Turismus a akcie Airbnb, TripAdvisor, Expedia a Booking
11.1.2023
5 min.
Turismus se v EU zotavil z pandemie. Online rezervační platformy hlásí za léto 2022 v EU vyšší nárůst rezervací než v létě 2019. Jak se daří společnostem Airbnb, TripAdvisor, Expedia a Booking?
Přihlaste se do newsletteru a získejte nejenom novinky, ale i seriál dalších podrobných analýz. Sledujte nás také na X (Twitteru) a Facebooku, ať nezmeškáte žádnou novinku.
Eurostat zveřejnil měsíční údaje o krátkodobém ubytování nabízeném prostřednictvím online platforem za třetí čtvrtletí roku 2022. Během třetího čtvrtletí roku 2022, které zahrnovalo tradiční letní prázdninové měsíce červenec a srpen, strávili hosté přibližně 251 milionů nocí v krátkodobém pronájmu v EU, které si rezervovali přes Airbnb, Booking, Expedia Group nebo TripAdvisor. To představuje nárůst o 24 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2021. Pokud jde o srovnání s létem 2019, tedy před pandemii, tak se jedná o 9 % nárůst (230 milionů noclehů v krátkodobém pronájmu).
Během druhé poloviny roku 2021 docházelo k postupnému obnovování počtu rezervací. Následně v první polovině roku 2022 rezervace noclehů poprvé pokořily předpandemickou úroveň. Za prvních šest měsíců v roce 2022 bylo rezervováno 199,4 milionu nocí ve srovnání s 83,8 miliony ve stejném období v roce 2021 a 193,3 milionu nocí v roce 2019. Nárůst byl ještě mnohem výraznější ve třetím čtvrtletí 2022, kdy bylo rezervováno 250,9 milionu nocí ve srovnání s 202,3 miliony v roce 2021 a 230,4 miliony v roce 2019.
Akcie ze sektoru turismu: Airbnb, TripAdvisor, Booking, Expedia
Následující obrázek ukazuje vývoj tržeb společností Airbnb (ticker: ABNB), TripAdvisor (ticker: Trip), Booking (ticker: BKNG), Expedia (ticker: EXPE). S příchodem koronaviru pochopitelně došlo k poklesu tržeb. Od roku 2021 pak nastal u všech společností nárůst tržeb. Největší tržby na úrovni 11 miliard USD generuje Booking.
Graf níže pak ukazuje čistý zisk. S propadem tržeb poklesl společnostem také čistý zisk. Z uvedených společností největší čistý zisk generuje společnost Booking a to téměř 1,2 miliardy USD. TripAdvisor, Expedia a Airbnb jsou ve ztrátě.
Graf níže pak ukazuje ohodnocení pomocí indikátoru EV/Sales (Enterprise value to sales). Ukazatel měří hodnotu podniku k jeho tržbám. Airbnb má EV/Sales na úrovni 6,1násobku, Booking má ohodnocení na úrovni 5násobku, TripAdvisor na úrovni 2násobku a Expedia na úrovni 1,5násobku.
Investoři mohou obchodovat akcie a ETF u brokerů, kterým jsme se věnovali v analýzách: XTB (analýza ZDE), Lynx (analýza ZDE), Interactive Brokers (analýza ZDE), Saxo Bank (analýza ZDE), RoboMarkets (analýza ZDE). Velmi jednoduché je založení účtu u roboadvisory Portu (analýzy ZDE a ZDE), kde lze velmi jednoduše začít s budováním portfolia pomocí ETF bez předešlých zkušeností s investováním. Noví investoři mají u Portu 3 měsíce bez poplatku za správu, pokud se registrují přes tento odkaz. Alternativně lze založit spravovaná portfolia SaxoSelect (analýza ZDE).
Následující obrázek ukazuje vývoj cen akcií TripAdvisor, Airbnb, Booking a Expedia za poslední dva roky.
Sektor cestovního ruchu patří mezi cyklické sektory a jedná se o jedno z nejcitlivějších odvětví ekonomiky. Restrikce a omezené možnosti cestování v pandemické době měly negativní dopad na společnosti z odvětví cestovního ruchu. V minulém roce došlo k výraznějšímu zotavení cestovního ruchu, ovšem tento rok panují obavy, že by mohlo dojít k ochlazení poptávky po cestování z důvodu recese.
Disclaimer:
Investice v sobě obsahují riziko a není zaručena návratnost původně investované částky. Vysoké riziko je především u produktů, které využívají finanční páku. Současná ani očekávaná výkonnost nezaručuje výkonnost budoucí. Veškeré informace uvedené v tomto článku nebo na portále Finlord.cz mají pouze informační charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování informací čerpá skupina Finlord údaje z veřejných, důvěryhodných zdrojů a vynaložila přiměřenou péči, aby informace nebyly nepravdivé či zavádějící, nicméně nikterak nezaručuje jejich správnost a neměnnost. Zde uvedené informace neslouží jako nabídka nebo výzva k nákupu či prodeji finančních instrumentů ani nejsou návrhem na uzavření smlouvy. Portál finlord.cz má uzavřené partnerství s některými společnostmi, které jsou zmíněné v obsahu portálu. Pokud čtenář použije odkaz směřující na web partnera, můžeme získat provizi, která ale čtenáře nic nestojí. Provize slouží pro další zvýšení kvality obsahu. Skupina důsledně dbá na to, aby provize nijak neovlivnila objektivitu prezentovaných informací.
11.1.2023
5 min.
Mohlo by Vás zajímat:
Společnosti s vysokým FCF překonávají trh. Jak do nich investovat?

Společnosti s vyšším FCF mají více peněz na výplatu dividend, či na zpětné odkupy akcií. Díky tomu ...
Více informací27.6.2025
4 min.
Krátkodobé pronájmy zdražují nájem v turistických lokalitách

Krátkodobé pronájmy zvyšují ceny nájmů v turisticky atraktivních městech jako Praha či Brno. Jaký ...
Více informací26.6.2025
5 min.
Gladiš, Stroukal, Kicom: Překvapivá odolnost trhů a kde hledat příležitosti v roce 2025

Analytické fórum XTB 2025 opět přineslo hloubkový pohled na stav finančních trhů, který zmapovali ...
Více informací25.6.2025
5 min.
Napsat komentář