Krize automobilek: registrace nových aut jsou nejnižší od roku 1996
19.7.2022
4 min.
Na automobilový průmysl doléhá krize, která nemá období. Registrace osobních automobilů jsou nejnižší od roku 1996, jelikož na výrobu automobilů nadále doléhaly problémy dodavatelského řetězce a rekordní inflace. Jak se daří akciím evropských automobilek za posledních 5 let?
Přihlaste se do newsletteru a získejte nejenom novinky, ale i seriál dalších podrobných analýz. Sledujte nás také na Twitteru a Facebooku, ať nezmeškáte žádnou novinku.
V první polovině roku 2022 se registrace nových automobilů v EU snížily meziročně o 14 % na přibližně 4,6 milionu kusů. Všechny hlavní trhy regionu zaznamenaly dvouciferný pokles, Itálie (-22,7 %), Francie (-16,3 %), Německo (-11 %) a Španělsko (-10,7 %).
Pokud se podíváme na data za červen tohoto roku, tak registrace osobních automobilů v Evropské unii pokračovaly v sestupném trendu (-15,4 %), protože na výrobu automobilů nadále doléhaly problémy dodavatelského řetězce a rekordní inflace. Letošní měsíc červen je rekordně nízký ze všech červnů od roku 1996, jelikož se registrovalo pouze 886 510 automobilů. K poklesu přispěly všechny čtyři hlavní trhy EU. Největší pokles zaznamenalo Německo (-18,1 %), Itálie (-15 %) a Francie (-14,2 %). Mírnější pokles naopak zaznamenalo Španělsko (-7,8 %).
Z evropských automobilek byl na tom nejhůře Volkswagen AG, jelikož registrace vozů této značky klesly v červnu meziročně o 24,4 %. Za první polovinu roku pak registrace poklesly o 19,4 %. Pokud jde o BMW, tak registrace vozů klesly v červnu meziročně o 18,1 % a za H1 pak došlo k poklesu o 13,7 %. Stellantis, pod kterou patří kupříkladu Peugeot, Opel, Fiat a Citroen pak zaznamenala v červnu pokles registrací o 16,5 % a za H1 o 21,1 %, což byl největší pokles v rámci evropských automobilek za první polovinu roku. Mercedes-Benz zaznamenala v červnu marginální meziroční pokles registrací a to o 1,3 %, avšak za H1 se registrace propadly o 11,1 %. Z evropských automobilek co do registrací byla na tom nejlépe Renault, jelikož v červnu se registrace vozů této značky zvýšily o 0,4 % a za H1 byl pokles registrací o 7 %.
Následující obrázek ilustruje vývoj akcií jednotlivých evropských automobilek za posledních 5 let. Největší pokles za posledních 5 let zaznamenala automobilka Renault, když akcie této automobilky propadly o 69 %.
Automobilový průmysl zažívá od příchodu koronaviru jeden šok za druhým. Automobilky zatím kompenzovaly ztrátu objemu prodejů tím, že navýšily ceny a soustředily se na nejdražší a nejziskovější modely. Nicméně s rostoucí inflací a tím, jak spotřebitelé omezují výdaje, by tato strategie mohla narazit na limity.
Investoři mohou obchodovat akcie a ETF u brokerů, kterým jsme se věnovali v analýzách: Interactive Brokers (analýza ZDE), Lynx (analýza ZDE), Saxobank (analýza ZDE), XTB (analýza ZDE), RoboMarkets (analýza ZDE). Velmi jednoduché je založení účtu u roboadvisory Portu (analýzy ZDE a ZDE), kde lze velmi jednoduše začít s budováním portfolia pomocí ETF bez předešlých zkušeností s investováním. Noví investoři mají u Portu 3 měsíce bez poplatku za správu, pokud se registrují přes tento odkaz. Alternativně lze založit spravovaná portfolia SaxoSelect (analýza ZDE).
Disclaimer:
Investice v sobě obsahují riziko a není zaručena návratnost původně investované částky. Vysoké riziko je především u produktů, které využívají finanční páku. Současná ani očekávaná výkonnost nezaručuje výkonnost budoucí. Veškeré informace uvedené v tomto článku nebo na portále Finlord.cz mají pouze informační charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování informací čerpá skupina Finlord údaje z veřejných, důvěryhodných zdrojů a vynaložila přiměřenou péči, aby informace nebyly nepravdivé či zavádějící, nicméně nikterak nezaručuje jejich správnost a neměnnost. Zde uvedené informace neslouží jako nabídka nebo výzva k nákupu či prodeji finančních instrumentů ani nejsou návrhem na uzavření smlouvy. Portál finlord.cz má uzavřené partnerství s některými společnostmi, které jsou zmíněné v obsahu portálu. Pokud čtenář použije odkaz směřující na web partnera, můžeme získat provizi, která ale čtenáře nic nestojí. Provize slouží pro další zvýšení kvality obsahu. Skupina důsledně dbá na to, aby provize nijak neovlivnila objektivitu prezentovaných informací.
19.7.2022
4 min.
Mohlo by Vás zajímat:
Milionáři odchází z Ruska, Číny a Indie do Dubaje či Austrálie

Milionáři dlouhodobě odchází z Ruska, Číny a Indie. Stěhují se do Spojených Arabských Emirátů, ...
Více informací15.5.2023
5 min.
Levná nafta: kolik litrů si koupíte za mzdu?

V posledních měsících už sledujeme značný pokles cen pohonných hmot. Nafta už začíná být velmi ...
Více informací13.4.2023
5 min.
Rusku se denní příjmy z fosilních paliv propadly o více než 50 %

Podívejte se, kolik vydělalo Rusko od začátku invaze z vývozu fosilních paliv a které země nejvíce ...
Více informací8.3.2023
Napsat komentář