Finlord Sněmovna financí

Ruská ropa: cenový strop a flotila tankerů

5.12.2022

6 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page
Ruska ropa a trh s tankery

Ruská ropa bude v novém sankčním kole podléhat cenovému stropu na úrovni 60 USD za barel. Tento strop se bude týkat mezinárodní dopravy z Ruska do jiných zemí, než je Evropa, jelikož EU kompletně přestává odebírat ropu převáženou po moři. V provozu zůstává jenom jižní větev ropovodu Družba. Od února příštího roku se embargo rozšíří i na ropné produkty. Rusko si pochopitelně musí najít jiné odběratele, což se mu v posledních měsících i celkem daří. Zejména Čína a Indie výrazně zvýšily dovoz levné ruské ropy. Velmi zajímavý je pohled na sektor globální námořní přepravy ropy. Evropské sankce mají na sektor poměrně výrazný dopad a ceny nájmů tankerů v posledních týdnech vystřelily nahoru.

 

Přihlaste se do newsletteru a získejte nejenom novinky, ale i seriál dalších podrobných analýz. Sledujte nás také na Twitteru a Facebooku, ať nezmeškáte žádnou novinku.

 

Ruská ropa může být přepravována za cenu 60 USD a méně

 

Tankery ze zemí, které se k EU a jejímu stropu připojily (tedy kupříkladu USA či Japonsko), mohou stále ruskou ropu převážet, ale cena nákladu musí být maximálně 60 USD za barel. To samé platí pro pojišťovny, které se námořní přepravě věnují. Následující tabulka ukazuje globální flotilu lodí. K 1. lednu 2022 jich bylo nejvíce registrovaných v Číně (154 827), Řecku (148 157) a Japonsku (144 477). V případě ropných tankerů je ale největším dodavatelem přepravy Řecko (35 608). Pak následuje Čína. Velká část tankerů je registrovaná i v Singapuru, Japonsku, Monaku, na Bermudách. V segmentu chemical tankers (převáží ropné produkty) je na prvním místě Japonsko. V tabulce jsou červeným rámečkem označeny flotily, které se k cenovému stropu EU nepřipojí anebo alespoň zatím o tom neuvažují. Celkem se jedná o cca 25 % globální tankerové flotily. Rusko dodává kolem 10 % globální nabídky ropy, takže v případě optimalizace využití tankerů ze strany nepřipojených zemí by si Rusko mohlo zachovat schopnost vyvážet ropu a ropné produkty. I tak Mezinárodní energetická agentura odhaduje, že produkce Ruska poklesne příští rok o cca 1,4 milionu barelů ropy denně na přibližně 9,5 mbd. Naštěstí takovýto výpadek mohou země Perského zálivu a Spojené státy nahradit.

 

ropa a námořní přeprava

 

Ruská ropa: náklady přepravy vystřelily nahoru

 

Velkým problémem pro Rusko je ztráta blízkého evropského trhu. Tankerová přeprava do Nizozemí a na sever Německa trvá 5 až 6 dní. Přeprava do Indie trvá 40 dní. Nájem tankeru musí být pochopitelně zakomponován do ceny. Aktuálně se náklady přepravy ropy z Baltského moře do Indie pohybují na úrovni 20 dolarů za barel (15 milionů USD za celou trasu) a 25 USD za barel v případě Číny (18 milionů USD za celou trasu). I kdyby tedy Rusko prodávalo ropu přesně na limitních 60 USD, tak po odečtení přepravy by mu zůstalo 40 USD a méně za barel, což není moc atraktivní.

 

Ještě před počátkem platnosti cenového stropu 5. prosince nastal prudký růst cen přepravy u všech typů lodí. Obchodníci s ropou se snažili dostat na moře co nejvíce nákladu. Tento týden nastala korekce cen, i když oproti minulému roku jsou stále velmi vysoké.

 

ropa tankery sazby

 

Tady ještě tabulka výdělku z pronájmu tankerů. V posledním týdnu nastala korekce, ale ceny jsou stále výrazně vyšší oproti průměru letošního roku.

 

ropa tankery sazby tabulka

 

U přepravy ropných produktů (používají se menší lodě) nastal nárůst výdělku z pronájmu tankerů i tento týden.

 

ropne produkty lodě sazby tabulka

 

Velikost tankerů a lodí převážejících produkty ukazuje následující obrázek. Největší tankery jsou schopné naložit až 3,7 milionu barelů ropy, což odpovídá téměř 4 % globální spotřeby ropy. Nicméně na přepravu do Indie musí Rusko využívat nanejvýš Suezmax tankery, které mají kapacitu 1 milion barelů a vejdou se do Suezského průplavu (pokud tedy nechce posílat tankery kolem celé Afriky).

 

typy lodí tankerů

 

Největší operátoři tankerů na světě byly v roce 2020 následující společnosti. Jelikož mají akcie/podíly na veřejně přístupných burzách, tak k nim mohou investoři najít dostatek analytických údajů.

 

ropa operatori tankeru
Investoři mohou obchodovat akcie a ETF u brokerů, kterým jsme se věnovali v analýzách: Interactive Brokers (analýza ZDE), Lynx (analýza ZDE), Saxobank (analýza ZDE), XTB (analýza ZDE), RoboMarkets (analýza ZDE). Velmi jednoduché je založení účtu u roboadvisory Portu (analýzy ZDE a ZDE), kde lze velmi jednoduše začít s budováním portfolia pomocí ETF bez předešlých zkušeností s investováním. Noví investoři mají u Portu 3 měsíce bez poplatku za správu, pokud se registrují přes tento odkaz. Alternativně lze založit spravovaná portfolia SaxoSelect (analýza ZDE).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Disclaimer:

Investice v sobě obsahují riziko a není zaručena návratnost původně investované částky. Vysoké riziko je především u produktů, které využívají finanční páku. Současná ani očekávaná výkonnost nezaručuje výkonnost budoucí. Veškeré informace uvedené v tomto článku nebo na portále Finlord.cz mají pouze informační charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování informací čerpá skupina Finlord údaje z veřejných, důvěryhodných zdrojů a vynaložila přiměřenou péči, aby informace nebyly nepravdivé či zavádějící, nicméně nikterak nezaručuje jejich správnost a neměnnost. Zde uvedené informace neslouží jako nabídka nebo výzva k nákupu či prodeji finančních instrumentů ani nejsou návrhem na uzavření smlouvy. Portál finlord.cz má uzavřené partnerství s některými společnostmi, které jsou zmíněné v obsahu portálu. Pokud čtenář použije odkaz směřující na web partnera, můžeme získat provizi, která ale čtenáře nic nestojí. Provize slouží pro další zvýšení kvality obsahu. Skupina důsledně dbá na to, aby provize nijak neovlivnila objektivitu prezentovaných informací.

5.12.2022

6 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Mohlo by Vás zajímat:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

VŠECHNY ANALÝZY K PLATFORMĚ PORTU