Největší světové společnosti pro přepravu kontejnerů
29.7.2022
4 min.
80 % všeho zboží se převáží po moři. Podívejte se, které společnosti jsou největší pro přepravu kontejnerů a jak se zvětšuje kapacita kontejnerových lodí od roku 1970.
Přihlaste se do newsletteru a získejte nejenom novinky, ale i seriál dalších podrobných analýz. Sledujte nás také na X (Twitteru) a Facebooku, ať nezmeškáte žádnou novinku.
80 % světového obchodu se zbožím se přepravuje po moři. Vzhledem k rozsahu spotřeby to vyžaduje obrovské množství přepravních kontejnerů a také lodí, které zboží přepravují.
V tomto odvětví dominuje několik velkých vesměs evropských a asijských firem. Mnoho z těchto společností vyrostlo díky fúzím a akvizicím.
Následující tabulka ukazuje počet lodí, které dané společnosti vlastní a celkovou přepravní kapacitu měřenou v jednotkách ekvivalentních dvaceti stop (TEU). TEU vychází z objemu dvacet stop dlouhého přepravního kontejneru.
Jak ukazují data v tabulce od logistické a poradenské společnosti Alcott Global, tak Maersk a MSC jsou na prvním místě z hlediska kapacity TEU. MSC je v současnosti první díky nedávné akvizici, jelikož flotila MSC může nyní přepravovat 4,3 milionu standardních 20stopých kontejnerů – asi o 2 000 více než Maersk. MSC a Maersk mají nyní každý podíl na trhu 17 % v kontejnerové přepravě. Celkem pět největších světových společností kontejnerové dopravy tvoří asi 65 % trhu.
Maersk byla založena v roce 1904 a je tedy 118 let stará. Zároveň jde o třetí největší dánskou společnost podle tržní kapitalizace. MSC v posledních letech velmi rychle rostla a překonala dlouholetého lídra Maersk v rámci kapacity TEU. COSCO Shipping je čínská státní lodní společnost. Američtí představitelé vyjádřili obavy z rostoucího globálního vlivu firmy. Pro kontext, čínské státní podniky mají vlastnické podíly v terminálech v pěti amerických přístavech. Konkrétně jde o terminál 30 v přístavu Seattle, ve kterém dvě dceřiné společnosti COSCO drží 33,3 % podíl.
Evergreen se proslavila tím, že jedna z lodí společnosti v roce 2021 uvízla v Suezském průplavu, čímž byla téměř na týden vyřazena z provozu jedna z nejdůležitějších námořních tras světa.
Kontejnerové lodě jsou stále větší a větší. Následující graf ukazuje trend zvětšování od roku 1970 do roku 2017. Jde přímo o megalodě, což jsou lodě s kapacitou přes 18 000 TEU. Jejich markantní velikost způsobuje problémy portům, které ovšem nebyly navrženy tak, aby zvládly tak vysoký objem provozu. Za zmínku stojí, že největší loď je v současnosti Ever Ace (vlastněná Evergreenem) a má kapacitu 24 000 TEU.
Akcie největších světových společností pro přepravu kontejnerů lze obchodovat u brokerů, kterým jsme se věnovali v analýzách: Interactive Brokers (analýza ZDE), Lynx (analýza ZDE), Saxo Bank (analýza ZDE), XTB (analýza ZDE), RoboMarkets (analýza ZDE). Velmi jednoduché je založení účtu u roboadvisory Portu (analýzy ZDE a ZDE), kde lze velmi jednoduše začít s budováním portfolia pomocí ETF bez předešlých zkušeností s investováním. Noví investoři mají u Portu 3 měsíce bez poplatku za správu, pokud se registrují přes tento odkaz. Alternativně lze založit spravovaná portfolia SaxoSelect (analýza ZDE).
Disclaimer:
Investice v sobě obsahují riziko a není zaručena návratnost původně investované částky. Vysoké riziko je především u produktů, které využívají finanční páku. Současná ani očekávaná výkonnost nezaručuje výkonnost budoucí. Veškeré informace uvedené v tomto článku nebo na portále Finlord.cz mají pouze informační charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování informací čerpá skupina Finlord údaje z veřejných, důvěryhodných zdrojů a vynaložila přiměřenou péči, aby informace nebyly nepravdivé či zavádějící, nicméně nikterak nezaručuje jejich správnost a neměnnost. Zde uvedené informace neslouží jako nabídka nebo výzva k nákupu či prodeji finančních instrumentů ani nejsou návrhem na uzavření smlouvy. Portál finlord.cz má uzavřené partnerství s některými společnostmi, které jsou zmíněné v obsahu portálu. Pokud čtenář použije odkaz směřující na web partnera, můžeme získat provizi, která ale čtenáře nic nestojí. Provize slouží pro další zvýšení kvality obsahu. Skupina důsledně dbá na to, aby provize nijak neovlivnila objektivitu prezentovaných informací.
29.7.2022
4 min.
Mohlo by Vás zajímat:
Nejlepší ETF: MSCI World vs MSCI World ex USA vs MSCI ACWI

Investoři hledají pro své potřeby nejlepší ETF na světové akcie. Nabídka je široká. Který index ...
Více informací14.5.2025
4 min.
Výsledková sezóna v USA za Q1 2025: firmy překvapují, silné výsledky i růst tržeb

Výsledková sezóna v USA za Q1 2025 se blíží do finále a své výsledky už zveřejnilo 90 % firem z ...
Více informací13.5.2025
4 min.
XTB povede nový ředitel. Rozhovor s Vladimírem Holovkou, novým ředitelem XTB ČR, SK a HU

XTB povede nový ředitel. Přečtěte si rozhovor s Vladimírem Holovkou, novým ředitelem XTB ČR, SK a HU
Více informací12.5.2025
4 min.
Napsat komentář