Finlord Sněmovna financí

Mladí Číňané hledají osobní identitu přes spotřebu a dluh

18.5.2021

4 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page
Mladí Číňané a luxusní zboží

Mladí Číňané, definovaní jako „generace Z“, hledají osobní identitu přes luxusní zboží a jsou schopní se přitom i zadlužovat. U mladých Číňanů činí dluh vůči příjmům dle dat HSBC neuvěřitelných 1850 %.

 

 

Přihlaste se do newsletteru a získejte nejenom novinky, ale i seriál dalších podrobných analýz. Sledujte nás také na Twitteru a Facebooku, ať nezmeškáte žádnou novinku.

 

 

Pro rok 2020 se odhaduje, že čínský trh s luxusním spotřebním zbožím rostl o 48 %.

 

čínský trh s luxusním spotřebním zbožím

 

Graf níže pak ukazuje podíl Číny na světovém trhu s luxusním zbožím. Podíl Číny se v roce 2020 téměř zdvojnásobil. Do roku 2025 by měla mít Čína největší podíl na světovém trhu s luxusním zbožím.

 

podíl Číny na světovém trhu s luxusním zbožím

 

Možná, že jste viděli film Šíleně bohatí Asiati, který ukazuje lehký pohled do života asijské smetánky, kde vše je v megalomanském stylu a dvě Audiny v garáži je málo. Film tedy do jisté míry ilustruje náladu ve společnosti mladých asijských lidí a vůbec po čem touží. Přeci jenom nesmíme zapomínat, že není tomu dávno, kdy Číňané třeli bídu s nouzí. V roce 1981 trpělo v Číně chudobou 90 % lidí, načež v roce 2016 to byla pouhá 4 %.

 

Mladí Číňané se rychle stávají největší kupní silou na světě, zejména pokud jde o nákup luxusního zboží. Generace Z nakupuje 15 % veškerého luxusního zboží prodaného v Číně, ve srovnání s celosvětovým průměrem na úrovni 10 %. Jejich výdaje za luxus rovněž představují 13 % z jejich celkových domácích příjmů, oproti pouhým 4 % v USA a Británii.

 
Ochota a touha mladých Číňanů utrácet vydělané peníze a vůbec peníze jejich rodin hraje také stále důležitější roli při podpoře ekonomického rozvoje Číny, čímž tedy předstihují ve spotřebě své vrstevníky na Západě.

 

Mileniálů a lidí označovaných jako generace Z je v Číně 386 milionů, takže představují 27 % populace. Většina z nich nemá sourozence a své vrstevníky berou spíše jako své konkurenty. Zároveň mají mnohem bližší vztah k internetu než jejich rodiče, díky čemuž touží po pocitu sounáležitosti.

 

Podle průzkumu Kantar a Tencent si 46 % čínské generace Z myslí, že cílem spotřeby je usilovat o rozeznání identity, přičemž za jejich hlavní motivaci je považován sociální, osobní styl a okamžité potěšení. Přibližně 42 % Číňanů narozených v 60. letech je podle průzkumu ochotno se stýkat se známými. U lidí narozených v roce 2000 je to jen asi 33 %, jelikož jim stačí potěšení ze spotřeby a „selfíček“ na sociálních sítích.

 

Mladí Číňané usilují o designový luxus a utratí spoustu peněz za evropské a americké značky. Nicméně v porovnání s generací narozenou v rané fázi čínské reformy, má tato čínská mládež silnější pocit identity s tradiční kulturou a kulturním nacionalismem. To se odráží na rostoucí poptávce po tamních značkách a produktech, které zahrnují čínský tradiční styl a kulturu.

 

Samozřejmě každá sranda něco stojí, načež vystřízlivění z dluhu nemusí být zrovna příjemné. Podle údajů Čínské lidové banky z konce června 2020 vzrostla celková částka účtů za kreditní karty po splatnosti déle než 6. měsíců na 13 miliard USD, což je desetkrát více než před 10 lety. A zhruba polovina z těch, jenž dluží, se narodila v 90. letech.
Průzkum HSBC v roce 2019 ukázal, že poměr dluhu k příjmům čínské mládeže narozené v 90. letech dosáhl závratných 1 850 %.

 

Louis Vuitton generuje 34 % tržeb v Asii

 

Samozřejmě to, že mladí spotřebitelé mají módní apetit a ještě k tomu se dokáží nadměrně zadlužit, je výborná zpráva pro výrobce luxusního zboží. Kupříkladu velmi oblíbený brand v Číně je Louis Vuitton (LVMH – Moët Hennessy Louis Vuitton). Graf níže ukazuje, že LVHM generuje největší tržby v Asii (měřeno bez Japonska), to 34 %, v absolutním vyjádření téměř 15,4 miliardy EUR. Segment módy a kožených výrobků má 47 % podíl na tržbách. Módní gigant zaznamenal za rok 2020 propad tržeb o 17 % na 44,7 miliard USD, naproti tomu hrubá marže mírně klesla na 65 %. Čistý zisk pak meziročně poklesl o 36,4 % na 4,95 miliard EUR. Pokud se podíváme na výsledky LVHM za Q1 2021, tak tržby meziročně vzrostly o 30 % na 14 miliard USD. Zároveň tržby za Q1 2021 jsou vyšší o 8 % i v porovnání se stejným kvartálem roku 2019. Luxusní gigant uvedl, že růst v Asii a v USA byl v prvním čtvrtletí silný, ale Evropa zůstala ovlivněna krizí vzhledem k tomu, že obchody byly uzavřeny v řadě zemí a cestovní ruch byl minimální. V prvním čtvrtletí vzrostly tržby v Asii (bez Japonska) o 86 % a tržby v USA vzrostly o 23 %, zatímco tržby v Evropě poklesly o 9 %.

 

Vzhledem k tomu, že celosvětový prodej minulý rok poklesl, tak řada luxusních značek se v roce 2020 uchýlila ke strategii zvyšování cen, aby zmírnila pokles tržeb. Louis Vuitton zvýšil ceny o 5 až 9 %. Zatímco zvýšení cen by mohlo být určitým účinným opatřením k vykrytí ztrát, tak je zřejmé, že luxusní značky budou stále více cílit na Čínu, kde je vysoká poptávka a spotřeba luxusu nadále roste.

 

Akcie i ETF lze nakupovat u brokerů. V analýzách jsme se věnovali Lynx (analýza ZDE), Saxo Bank (analýza ZDE), XTB (analýza ZDE), RoboMarkets (analýza ZDE). Pro začínající investory jsou atraktivní služby roboadvisory Portu (analýzy ZDE a ZDE), kde lze velmi jednoduše začít s budováním portfolia pomocí ETF bez předešlých zkušeností s investováním. Noví investoři mají u Portu 3. měsíce bez poplatku za správu, pokud se registrují přes tento odkaz.

 

Číňané a Louis Vuitton Eva Mahdalová Finlord

 

Louis Vuitton

 

 

 

 

Disclaimer:

Investice v sobě obsahují riziko a není zaručena návratnost původně investované částky. Vysoké riziko je především u produktů, které využívají finanční páku. Současná ani očekávaná výkonnost nezaručuje výkonnost budoucí. Veškeré informace uvedené v tomto článku nebo na portále Finlord.cz mají pouze informační charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování informací čerpá skupina Finlord údaje z veřejných, důvěryhodných zdrojů a vynaložila přiměřenou péči, aby informace nebyly nepravdivé či zavádějící, nicméně nikterak nezaručuje jejich správnost a neměnnost. Zde uvedené informace neslouží jako nabídka nebo výzva k nákupu či prodeji finančních instrumentů ani nejsou návrhem na uzavření smlouvy. Portál finlord.cz má uzavřené partnerství s některými společnostmi, které jsou zmíněné v obsahu portálu. Pokud čtenář použije odkaz směřující na web partnera, můžeme získat provizi, která ale čtenáře nic nestojí. Provize slouží pro další zvýšení kvality obsahu. Skupina důsledně dbá na to, aby provize nijak neovlivnila objektivitu prezentovaných informací.

18.5.2021

4 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Mohlo by Vás zajímat:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

JAK SE INVESTUJE NA RONDA INVEST DO ÚVĚROVÝCH PARTICIPACÍ?