Finlord Sněmovna financí

Akcie McDonald’s, Starbucks, Chipotle Mexican Grill, YUM

2.9.2022

10 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page
jak investovat do restaurací

McDonald’s, Starbucks, Chipotle Mexican Grill, Yum! Brands patří do sektoru restaurací. A právě z tohoto sektoru se jedná o vůbec největší společnosti v USA podle tržní kapitalizace. Společně mají tyto restaurace tržní kapitalizaci 368 miliard USD.

 

Přihlaste se do newsletteru a získejte nejenom novinky, ale i seriál dalších podrobných analýz. Sledujte nás také na Twitteru a Facebooku, ať nezmeškáte žádnou novinku.

 

S příchodem koronaviru byly restaurace, kavárny a bary velmi silně zasaženy. Fastfoody v USA však během pandemie obstály lépe než nezávislé restaurace postavené na obsluze uvnitř zařízení. Nyní mnoho z těchto zařízení těží z trendů částečně formovaných pandemií.

 

Fastfoody nyní sází na drive-thru, tedy na model rychlého servisu, kdy zákazník nesedí u jídla. Starbucks například uvedla, že v budoucnosti bude mít 90 % nových poboček drive-thru. Společnosti rostou také digitální prodeje a transakce, které omezují kontakt, díky čemuž je rychlé občerstvení ještě rychlejší. Služba mobilních objednávek společnosti Starbucks vzrostla za posledních 5 let o 400 %. Takovýto model tedy bude mít do budoucnosti velmi pozitivní dopad, co do tržeb, tak i do marže společnosti.

 

Srovnání: největší tržby generuje Starbucks

 

Následující obrázek ukazuje vývoj tržeb zmíněných společností. U všech nastal od pandemie nárůst. Nicméně McDonald’s (ticker: MCD) a Yum! Brands (ticker: YUM) se v rámci tržeb nedostaly na nová maxima. Momentálně je lídrem z hlediska tržeb Starbucks (ticker: SBUX). Zvedat tržby se daří také společnosti Chipotle Mexican Grill (ticker: CMG).

 

Starbucks

 

Tempo růstu tržeb (průměr za posledních 5 let) ukazuje následující obrázek. U Chipotle Mexican Grill (ticker: CMG) byl růst na úrovni 13,6 % p.a., přičemž toto zrychlení nastalo po pandemii. Společnosti Starbucks (ticker: SBUX) rostou tržby v posledních 5 letech tempem 7,4 % p.a.. Značné zpomalení tempa růstu tržeb pak nastalo u McDonald’s (ticker: MCD) a Yum! Brands (ticker: YUM).

 

Starbucks tržby Eva Mahdalová Finlord

 

Největší kapitálové výdaje mají McDonald’s a Starbucks

 

Tržby a jejich růst jsou pro úspěch firmy velmi důležité. Společnosti ale musí být schopné proměnit tržby na zisky a peněžní tok pro své vlastníky. Free cash flow ukazuje volný peněžní tok a vypočte se jako provozní peněžní tok + placené úroky – daňový náklad z placených úroků – capex. Provozní cash flow vzniká, když jsou peníze po prodeji připsány na účet společnosti. Capex jsou kapitálové výdaje na další rozvoj společnosti. McDonald’s je schopna generovat ročně FCF na úrovni 6 miliard USD a Starbucks pak na úrovni 3 miliard USD navzdory vyšším tržbám. Důvod se skrývá ve vysokých kapitálových výdajích.

 

akcie Starbucks

 

Graf níže ukazuje provozní peněžní tok.

 

investice Starbucks

 

Následující obrázek ukazuje pak kapitálové výdaje.

 

investice do restaurací

 

Následující obrázek ukazuje čistý zisk. Všem společnostem se podařilo od koronaviru zvýšit čistý zisk.

 

investice do akcií Starbucks

 

Nejlevněji je ohodnocená společnost Yum! Brands

 

Od počátku tohoto roku se nejvíce propadly akcie společnosti Starbucks (ticker: SBUX) a to o 28,1 %. Důvodem jsou provozní problémy. Společnosti prudce vzrostly náklady na vstupy, práci a dopravu. Společnost také dočasně zastavila program zpětného odkupu akcií s cílem nyní spíše peníze reinvestovat do inovací. Mezi cílové investiční oblasti patří online objednávková platforma a nová místa poboček pro drive-thru. Nicméně obecně panuje obava, že Starbucks ztrácí část své konkurenční výhody, neboť mnoho konkurentů, včetně McDonald’s, nabízí rychlé občerstvení a často za nižší ceny. Značný pokles zaznamenaly i akcie společnosti Yum! Brands (ticker: YUM) a to o 20,2 %. Nižší propad pak zaznamenaly i společnosti McDonald’s (ticker: MCD) a Chipotle Mexican Grill (ticker: CMG) a to o 5,4 % a 7,8 %.

 

investice do akcií restaurací

 

Pokud se podíváme na ohodnocení společností dle P/E indikátoru podle zisku v posledních 12 měsících, tak nejlevněji je ohodnocena společnost Yum! Brands (ticker: YUM). Naopak relativně nejdražší je Chipotle Mexican Grill (ticker: CMG).

 

Při zkoumání ohodnocení společností musíme myslet na tempo růstu dané firmy. P/E na úrovni 15 u firmy, které rychle klesají tržby a zisk, je velmi vysoké. Naopak P/E na úrovni 30 u rychle rostoucí společnosti může indikovat levné ohodnocení.

 

Starbucks ohodnocení

 

Investoři mohou obchodovat akcie a ETF u brokerů, kterým jsme se věnovali v analýzách: Interactive Brokers (analýza ZDE), Lynx (analýza ZDE), Saxo Bank (analýza ZDE), XTB (analýza ZDE), RoboMarkets (analýza ZDE). Velmi jednoduché je založení účtu u roboadvisory Portu (analýzy ZDE a ZDE), kde lze velmi jednoduše začít s budováním portfolia pomocí ETF bez předešlých zkušeností s investováním. Noví investoři mají u Portu 3 měsíce bez poplatku za správu, pokud se registrují přes tento odkaz. Alternativně lze založit spravovaná portfolia SaxoSelect (analýza ZDE).
Zalep.to investování do faktur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Disclaimer:

Investice v sobě obsahují riziko a není zaručena návratnost původně investované částky. Vysoké riziko je především u produktů, které využívají finanční páku. Současná ani očekávaná výkonnost nezaručuje výkonnost budoucí. Veškeré informace uvedené v tomto článku nebo na portále Finlord.cz mají pouze informační charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování informací čerpá skupina Finlord údaje z veřejných, důvěryhodných zdrojů a vynaložila přiměřenou péči, aby informace nebyly nepravdivé či zavádějící, nicméně nikterak nezaručuje jejich správnost a neměnnost. Zde uvedené informace neslouží jako nabídka nebo výzva k nákupu či prodeji finančních instrumentů ani nejsou návrhem na uzavření smlouvy. Portál finlord.cz má uzavřené partnerství s některými společnostmi, které jsou zmíněné v obsahu portálu. Pokud čtenář použije odkaz směřující na web partnera, můžeme získat provizi, která ale čtenáře nic nestojí. Provize slouží pro další zvýšení kvality obsahu. Skupina důsledně dbá na to, aby provize nijak neovlivnila objektivitu prezentovaných informací.

2.9.2022

10 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Mohlo by Vás zajímat:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

VŠECHNY ANALÝZY K PLATFORMĚ PORTU