Srovnání: Apple, Microsoft, Alphabet, Amazon
7.7.2021
6 min.
Společnosti Apple, Microsoft, Alphabet a Amazon všichni akcioví investoři dobře znají a mají je nakoupené do svých portfolií buď napřímo nebo přes investiční fondy. Společně mají tyto globální giganti tržní kapitalizaci 8 bilionů dolarů. Jejich pozice na předních celosvětových příčkách z hlediska tržní kapitalizace, tržeb či zisků není náhodná. Dosáhly je úžasnými finančními výsledky. Jak se vyvíjely jejich tržby a zisk a co lze očekávat do budoucnosti?
Přihlaste se do newsletteru a získejte nejenom novinky, ale i seriál dalších podrobných analýz. Sledujte nás také na Twitteru a Facebooku, ať nezmeškáte žádnou novinku.
Srovnání tržeb: Apple roste výrazně pomaleji
Následující obrázek ukazuje vývoj tržeb zmíněných společností. U všech nastal v posledních 20 let obrovský nárůst. Společnost Apple prudce rostla především v období od roku 2006 do roku 2016. Pak se zvyšování tržeb zpomalilo (i když je stále velmi solidní). Momentálně je lídrem z hlediska tržeb Amazon, světový e-commerce lídr s astronomickým růstem tržeb. Jenom v nejbližším roce plánuje v USA postavit takovou novou plochu logistických center, jako za posledních 50 let vybudovala společnost Walmart, největší americký řetězec supermarketů. Růst zrychluje i v případě tržeb Alphabet.
Tempo růstu tržeb (průměr za posledních 5 let) ukazuje následující obrázek. U Amazon byl růst na úrovni 30 % p.a., přičemž od roku 2017 nastává mírné zrychlování. U Alphabet rostou tržby v posledních 5 letech tempem 20 % p.a.. Jak je patrné i z předchozího obrázku, u Apple se růst tržeb zpomalil na 7,4 % p.a. v průměru za posledních 5 let.
Apple je z hlediska generování peněz jiná liga
Tržby a jejich růst jsou pro úspěch firmy velmi důležité. Společnosti ale musí být schopné proměňovat tržby na zisky a peněžní tok pro své vlastníky. Free cash flow ukazuje volný peněžní tok a vypočte se jako provozní peněžní tok + placené úroky – daňový náklad z placených úroků – capex. Provozní cash flow je jasný, vzniká, když jsou peníze po prodeji připsány na účet společnosti. Capex jsou kapitálové výdaje na další rozvoj společnosti. Apple je schopna generovat ročně FCF na úrovni 90 miliard dolarů. Microsoft a Alphabet generují přes 50 miliard dolarů ročně. Amazon generuje 22 miliard dolarů ročně navzdory obrovským tržbám. Důvod se skrývá ve vysokých kapitálových výdajích (na budování logistických center atd).
Provozní peněžní tok. U Amazon roste provozní cash flow především od roku 2015.
Kapitálové výdaje: Amazon je má pětinásobné oproti Apple.
Ohodnocení: Apple má nejnižší P/E poměr
Když se podíváme na ohodnocení společností dle P/E indikátoru podle zisku v posledních 12 měsících, tak nejlevněji je ohodnocena společnost Apple. Naopak relativně nejdražší je Amazon.
Při zkoumání ohodnocení společností musíme myslet na tempo růstu dané firmy. P/E na úrovni 15 u firmy, které rychle klesají tržby a zisk, je velmi vysoké. Naopak P/E na úrovni 30 u rychle rostoucí společnosti může indikovat levné ohodnocení.
Podívejme se kupříkladu na Alphabet. P/E společnosti je 34. Tržby rostly v posledních letech tempem 20 % p.a.. Předpokládejme, že se zisková marže výrazně nezhorší. Růst zisků pak bude stejný jako růst tržeb, tedy 20 % p.a.. Pokud by společnost takovýto růst zopakovala v následujících pěti letech a cena akcií by se nezměnila, tak by P/E bylo za 12 měsíců na úrovni 27. Po dvou letech by to bylo 21. Po třech letech 17,4 a po pěti by poměr P/E byl méně než 14.
Anebo jinak. Pokud by v nejbližších pěti letech nastal u Alphabet uvedený nárůst a P/E ohodnocení by zůstalo na úrovni 34, tak by v nejbližších pěti letech nastalo zhodnocení akcií o 20 % ročně. Po pěti letech by tedy bylo zhodnocení investice na úrovni 148 %.
Oplatí se nakoupit akcie Apple, Microsoft, Alphabet a Amazon? Zisková marže u těchto společností se už výrazně zvedat nebude a spíše bude pomalu klesat. Krátkodobě může být zisk na akcii zvednutý pomocí odkupu akcií. Hotovosti a kapacity na příjem dluhu mají dostatek. Dlouhodobě je ale pro ně stěžejní růst tržeb. Investoři se při zkoumaní finanční situace a stanovení prognózy musí podívat především na produktový mix, velikost adresovatelného trhu, prodejní kapacitu, škálovatelnost či konkurenční řešení. Každá společnost má své specifické charakteristiky. Kupříkladu Alphabet zaznamenala prudký nárůst tržeb a ani ohodnocení není tak vysoké. Problém je v tom, že 60 % tržeb je stále z reklamy ve vyhledávači. Ta prudce expandovala a i nadále se budou tržby z vyhledávání zvyšovat. Otázkou ale je, jestli je prognózovaný růst o 20 % dosažitelný. Tržby z Google Cloud ještě nejsou tak vysoké, aby vykryly zpomalení růstu tržeb z reklamy při vyhledávání.
Tržby a provozní zisk Microsoft jsou naproti tomu mnohem lépe rozprostřeny do různých oblastí. Výpadek při prodejích Office pak mohou nahradit kupříkladu cloudové služby nebo segment osobních počítačů.
Akcie firem mohou investoři nakupovat u brokerů. K dispozici jsou i ETF. Kvůli diverzifikaci investičních účtů je vhodné mít více brokerů. Investiční portfolio si můžete tvořit kupříkladu u Lynx (analýza ZDE), Saxo Bank (analýza ZDE), XTB (analýza ZDE), RoboMarkets (analýza ZDE). Velmi jednoduché je založení účtu u roboadvisory Portu (analýzy ZDE a ZDE), kde lze velmi jednoduše začít s budováním portfolia pomocí ETF bez předešlých zkušeností s investováním. Noví investoři mají u Portu 3 měsíce bez poplatku za správu, pokud se registrují přes tento odkaz. Alternativně lze založit spravovaná portfolia SaxoSelect (analýza ZDE).
Pro investory jsme připravili i rozbor tvorby portfolia z ETF, kde jsou popsané všechny postupy a nástroje pro vytvoření robustního finančního zázemí. Zároveň je ve školení rozbor daňové optimalizace, která dokáže ušetřit nemalé prostředky. Školení je postavené na reálných výpočtech a příkladech.
Disclaimer:
Investice v sobě obsahují riziko a není zaručena návratnost původně investované částky. Vysoké riziko je především u produktů, které využívají finanční páku. Současná ani očekávaná výkonnost nezaručuje výkonnost budoucí. Veškeré informace uvedené v tomto článku nebo na portále Finlord.cz mají pouze informační charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování informací čerpá skupina Finlord údaje z veřejných, důvěryhodných zdrojů a vynaložila přiměřenou péči, aby informace nebyly nepravdivé či zavádějící, nicméně nikterak nezaručuje jejich správnost a neměnnost. Zde uvedené informace neslouží jako nabídka nebo výzva k nákupu či prodeji finančních instrumentů ani nejsou návrhem na uzavření smlouvy. Portál finlord.cz má uzavřené partnerství s některými společnostmi, které jsou zmíněné v obsahu portálu. Pokud čtenář použije odkaz směřující na web partnera, můžeme získat provizi, která ale čtenáře nic nestojí. Provize slouží pro další zvýšení kvality obsahu. Skupina důsledně dbá na to, aby provize nijak neovlivnila objektivitu prezentovaných informací.
7.7.2021
6 min.
Mohlo by Vás zajímat:
Rozbor BTC strategie Microstrategy: co vygenerovalo výnos 930 % za 1 rok
Akcie Microstrategy posílily za rok o 930 %. Jakou strategii má společnost? Co to jsou konvertibilní ...
Více informací21.11.2024
7 min.
Akciový index S&P 500: 10 z 11 sektorů je výrazně nadhodnocených
Ohodnocení US akcií podle poměru ceny a očekávaných zisků ukazuje, že při dalším nárůstu cen o cca ...
Více informací20.11.2024
4 min.
Seznam akcií, kterým analytici věří a zvyšují u nich odhady zisků
Podívejte se na seznam akcií firem, kterým analytici věří a v posledním měsíci u nich výrazně zvedly ...
Více informací19.11.2024
3 min.
Nejde u Amazonu náhodou i o to ze mají do čeho investovat (streamovsci služby , cloud computing , tzn mají náklady ? ) , apple neinovuje tolik (nemají nápady ) tak má větší čistý zisk ? U amazonu nejde asi jen o logistická centra …
Ano, přesně tak, v těch kapitálových výdajích se nachází výdaje v různých oblastech. U Amazon jsou to technologie v logistice a e-commerce, cloudová centra a investice do řady dalších oblastí….společnost je skutečně hodně aktivní v oblasti kapitálových výdajů. Ty logistická centra jsme uvedli jenom jako jeden z případů, kam Amazon investuje. Od kapitálových výdajů se očekává, že budou v budoucnosti přinášet zisky, ale i tak je nutné velmi dobré plánovaní a zkušený management. Mnohé firmy měly vysoké kapitálové výdaje a nakonec skončily ve ztrátě (třeba General Electric). U Amazon je obdivuhodné, že při své velikosti a obrovském objemu různých výdajů a investic je společnost stále velmi efektivní. Apple patří v oblasti kapitálových výdajů mezi opatrnější firmy. Spíše utrácí za marketing. V některé z dalších analýz se můžeme podívat přímo na srovnání kapitálových výdajů úspěšných a pak neúspěšných firem.
Děkuji za pěkné porovnání giga společností, které hýbou indexy.
Bylo by v budoucnu možné porovnat společnosti ze segmentu elektronických plateb, jako jsou Visa, Mastercard, Paypal a Square?