Finlord Sněmovna financí

Bernard Arnault: nejbohatší díky prodeji luxusu

3.6.2021

6 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page
Arnault a LVMH

Koncem května nastala událost, které celkem dobře ilustruje vývoj ve světě. Francouz Bernard Arnault se stal nejbohatším člověkem planety s hodnotou majetku 190 miliard dolarů a přeskočil technologické magnáty, jako jsou Bezos, Musk či Gates. Jak to dokázal? Je největším akcionářem koncernu LVMH, který se zaměřuje na prodej luxusu. Do koncernu patří 75 známých značek, jako jsou mimo jiné Louis Vuitton, Christian Dior, Dom Pérignon, Bulgari, TAG Heuer či Sephora. Celý koncern LVMH má tržní kapitalizaci 332 miliard EUR a jedná se tak o největší evropskou společnost dle tohoto ukazatele. Úspěch LVMH ukazuje, že Evropa má stále co nabídnout světu, jen se nesmí úporně držet odvětví, která naráží na silnou konkurenci v zahraničí.

 

Přihlaste se do newsletteru a získejte nejenom novinky, ale i seriál dalších podrobných analýz. Sledujte nás také na Twitteru a Facebooku, ať nezmeškáte žádnou novinku.

 

LVMH dosahuje velmi vysoké ziskové marže

 

Bernard Arnault vybudoval největší skupinu zaměřenou na prodej luxusu na světě. Původně přitom dělal v rodinné stavební společnosti a až v roce 1984 koupil společnost Christian Dior (15 mil. USD dal z rodinného jmění, 80 mil. USD bylo financování od Lazard) a tím založil koncern. V průběhu let pak pokračoval v dalších akvizicích a vytváření celé skupiny. Zatím poslední velká akvizice byl nákup klenotnictví Tiffany za 15,8 miliardy USD.

 

Podobně jako u technologických firem, tak i při prodeji luxusu je možné dosahovat vysokou ziskovou marži. V minulém roce měla společnost tržby 44,7 miliardy dolarů, provozní zisk byl 8,3 miliardy a čistý zisk 4,7 miliardy. Čistá zisková marže tedy byla v minulém roce přes 10 %, a to nesmíme zapomínat na to, jak silná byla pandemie koronaviru v některých regionech. Nejvyšší tržby i ziskovou marži dosahuje společnost při prodeji módy (tvoří 47 % tržeb). Skupina má 5000 obchodů a 150 000 zaměstnanců.

 

Arnault a LVMH

 

Arnault ví, že LVMH musí prodávat v Číně a majetným lidem

34 % tržeb společnosti se generuje v Asii (myšleno bez Japonska), přičemž na tomto čísle má zdaleka nejvyšší podíl Čína. Před pěti lety byl podíl tohoto regionu jenom 25 %. Nákupům čínských spotřebitelů jsme se věnovali v této analýze. LVMH ukazuje i jiným evropským podnikům cestu, jak mohou uspět na globálním trhu, a to zejména v jihovýchodní Asii. Asiatům musí evropské firmy nabídnout prémiové produkty s puncem originality. Ano, LV kabelky se sice v Číně ve velkém padělají, ale padělaná kabelka už v tamní smetánce nikoho neohromí. Kdo chce v Číně vyniknout, tak si s velkou pravděpodobností nakonec zvolí nějaký prémiový nebo luxusní výrobek ze západního světa.

 

Druhý faktor, který nahrává koncernu LVMH i dalším prodejcům luxusního zboží a služeb, je fakt, že počet a majetek bohatých lidí rychle roste. I pandemie koronaviru ukázala, že zotavení z krize nastává u bohatých lidí dříve. Proč? Protože tato skupina lidí vlastní produktivní aktiva a dokáže organizovat výrobní faktory včetně pracovní síly. Prostředky ze záchranných opatření centrálních bank a vlád se přes různé transmisní mechanismy dostaly nakonec k vlastníkům aktiv, tedy k akcionářům a společníkům firem či majitelům nemovitostí. Následující obrázek ukazuje index plateb pomocí platebních karet v USA v závislosti od příjmu jejich majitele. Útrata lidí s příjmem 150 tisíc USD ročně a více je už o 50 % vyšší než v lednu 2020. Naopak u lidí s příjmem v rozmezí 0 až 40 tisíc USD ročně je útrata platebními kartami prakticky stejná jako před pandemii. Na grafu jsou patrné i prudké nárůsty, kdy v USA vláda rozdávala lidem peníze. U chudších vrstev obyvatelstva nastal následně návrat zpátky dolů. U bohatých lidí se objem útrat zachoval na vysoké úrovni.

 

platby kartou

 

Když se podíváme na prognózy na nejbližších 5,10, 15 let, tak je zřejmé, že rozvíjející se země Asie budou rychle bohatnout. Tamní obyvatelé budou poptávat prémiové produkty a zážitky, což je skvělá zpráva pro americké a evropské nadnárodní společnosti. Prognózy ohledně hospodářského růstu ukazují, že Čína se už dostala na předpandemický trend, viz následující obrázek. Rozvinuté ekonomiky by se na tento trend měly dostat až v příštím roce a určitě jim pomůže i zvýšený vývoz do zemí jihovýchodní Asie.

 

Čína HDP zotavení

 

Co se týče závislosti německých společností na vývozu do Číny, tak na prvním místě je Infineon, který vyrábí polovodiče. Nicméně i VW a BMW už generují přibližně pětinu tržeb v Číně. Prodeje na dálném východě ale rychle zvyšují i Adidas či Merck. Další hospodářský rozmach Asie by pro tyto společnosti měl být velmi prospěšný.

 

německé firmy prodeje v Číně

 

Akcie i ETF lze nakupovat u brokerů. V analýzách jsme se věnovali Lynx (analýza ZDE), Saxobank (analýza ZDE), XTB (analýza ZDE), RoboMarkets (analýza ZDE). Pro začínající investory jsou atraktivní služby roboadvisory Portu (analýzy ZDE a ZDE), kde lze velmi jednoduše začít s budováním portfolia pomocí ETF bez předešlých zkušeností s investováním. Noví investoři mají u Portu 3. měsíce bez poplatku za správu, pokud se registrují přes tento odkaz.

 

 

 

Disclaimer:

Investice v sobě obsahují riziko a není zaručena návratnost původně investované částky. Vysoké riziko je především u produktů, které využívají finanční páku. Současná ani očekávaná výkonnost nezaručuje výkonnost budoucí. Veškeré informace uvedené v tomto článku nebo na portále Finlord.cz mají pouze informační charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování informací čerpá skupina Finlord údaje z veřejných, důvěryhodných zdrojů a vynaložila přiměřenou péči, aby informace nebyly nepravdivé či zavádějící, nicméně nikterak nezaručuje jejich správnost a neměnnost. Zde uvedené informace neslouží jako nabídka nebo výzva k nákupu či prodeji finančních instrumentů ani nejsou návrhem na uzavření smlouvy. Portál finlord.cz má uzavřené partnerství s některými společnostmi, které jsou zmíněné v obsahu portálu. Pokud čtenář použije odkaz směřující na web partnera, můžeme získat provizi, která ale čtenáře nic nestojí. Provize slouží pro další zvýšení kvality obsahu. Skupina důsledně dbá na to, aby provize nijak neovlivnila objektivitu prezentovaných informací.

3.6.2021

6 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Mohlo by Vás zajímat:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

V ČEM JE UNIKÁTNÍ NÁŠ FOND SLAVIC CAPITAL?