Finlord Sněmovna financí

FUNDLIFT A KLENOTA: ZLATO, AŤ TO STOJÍ ZA TO

22.5.2017

9 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page
šperky Klenota.cz

Na platformu Fundlift se dostal projekt společnosti Klenota. Emitent Klenota s.r.o. plánuje od investorů získat 3 mil. Kč pomocí tříletého dluhopisu s úrokovou sazbou 8 % p.a.. Úrok bude vyplácen pololetně. Získané prostředky z emise plánuje společnost využít na vývoj produktového portfolia a technologií, dále na marketing a také na rozšíření výroby a technického vybavení a na rezervu.

 

Klenota chce zdobit lidi i v zahraničí

 

Společnost Klenota působí na ČR trhu od roku 2008. Poskytuje komplexní zlatnické služby, jež zahrnují online prodej šperků, zakázkovou výrobu, údržbu a záruční i pozáruční servis. Společnost Klenota má vizi vybudovat značku, která představuje službu exkluzivního výběru dokonalého dárku. Současně chce změnit způsob nákupu šperků, čímž se chce více zaměřit na online prodej atraktivního produktového portfolia za příznivé ceny. Zákazník Klenoty má k dispozici i garanci komplexních doživotních služeb a péče. To sice zní vznešeně, ale ve své podstatě to není nic, co by nenabízela konkurence.

 

Ve střednědobém a dlouhodobém výhledu plánuje Klenota v první řadě expandovat online prodej v zemích Evropy (Slovensku, Německu, Rakousku, Polsku, Francii, UK) a USA. Jejím cílem je tak rozšířit globální dosah přes online prodejní kanál.

 

Co se týče šperků, tak největší spotřebitelé šperků na světě jsou Číňané a Indové.  Obecně je škoda, že se se šperky nedá příliš expandovat do Asie. V Asii nyní panuje ekonomický boom a spotřebitelé se nebojí utrácet. Ovšem tamní ceny šperků jsou oproti našim cenám lidové. Čili muselo by jít především o jedinečnost a originalitu šperku, která by byla zaměřena na „vyšší“ společenskou třídu.

 

Západ je moc „rozežraný“ a je čím dál tím víc těžší zaujmout náročně rozmazlené zákazníky.

 

Dokáže Klenota prodávat své exkluzivní produkty online?

 

Poptávka po špercích je cyklická záležitost. Čili pokud se bude dařit ekonomikám, tak poptávka po špercích poroste. Díky tomu, že v ČR není ještě tak rozvinuté investiční myšlení, tak Češi více vsázejí na šperky a nemovitosti, které považují za dlouhodobé uchovatele hodnoty. Tento fakt potvrzuje společnost ALO diamonds. Ta totiž uvedla, že zájem o klenoty v ČR stále roste.

 

V ČR v roce 2015 rostl zájem o šperky dokonce rychleji než v ostatních státech světa.  Zatímco meziroční růst prodejů dosahoval v zahraničí jednociferných čísel, Češi podle odhadu klenotnictví ALO diamonds nakoupili v roce 2015 o 20 % více šperků než v předešlém roce.

 

Obecně se trh se šperky postupně přesouvá z offline světa do online světa. McKinsey & Company předpokládá, že podíl online prodejů luxusních šperků se zdvojnásobí z 6 % na 12 % do roku 2020, přičemž do roku 2025 by měl mít online prodej podíl 18 %. Podle údajů společnosti McKinsey & Company se nejvíce daří online prodejům šperků v Asii.

 

V současné době se tedy zákazníci spíše učí nakupovat šperky offline. Pro obchodníky s luxusními šperky představuje online prodej šperků určitě výzvu, jelikož musí přizpůsobit své podnikání e-commerce a tedy vytvořit u potenciálních zákazníků důvěryhodnost. Je to otázka do jaké míry jde zákazníkům o servis kolem, když si opravdu kupují drahý šperk, jelikož mnohým jde především o pocit exkluzivity a nikoliv o to zmáčknout tlačítko Buy a pak přejít do pokladny. Navíc přeci jenom zákazník si nekupuje obyčejný šátek na krk, čili v jeho případě je důležité si drahý šperk osahat a zkusit si ho. Z těchto důvodů se domníváme, že online prodej drahých šperků nebude nikdy tak populární jako online prodej ostatního zboží jako např. elektronika, oblečení.

 

Konkurence: Klenota se určitě neztratí

 

Vzhledem k tomu, že Klenota chce vyniknout především v online světě, tak mezi její hlavní konkurenty v ČR patří především Brilianty.cz, iZlato24.cz, Eppi, Bisaku, Sperky.cz. Naopak mezi offline konkurenci v ČR patří klenoty Aurum, ALO diamonds, Rýdl, Brilas, Granát Turnov a Jitka Kudláčková.

konkurence online

konkurence offline

 

Určitě jednou z hlavních konkurenčních výhod Klenoty je in-house vývoj a výroba produktů. Produkty totiž pochází z více než 60 % z vlastní výroby. Navíc in-house se řeší veškerá zakázková výroba, což zahrnuje vše od základních snubních prstenů až po složité návrhy. Společnost má velmi obsáhlé know-how procesy výroby, návrhů a úpravy materiálů i kamenů. Klenota zaměstnává 5 zlatnic a dále spolupracuje s týmem dalších odborníků na stavbu, gravírování, rytí, laserové úpravy i fasování. Společnost disponuje několika stovkami vlastních vzorů, z čehož každý může být v několika úpravách s různými kameny a v různých materiálech, což ve výsledku znamená tisíce vlastních šperků. V současnosti nabízí Klenota portfolio s celou řadou klasických vzorů, většinou zlatých a stříbrných šperků s drahokamy, diamanty a perlami. Dále jako jedna z mála menších firem nabízí speciální šperky se smaragdy, safíry, barevnými diamanty, tahitskými perlami a perlami Akoya.

 

Podle našeho názoru Klenota určitě má šanci ještě více zazářit. Její produkty jsou opravdu nádherné a originální v porovnání s konkurencí.

šperky Klenota.cz

 

Finanční stránka společnosti Klenota

 

Klenota plánuje získané prostředky z emise využít na vývoj produktového portfolia a technologií, dále na marketing a také na rozšíření výroby a technického vybavení a na rezervu.

použití prostředků Klenota

 

Konečně se po nějaké době dostal na Fundlift projekt, který už nějaký ten pátek funguje. Ačkoliv společnost Klenota funguje od roku 2008, tak výsledky v prospektu jsou uvedeny pouze od roku 2013. Abychom si udělali představu o tom, jak se společnosti dařilo dříve, tak se buď můžeme podívat do OR anebo do prospektu do kolonky „Výsledek hospodaření z minulých let“ (2013), kde vidíme, že společnost měla kumulovanou ztrátu 527 000 Kč.

 

Klenotě od roku 2013 rostou prodeje pěkným tempem. V roce 2016 činily tržby společnosti celkem 12 487 000 Kč. Meziročně společnosti narostly tržby o zhruba 110 % díky nasazení reklamy (PPC, FB). Klenota uvádí, že 75 % tržeb je generováno v ČR, 10 % tržeb pochází ze Slovenska a zbylých 15 % tržeb je generováno z ostatních zemí (Německo, Polsko, USA).

 

Společnost Klenota předpokládá, že v roce 2017 bude mít tržby 23,5 milionu, což je v procentuálním vyjádření nárůst o zhruba 88 % s tím, že pojede online marketing. Osobně se domníváme, že projekce tržeb není úplně mimo, když se podíváme na léta 2015 – 2016. Ovšem bude hodně záležet na tom, jak dobře dokáží zacílit na své zákazníky a tím pádem, jak dobrou konverzi budou ve finále mít. Aneb jak říká klasik: „jiný kraj, jiný mrav“ neboli co platí na Čechy, nemusí platit na Němce apd..

Náklady společnosti v roce 2017 (i v dalších letech) by neměly převyšovat tržby, čímž by společnost měla být v zisku.

klenota predikce

klenota predikce

 

Společnost v roce 2017 kapitalizuje půjčky společníků, čímž dochází oproti roku 2016 k přesunu dlouhodobého závazku ve výši 1,1 mil. Kč do kapitálových fondů. Tímto krokem společníci dávají najevo, že svému projektu věří a jsou ochotni svůj kapitál zavázat do nelikvidního podílu.

 

Po přečtení prospektu jsme získali dojem, že společnost šla na Fundlift spíše kvůli reklamě a propagaci služeb na Roklen24, jelikož dle našeho názoru by úvěr dostala i od banky.

 

Klenota může splatit dluhopis předčasně, nejdříve však 18. 1. 2019. Tento scénář je velmi pravděpodobný. Pokud by se finanční situace vyvinula tak, jak Klenota očekává, tak by to mohla splatit z volných peněžních prostředků anebo by si mohla vzít levnou půjčku od banky, z které by následně splatila Fundlift dluhopis.

 

Pokud by se v budoucnosti zopakoval rok 2016, tak by dluhopisy nedokázala společnost předčasně splatit, jelikož volná hotovost by k tomu nestačila.

 

Závěrečné hodnocení společnosti Klenota

 

Naše přání bylo vyslyšeno, jelikož v případě Klenoty se jedná o prostou emisi dluhopisů za 8 % p.a. s vyšším rizikem.

 

Když emisi porovnáme s P2P zahraničními sítěmi, tak se po odečtení nákladů na měnové zajištění dostaneme na zhruba stejný výnos 8 % p.a..

 

Velká výhoda Klenoty oproti drtivé většině projektů na Fundliftu je, že společnost již pár let funguje a tržby jí stále rostou. Tato emise nám velice připomíná emisi Burrito Loco s tím, že šlo rovněž o zavedenou firmu, která dokázala generovat tržby.

 

Finanční predikce do budoucna nevypadá nereálně. Klenota má opravdu nádherné produktové portfolio šperků, čili předpoklad na úspěch v tuzemsku i v zahraničí má. Na druhou stranu bude hodně záležet na tom, jak se bude dařit online marketingu a tedy jak dobře dokáže Klenota zacílit na své zákazníky. Investoři navíc musí brát v úvahu, že šperky jsou velice cyklický byznys. V případě, že dojde k ekonomickému zpomalení, tak se predikce firmy nemusí vůbec vyplnit.

 

Rozhodnutí o tom, jestli jsme do tohoto projektu investovali, mají k dispozici předplatitelé služby PORTFOLIO MANAŽER.

 

 

 

 

Disclaimer:

Investice v sobě obsahují riziko a není zaručena návratnost původně investované částky. Vysoké riziko je především u produktů, které využívají finanční páku. Současná ani očekávaná výkonnost nezaručuje výkonnost budoucí. Veškeré informace uvedené v tomto článku nebo na portále Finlord.cz mají pouze informační charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování informací čerpá skupina Finlord údaje z veřejných, důvěryhodných zdrojů a vynaložila přiměřenou péči, aby informace nebyly nepravdivé či zavádějící, nicméně nikterak nezaručuje jejich správnost a neměnnost. Zde uvedené informace neslouží jako nabídka nebo výzva k nákupu či prodeji finančních instrumentů ani nejsou návrhem na uzavření smlouvy.

22.5.2017

9 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Mohlo by Vás zajímat:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

VŠECHNY ANALÝZY BROKERA LYNX BROKER