Rozklad tržeb Apple aneb na čem nejvíc vydělá?
6.5.2019
5 min.
Společnost Apple vydala finanční výsledky za fiskální druhé čtvrtletí 2019. Meziročně došlo k propadu tržeb i zisku, což ale nebylo zase takové překvapení vzhledem k vývoji obchodních vztahů mezi USA a Čínou a také omezování spotřebitelských úvěrů v Číně. Ve druhém čtvrtletí 2019 vygeneroval Apple tržby na úrovni 58 miliard USD, přičemž minulý rok ve stejném období měl tržby na úrovni 61,1 miliard USD. Nejvíce tržeb společnost Apple generuje v USA. Ve druhém fiskálním čtvrtletí 2019 společnost ve Spojených státech vygenerovala tržby na úrovni 25,6 miliardy USD, což je v meziročním srovnání o 3,2 % více. V Evropě tržby meziročně lehce poklesly z 13,8 miliardy USD na 13 miliard USD. Nejvíce se meziročně propadly tržby v Číně a to z 13 miliard USD na 10,2 miliard USD. V Japonsku došlo k mírnému nárůstu tržeb z 5,4 miliardy USD na 5,5 miliardy USD. V Asii se pak snížily tržby Applu ze 4 miliard USD na 3,6 miliard USD.
Chcete podrobnější analýzy společností a investičních strategií? Přihlaste se do našeho newsletteru.
Pokud jde o zisk za druhé čtvrtletí 2019, tak ten činil 11,6 miliardy USD, zatímco v minulém roce ve stejném období byl na úrovni 13,8 miliard USD.
Období, kdy dochází k poklesu prodejů iPhonů pokračuje. iPhony tvoří na tržbách 54 %. Tržby z prodeje iPhonů ve druhém čtvrtletí 2019 meziročně poklesly z 37,6 miliard na 31,1 miliard USD. Jak už jsme psali v článku „Samsung, Apple, Huawei. Kdo ovládá trh?“, tak v současném vyspělém světě už má většina populace nějaký chytrý telefon. Potenciál pro růst prodejů chytrých telefonů je prakticky jen v rozvíjejících se zemích, avšak obecně se dá říct, že trh je nasycen.
Mac (desktopové a mobilní produkty MacBook) tvoří na tržbách Applu 10 %. V rámci druhého čtvrtletí 2019 se společnosti povedlo vygenerovat tržby z prodeje Maců na úrovni 5,5 miliardy USD, přičemž minulý rok ve stejném období vygenerovala společnost tržby z prodeje Meců na úrovni 5,8 miliard USD. Z globálního pohledu je Apple 4. největší producent počítačů na světě.
Nositelná elektronika, příslušenství a zařízení do domácností tvoří na tržbách Applu 9 %. Typicky do tohoto segmentu patří třeba iWatch, HomePod nebo Apple TV. Nositelná elektronika, příslušenství a zařízení do domácností ve druhém čtvrtletí 2019 vygenerovaly společnosti obrat na úrovni 5,1 miliardy USD, přičemž minulý rok ve stejném období činil obrat z tohoto segmentu pouze 3,9 miliardy USD.
iPad (tablety) tvoří na tržbách Applu 8 %. O tablety byl zájem, neboť meziročně došlo ve druhém čtvrtletí 2019 u iPadů k nárůstu tržeb ze 4 miliard USD na 4,9 miliard USD.
A konečně služby, které tvoří na tržbách Applu už 20 %. Služby mají na tržbách druhý největší podíl hned po iPhonech. Z Applu se tedy stává platforma na služby. Apple má velmi slušnou uživatelskou základnu, respektive 1,4 miliardy uživatelů používá produkty od Apple, z čehož 900 milionů lidí používá iPhone. Na Applu se nám líbí, že se snaží snižovat závislost iPhonech, což řeší především službami. Společnost si také velmi dobře uvědomuje, že na službách je perfektní to, že mají téměř dvojnásobnou hrubou ziskovou marži oproti hardwarovým produktům. Pokud tržby ze služeb stoupnou nad 25 miliard dolarů, tak při zachování současné ziskové marže bude pro akcionáře Applu ze služeb větší roční zisk než ze všech prodaných iPhonů.
Budoucnost Applu tkví rozhodně ve službách. Letos v prvním kvartále představil Apple řadu nových produktů a to nejen z pohledu obsahu, ale také představil i vlastní kreditní kartu (kartový ekosystém bude od Goldman Sachs a Mastercard), která bude napojena na Apple Pay. Tímto krokem společnost ještě více proniká do světa financí. Jak už jsme nastínili, tak Apple má celkem 900 milionů aktivních uživatelů iPhonu, přičemž přibližně 21% je v USA. Pokud by se 5% lidí přihlásilo, tak by to znamenalo 9,5 milionu uživatelů karty v roce 2020. Do roku 2022 by pak službu mohlo používat 15 % uživatelů iPhonu, což by znamenalo 30 milionů karet.
Kartové společnosti mají příjem ze dvou zdrojů: poplatky za používání a úrokové příjmy. Pro srovnání u American Express zákazníci v průměru utratí 20,8 tisíc USD. U Apple karty se z počátku očekává nižší útrata na úrovni 5 tisíc USD v roce 2020 a 10 tisíc USD v roce 2022. Při průměrném poplatku na úrovni 1 % by tak tržby z poplatků mohly být v roce 2022 na úrovni 3 miliard USD.
Co se týče čistých úrokových příjmů, tak u karty od Applu se v roce 2022 očekává objem půjček ve výši 35 miliard USD, což by při průměrném úrokovém spreadu 7 % generovalo tržbu na úrovni 2,5 miliardy USD.
Samozřejmě další velký potenciál do tržeb mají i ostatní služby, jako je třeba Apple News a Apple TV, kde bude běžet reklama. V neposlední řadě se velkému úspěchu také těší služba Apple Music, kde počet předplatitelů je více než 50 milionů.
6.5.2019
5 min.
Mohlo by Vás zajímat:
Největší společnosti v indexu S&P 500 v průběhu let: Kdo vládl trhu?

Největší společnosti v indexu S&P 500 nejsou jen tahouny svých sektorů, často určují směr celého ...
Více informací16.4.2025
5 min.
Akcie neživotních pojišťoven: zisk 1000 % a i tak jsou levné

Akcie neživotních pojišťoven se dostaly díky výprodejům na velmi nízké ohodnocení. Přitom dlouhodobě ...
Více informací15.4.2025
4 min.
Nečekaný vítěz mezi akciovými indexy? Polsko poráží USA i Německo

Když se řekne „akciový trh roku 2025“, mnozí investoři si vybaví slovo chaos. Přesto se na scéně ...
Více informací14.4.2025
4 min.
Napsat komentář