Finlord Sněmovna financí

Samsung, Apple, Huawei. Kdo ovládá trh?

31.1.2019

8 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page
Apple a tržby ze služeb

Na trh se postupně dostávají informace o prodejích chytrých telefonů v loňském roce. Hned na úvod můžeme uvést, že jedničkou je stále korejský Samsung. Ale skokanem roku se jednoznačně stal čínský výrobce Huawei. Prozkoumáme také na americký Apple. Ten uveřejnil v uplynulých dnech výsledky hospodaření za poslední čtvrtletí, ze kterých jasně vyplývá postupná změna zaměření. Podívejte se na statistiky a analýzu.

 

Chcete podrobné analýzy společností a investičních strategií? Přihlaste se do našeho newsletteru.

 

Dle údajů IDC se v posledním kvartálu loňského roku prodalo 70,4 milionů chytrých telefonů od Samsungu. Na druhém místě se umístila společnost Apple se 68,4 miliony prodaných zařízení a na třetím místě zůstal Huawei s 60,5 miliony. Meziroční pokles prodejů byl u prvních dvou na úrovni 5,5 % a 11,5 %. U Huawei ale nastal růst o 44 %. Celkem se globálně prodalo 375,1 milionů telefonů, což je o 4,9 % méně oproti loňskému roku.

 

20190131 Samsung Apple Huawei prodeje

 

Trh s chytrými telefony dospěl. Co na to Apple?

 

V dnešním vyspělém světě už má většina populace nějaký chytrý telefon. Potenciál na růst prodejů je ještě v rozvíjejících se zemích, ale obecně se dá říct, že trh je nasycen. V nejbližších letech se bude tempo růstu prodejů telefonů pohybovat na úrovni nižších jednotek procent. Samozřejmě budou jednotliví výrobci nadále usilovat o co nejvyšší nárůst prodejů, ale větší rozmach zaznamenají jen v případě, že si od konkurence utrhnou část podílu.
Obecně při nasyceném trhu platí, že pro firmy je lepší hledat další zdroje příjmu než za každou cenu zápasit s konkurencí. A právě tento trend odhalují v posledních kvartálech výsledky Applu.

 

IPhone je pro Apple pochopitelně stále nejdůležitější produkt, když v uplynulém kvartálu vygenerovala společnost jeho prodejem téměř 52,5 miliardy USD (průměrné kvartální tržby za celý loňský rok byly 39 miliard USD). To je ale pokles oproti srovnatelným kvartálům v předchozích dvou letech. Důvody propadu můžeme hledat v různých faktorech od obchodní války pro omezování spotřebitelských úvěrů v Číně, ale realita je taková, že rychlý růst prodejů iPhonů se jednoduše zastavil. V nejbližších letech bychom u tohoto produktu měli pro jistotu počítat jenom s malým zvyšováním tržeb nebo dokonce stagnací.

 

Apple iPhone tržby

 

U prodejů iPadů (průměrné kvartální tržby cca 5 miliard USD) a Maců (průměrné kvartální tržby cca 7,4 miliard USD) je trend podobný. Na nejbližší roky budou tržby z těchto produktů růst spíše jenom o inflaci s tím, jak se bude postupně zvedat průměrná prodejní cena.

 

Co by tedy mělo táhnout Apple v nejbližších letech nahoru? Služby. V této oblasti stouply kvartální tržby společnosti na rekordních 10,9 miliardy USD. Management to v konferenčním hovoru s analytiky nezapomněl výrazně zdůraznit. Do tržby ze služeb můžeme zařadit mimo jiné tržby z App Store, iTunes, Apple Pay či Apple News.

 

Apple služby tržby

 

Na službách je skvělé to, že mají téměř dvojnásobnou hrubou ziskovou marži oproti hardwarovým produktům (62,8 % vs. 38 % za celou společnost). Jinými slovy z hlediska vygenerovaného hrubého zisku mají tržby na úrovni 11 miliard dolarů stejný dopad jako tržby z prodejů iPhonů na úrovni 20 miliard. Pokud tržby ze služeb stoupnou nad 25 miliard dolarů, tak při zachování současné ziskové marže bude pro akcionáře Applu ze služeb větší roční zisk než ze všech prodaných iPhonů. Při současném tempu růstu tržeb ze služeb by tento stav mohl nastat už koncem roku 2021 (samotný Apple uvádí, že hranici překoná už v roce 2020).

 

Z Applu se bude postupně stávat platforma pro služby. Nesmíme zapomínat na to, že ve světě je 1,4 miliardy různých zařízení od Applu a jenom iPhonů je 900 milionů. Samozřejmě, ne všechna zařízení jsou využívaná naplno a ne všichni uživatelé si chtějí pořizovat nějaké služby.

 

Ke konci loňského roku bylo kupříkladu v Apple Music více než 50 milionů předplatitelů, přičemž průměrná základní cena služby je 10 USD za měsíc (120 USD ročně). I když většina zákazníků platí díky různým slevám nižší cenu, tak tržba z této služby je i tak velmi atraktivní.

 

Počet předplatitelů Apple Music stoupl za 1,5 roku na dvojnásobek:

 

Apple Music předplatitelé

 

Zároveň služba Apple News měla 85 milionů uživatelů měsíčně a tato aplikace má ve své kategorii nejvyšší počet uživatelů. Příjmy z reklamy v aplikaci budou určitě utěšeně stoupat.

 

Nesmíme zapomínat ani na Apple Pay. Pomocí něj se za kvartál provedlo 1,8 miliardy transakcí, což je dvojnásobek oproti předchozímu roku a hranice 5 miliard transakcí ročně bude s největší pravděpodobností dosažena v roce 2020.

 

Apple Pay transakce

 

Kam směřují výrobci telefonů?

 

V nejbližších letech se producenti chytrých zařízení budou čím dál více měnit z hardwarových firem na poskytovatele různých služeb. Telefony již mezi lidmi jsou a už si bez nich neumíme představit život. Teď stačí do zařízení dostat takový obsah a takové služby, za které rádi zaplatíme. Která společnost dokáže tento trend nejlépe uchopit? To ukáže až budoucnost, ale zcela jistě můžeme uvést, že Apple do rozvoje služeb rozhodně „dupe“.

 

Sledujte i náš Twitter a Facebook pro přísun dalších důležitých informací a statistik.

31.1.2019

8 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Mohlo by Vás zajímat:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

V ČEM JE UNIKÁTNÍ NÁŠ FOND SLAVIC CAPITAL?