Maloobchod Top 20: žebříček největších maloobchodníků na světě
21.6.2024
3 min.
Podívejte se na žebříček největších maloobchodníků na světě, jejich zhodnocení za posledních 5 let a na vývoj ohodnocení. Globální maloobchod se neustále vyvíjí, což je dáno měnícími se zvyky spotřebitelů a rostoucí dominancí e-commerce.
Navzdory vzestupu e-commerce generuje mnoho předních maloobchodníků na světě většinu svých tržeb v kamenných prodejnách. Vzhledem k tomu, že zákazníci dávají přednost pohodlí a širšímu výběru zboží, získávají giganti zaměření na e-commerce stále větší podíl na maloobchodním trhu.
Následující tabulka ukazuje žebříček Top 20 největších maloobchodníků na světě podle tržeb. Tři největší maloobchodníci pochází z USA. V žebříčku mají pak silné zastoupení i evropští maloobchodníci. V žebříčku je pak i jeden zástupce z Číny a to Alibaba. Druhý sloupec v tabulce pak ukazuje podíl na domácích maloobchodních tržbách. Společnost Walmart, jakožto největší maloobchodník podle tržeb na světě, vygenerovala tržby v objemu 628,6 miliardy USD, přičemž 84,7 % její tržeb pocházelo z USA.
Aby společnost Walmart získala větší podíl na trhu, tak rozšířila své reklamní aktivity, uvedla na trh prémiovou řadu produktů a rozšířila své online prodejní kanály. Kromě toho v příštích pěti letech otevře v USA 150 prodejen, což je největší expanze za posledních téměř deset let.
Na druhém místě je s tržbami 355,1 miliardy USD e-commerce gigant Amazon. V roce 2024 se předpokládá, že na něj bude připadat 40,4 % tržeb z e-commerce v USA. Vedle toho Amazon provozuje i fyzické obchody prostřednictvím své dceřiné společnosti Whole Foods, Amazon Go a Amazon Fresh, které však tvoří jen zlomek celkových maloobchodních tržeb Amazonu.
Společnost Alibaba, která je největším asijským maloobchodním prodejcem, se řadí na deváté místo, a to díky svým online platformám Taobao a Tmall. Ačkoli domácí prodeje tvoří většinu maloobchodních tržeb zmíněných společností, Alibaba se vzhledem k poklesu domácí spotřeby v Číně stále více zaměřuje na zahraniční aktivity. Za zmínku stojí, že ve čtvrtém čtvrtletí 2023 maloobchodní tržby v rámci mezinárodních maloobchodních prodejů meziročně vzrostly o 44 %.
Maloobchodníci s nejvyššími mezinárodními tržbami
V rámci 20 největších maloobchodních prodejců podle tržeb dosáhla největších tržeb v mezinárodním prostředí německá skupina Schwarz Group, a to 119,9 miliardy USD. Jako největší evropský maloobchodník působí Schwarz ve 30 zemích světa, přičemž zahraniční aktivity tvoří 68 % všech tržeb. Celkově tato nadnárodní společnost ročně obslouží 7,2 miliardy zákazníků ve 14 112 prodejnách.
Švédský nábytkářský gigant IKEA generuje 96,6 % svých maloobchodních tržeb z mezinárodních aktivit, což je celkově nejvyšší podíl. Společnost v posledních letech experimentuje s vytvářením kompaktnějších prodejen v městských centrech, na rozdíl od svých tradičních příměstských skladů. Prostřednictvím této strategie se snaží zvýšit tržby z vyššího objemu návštěvnosti v obchodních centrech.
Kromě těchto maloobchodních gigantů generuje řada evropských řetězců více než polovinu svých tržeb z mezinárodních aktivit, včetně německé diskontní potravinářské společnosti Aldi a francouzského Carrefouru.
Následujcí graf ukazuje, jak se v posledních 5 letech vyvíjelo zhodnocení akcií Walmart, Amazon, Costco.
Ohodnocení podle P/E pak vypadá následovně, načež relativně nejnižší ohodnocení má Walmart na úrovni 29násobku. Akcie lze nakupovat přes spolehlivého brokera RoboMarkets, který umožňuje obchodování akcií bez poplatku v jakémkoliv objemu a přímo za burzovní ceny. Vklady a výběry peněz lze dle zvolené metody také realizovat bez poplatku. Podívejte se na recenzi ZDE.
Přihlaste se do newsletteru a získejte nejenom novinky, ale i seriál dalších podrobných analýz. Sledujte nás také na Twitteru a Facebooku, ať nezmeškáte žádnou novinku.
Disclaimer:
Investice v sobě obsahují riziko a není zaručena návratnost původně investované částky. Vysoké riziko je především u produktů, které využívají finanční páku. Současná ani očekávaná výkonnost nezaručuje výkonnost budoucí. Veškeré informace uvedené v tomto článku nebo na portále Finlord.cz mají pouze informační charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování informací čerpá skupina Finlord údaje z veřejných, důvěryhodných zdrojů a vynaložila přiměřenou péči, aby informace nebyly nepravdivé či zavádějící, nicméně nikterak nezaručuje jejich správnost a neměnnost. Zde uvedené informace neslouží jako nabídka nebo výzva k nákupu či prodeji finančních instrumentů ani nejsou návrhem na uzavření smlouvy. Portál finlord.cz má uzavřené partnerství s některými společnostmi, které jsou zmíněné v obsahu portálu. Pokud čtenář použije odkaz směřující na web partnera, můžeme získat provizi, která ale čtenáře nic nestojí. Provize slouží pro další zvýšení kvality obsahu. Skupina důsledně dbá na to, aby provize nijak neovlivnila objektivitu prezentovaných informací.
21.6.2024
3 min.
Mohlo by Vás zajímat:
Výsledková sezóna: Obhájila Nvidia svou pozici technologického lídra?
Nvidia zveřejnila své finanční výsledky, které znovu potvrdily její klíčovou roli na trhu a ...
Více informací22.11.2024
3 min.
Rozbor BTC strategie Microstrategy: co vygenerovalo výnos 930 % za 1 rok
Akcie Microstrategy posílily za rok o 930 %. Jakou strategii má společnost? Co to jsou konvertibilní ...
Více informací21.11.2024
7 min.
Akciový index S&P 500: 10 z 11 sektorů je výrazně nadhodnocených
Ohodnocení US akcií podle poměru ceny a očekávaných zisků ukazuje, že při dalším nárůstu cen o cca ...
Více informací20.11.2024
4 min.
Napsat komentář