Čína vykazuje obrovský technologický vzestup
5.5.2021
7 min.
Čína by už za několik let měla být největší ekonomikou na světě dle tržních cen. Při přepočtu HDP dle parity kupních cen je největší ekonomikou světa už teď. Vývoj v této zemi jednoduše nemůžeme ignorovat. Čínská vláda si už před několika lety uvědomila, že další rozmach si zabezpečí, jen když bude schopná vyvíjet vlastní technologie. Dle pětiletého plánu na roky 2021 až 2025, který vláda uveřejnila v březnu, chce Čína každý rok zvednout výdaje na výzkum a vývoj o 7 % ročně. V roce 2001 dávala na tuto oblast jenom 1 % HDP, teď to je už 2,3 %. Jak se daří čínskému technologickému sektoru?
Přihlaste se do newsletteru a získejte nejenom novinky, ale i seriál dalších podrobných analýz. Sledujte nás také na Twitteru a Facebooku, ať nezmeškáte žádnou novinku.
Čína prudce zvyšuje výdaje na výzkum a vývoj
Následující obrázek ukazuje srovnání výdajů na výzkum a vývoj v USA a Číně. Ve Spojených státech jsou tyto výdaje více než 3 % HDP, v Číně to je 2,3 % z HDP. Rozdíl se ale v posledních letech značně zmenšil. Čínské společnosti se postupně zbavují označení „padělatelé všeho možného“ a už jsou schopné navrhovat svá řešení, které dokážou obstát v globálním konkurenčním boji.
Čína má výhodu v obrovském homogenním trhu
Výhodou Číny je obrovský trh. 1,4 miliardy spotřebitelů zde mluví prakticky stejnou řečí, není nutné dělat překlady do různých jazykových mutací, upravovat procesy na jinou legislativu, atd. Taková EU má sice populaci na úrovni 450 milionů lidí, ale ti nemluví stejným jazykem, legislativa je odlišná a politici jednotlivých zemí si stále hází klacky pod nohy pomocí „Brexitů“ a dalších ekonomických nesmyslů. V USA se 330 miliony obyvateli dokážou podnikatelé mnohem rychleji získávat nové zákazníky. A Čína velmi dobře ví, že z hlediska kvality oslovitelného trhu má blíže k USA než k EU.
Stačí se podívat na počet uživatelů aplikace WeChat od Tencentu. Aplikace už má přes 1,2 miliardy aktivních uživatelů měsíčně, takže na aplikaci jsou prakticky všichni Číňané kromě malých dětí a nejkonzervativnějších důchodců. Je to dáno i tím, že přes aplikaci musí povinně vykonávat řadu úkonů. Aplikace vznikla teprve v roce 2011.
Technologický pokrok je vidět i na počtu firem, které jsou zahrnuté do tamních technologických indexů. V březnu letošního roku už bylo v technologickém subsektoru indexu FTSE China 104 společností, přičemž celý index sleduje více než 1000 společností. 23 z nich bylo z oblasti elektronických komponentů, 21 z oblasti polovodičů, 17 výrobců PC hardware, 16 poskytovatelů digitálních služeb pro spotřebitele, 15 poskytovatelů PC služeb, 7 softwarových firem a 5 výrobců technologického vybavení. Před pěti lety bylo v technologickém subindexu jenom 22 firem.
Následující tabulka ukazuje 10 největších pozic v indexu. Některé z nich se obchodují i na burzách v USA (Baidu, Tencent Music Entertainment, Autohome, GDS Holdings, JOYY).
Číňané mají nové technologie rádi, jen k některým produktům ze světa vůbec nemají přístup. Proto si někdy musí volit domácí produkty, což nahrává čínským technologickým firmám. Příkladem je trh chytrých reproduktorů. V Číně by se letos mělo prodat 90 milionů těchto zařízení, přičemž globálně by se jich mělo prodat 163 milionů. Prakticky všechny chytré reproduktory ale pro čínský trh vyrábí jiní producenti než světoví lídři Amazon, Google a Apple. Amazon a Google ani v Číně prodávat nemohou.
Podobné to je s cloudovou infrastrukturou, což je jeden z pilířů na kterém vláda staví digitální transformaci. Výdaje na její budování stouply v posledním čtvrtletí 2020 meziročně o 62 % na 5,8 miliardy USD. Čína už tvoří v této oblasti 14 % globálního trhu, přičemž před rokem měla podíl 12 %. Když se podíváme na rozložení tržních podílů v zemi, tak Alibaba má 40 %, Huawei 17 %, Tencent 15 %, Baidu 8 % a zbylí dodavatelé řešení mají 19 %. Cloudové služby od Amazon, Microsoft, Google nemají na čínském trhu kvůli neshodám mezi Čínou a USA nejmenší šanci.
Pokud se naplní vize čínské vlády, tak se země stane do roku 2030 technologickým lídrem a zcela jistě bude do světa chrlit své produkty a služby. Díky tomu bude stoupat bohatství Číňanů, kteří pak naopak budou kupovat produkty ze západu. Zejména mladá generace Číňanů je ochotná utratit i celý svůj plat za nákupy zboží s tím, že příklon k luxusním značkám je zde mnohem vyšší než v USA či Evropě. Dle posledních výzkumů čínská mladá generace nakupuje luxus zejména proto, aby si ve společnosti našla svou identitu a aby se odlišila. Přitom se vůbec nebojí ani zadlužování. V dalších analýzách se budeme charakteristikám čínského spotřebitele věnovat.
Přístup na čínské burzy je těžší než na burzy v USA a EU. Nejjednodušší je investice do tamních akcií přes ETF, jejichž nabídka je dostatečně vysoká. Akcie na burze v Hong-Kongu (potažmo i na burze v Shanghai či Shenzen přes Hong-Kong Stock Connect) mohou investoři vstoupit přes Lynx (analýza ZDE) a Saxo Bank (analýza ZDE). A akcie čínských společností kótovaných na burze v USA lze nakupovat nejenom u těchto dvou brokerů, ale také u XTB (analýza ZDE).
Pro investory jsme připravili i rozbor tvorby portfolia z ETF, kde jsou popsané všechny postupy a nástroje pro vytvoření robustního finančního zázemí. Zároveň je ve školení rozbor daňové optimalizace, která dokáže ušetřit nemalé prostředky. Rozbor je postaven na reálných výpočtech a příkladech.
Disclaimer:
Investice v sobě obsahují riziko a není zaručena návratnost původně investované částky. Vysoké riziko je především u produktů, které využívají finanční páku. Současná ani očekávaná výkonnost nezaručuje výkonnost budoucí. Veškeré informace uvedené v tomto článku nebo na portále Finlord.cz mají pouze informační charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování informací čerpá skupina Finlord údaje z veřejných, důvěryhodných zdrojů a vynaložila přiměřenou péči, aby informace nebyly nepravdivé či zavádějící, nicméně nikterak nezaručuje jejich správnost a neměnnost. Zde uvedené informace neslouží jako nabídka nebo výzva k nákupu či prodeji finančních instrumentů ani nejsou návrhem na uzavření smlouvy. Portál finlord.cz má uzavřené partnerství s některými společnostmi, které jsou zmíněné v obsahu portálu. Pokud čtenář použije odkaz směřující na web partnera, můžeme získat provizi, která ale čtenáře nic nestojí. Provize slouží pro další zvýšení kvality obsahu. Skupina důsledně dbá na to, aby provize nijak neovlivnila objektivitu prezentovaných informací.
5.5.2021
7 min.
Mohlo by Vás zajímat:
Globální podíly na trhu smartphonů: Samsung dominuje
Společnosti Samsung a Apple léta dominují globálnímu trhu smartphonů. Co ukazují poslední ...
Více informací3.10.2024
3 min.
TOP 4 komodity v roce 2024 – které překonávají S&P 500?
Podívejte se na čtyři komodity, které zaznamenaly v roce 2024 ještě větší cenové pohyby, než známý ...
Více informací2.10.2024
4 min.
Ohodnocení akciových sektorů: technologický sektor nad průměrem
Podívejte se, jaké je ohodnocení akciových sektorů podle P/E a kde je možné najít nejlevnější akcie.
Více informací1.10.2024
3 min.
Napsat komentář