Finlord Sněmovna financí

Jak Uber v posledních pár letech rozdrtil konkurenci

22.5.2018

7 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page
Uber taxi

Služby s nálepkou sdílená ekonomika, které fungují přes aplikaci, se doslova přes noc staly hitem. Tento trend se náramně odráží především ve službách taxi, kdy aplikace na sdílenou jízdu jasně drtí klasické taxíky, ale nejenom ty. Podívejte se na konkrétní statistiky, jak Uber převzal žezlo nejenom v oblasti standardních taxi služeb, ale také i v oblasti firemních jízd. Na závěr také ukážeme, jaký to má dopad na instituce, které poskytují úvěry na pořízení licence.

 

taxi

 

Následující graf ukazuje počet objednávek za posledních 28 dní v NYC. Aplikace na sdílenou jízdu jasně vedou. U aplikací na sdílenou jízdu činí počet objednávek za posledních 28 dní neuvěřitelných více než 15 milionů, přičemž klasické taxi ani nikdy předtím nedosáhlo takových objednávek. Jak je z grafu partné, tak ještě v roce 2014 se klasické taxi přiblížilo počtu 15 mil. objednávkám za posledních 28 dní, nicméně od té doby se počet objednávek snižuje. Ke konci roku 2017 byl počet objednávek za posledních 28 dní pod úrovní 10 milionů.

 

aplikace taxi

 

Graf níže ukazuje, jaký byl počet objednávek v New Yorku u konkrétních společností za posledních 28 dní. Vůbec nejlépe si vede Uber, jehož počet objednávek za posledních 28 dní činí více než 10 milionů. Za ním jsou v počtu objednávek za posledních 28 dní klasické žluté taxíky s 8 miliony, americký Lyft má lehce přes 2,5 milionu a zbylé 3 firmy (Juno, Via, Green taxis) mají pouze po 1 milionu.

 

Uber aplikace

 

Stejný trend můžeme pozorovat i v oblasti firemních jízd. Uber a Lyft se staly hlavním dopravním prostředkem pro firemní zákazníky.

 

Uber firemní jízdy

 

Přihlaste se do našeho newsletteru. Kromě pravidelných novinek získáte i tříměsíční seriál s našimi myšlenkami a investičními postupy.

 

Na grafu níže je počet vozidel dle služby v New Yorku. V posledních letech počet vozidel žlutých taxíků stagnuje na úrovni zhruba 13 000, zatímco počet vozidel společností založených na aplikaci výrazně roste. Konkrétně Lyft měl počet vozidel na úrovni zhruba 28 000 a Uberu vzrostl počet vozidel na rekordních téměř 60 000.

 

Lyft

 

Uber řidiči vydělávají více. Americký Národní úřad pro ekonomický výzkum (The National Bureau of Economic Research) vydal zprávu, že řidiči Uberu vydělávají v některých oblastech významně nadprůměrné částky. V USA je nejlukrativnějším regionem San Francisco, kde si řidiči Uberu přijdou v průměru na 23,87 USD/hod.. Průměrný taxikář si tam vydělá necelých 13 USD/hod..

 

Uber mzda

 

V posledních letech, konkrétně mezi roky 2009 – 2014 vyletěly ceny taxi licence v New Yorku až několikanásobně na nové maximum. Pořízení jedné takové licence vyšlo na více než 1 milion USD. Často jsou tyto licence ve vlastnictví společností, které taxi provozují, nicméně někteří řidiči si pořídili vlastní licenci. S rostoucí popularitou Uber taxíků cena licence nabrala diametrálně opačný směr. Ke konci roku 2017 bylo možné pořídit licenci na taxi za 200 000 USD. Stejný problém můžeme pozorovat i v jiných městech. Například v Chicagu se cena licence propadla z 350 000 USD na pouhých 35 000 USD.

 

taxi licence

 

Cena akcií společnosti Medallion Financial Corp., která poskytuje úvěry na pořízení licence se od roku 2014 propadla z 18 USD na akcii na 5,39 USD na akcii.

 

Medallion Financial Corp

 

Trend do budoucna ze strany aplikací na sdílenou jízdu je jednoznačný – odstranit konkurenci a snažit se o zvýšení cen. Majitelé taxi licencí v posledních letech zažívají finanční krizi. Mnoho z nich totiž nakupuje licenci na úvěr, který je ovšem poskytován pouze na několik let, takže si majitelé budou muset sjednat nové úvěry. To bylo dost snadné dělat v době, kdy ceny licence letěly vzhůru. Problém ale je, že banky dnes už nechtějí refinancovat úvěry pro majitele taxikářských licencí. Pokud tedy vlastníci nebudou refinancovat své dluhy, tak hrozí, že jim věřitelé vezmou licenci, která byla dána současně do zástavy. Tato situace je dost vážná, protože už způsobila a ještě způsobí krach mnohých taxikářů. Taky to dost pravděpodobně ještě stlačí cenu licence dál dolů.

22.5.2018

7 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Mohlo by Vás zajímat:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

JAK SE INVESTUJE NA RONDA INVEST DO ÚVĚROVÝCH PARTICIPACÍ?