Výnosnost individuálních investorů je chabá
24.1.2018
5 min.
Jakou výnosnost dosahujete u svého investičního portfolia? Dokážete překonat obecné akciové a dluhopisové indexy? Statistiky ze světa ukazují, že existuje vysoká pravděpodobnost, že v dlouhém období zaostáváte za svým relevantním benchmarkem.
Chcete zdarma získat tříměsíční seriál o investování? Pak se přihlaste do našeho newsletteru.
Poradenská společnost Dalbar pravidelně uveřejňuje informace o výnosnosti portfolií individuálních investorů do podílových fondů ve Spojených státech. Dá se očekávat, že v Evropě a České republice nebudou výsledky výrazně odlišné. Stěžejní informace je, že individuální investoři značně zaostávají ve výnosnosti jejich portfolií za relevantním tržním benchmarkem. Za 30 let do konce prosince 2016 měli individuální investoři do amerických akciových podílových fondů anualizovanou výnosnost 3,98 %, což ale významně zaostávalo za průměrem akciového indexu na úrovni 10,16 %. Dluhopisoví investoři měli třicetiletou anualizovanou výnosnost 0,57 %, ale dluhopisový index měl v uplynulých třiceti letech výkonnost 6,34 % p.a..
Příčin podvýnosnosti je hned několik. Poplatky správců fondů jsou jenom částečným důvodem, který snižuje výkonnost o cca 1,5 procentního bodu. Větším problémem než poplatky je psychologie investorů. Euforie střídá strach, což se zrcadlí i v častém obchodování. Následující grafy od Dalbar ukazují, že průměrná délka investice do akciových fondů je v USA jenom 4 roky. Průměrná délka investice do dluhopisových fondů je jenom 3 roky. V panickém roce 2008 byla průměrná délka investice ještě o něco nižší.
Zejména čtyřletá průměrná délka investice u akcií je hodně špatná. Investoři si vůbec neuvědomují, že do akcií se investuje na 10 a více let, jinak se jenom stěží dostaví očekávané výsledky. Pokud kupujeme akcie nějaké společnosti, tak musíme k této aktivitě přistupovat tak, jako kdybychom zakládali vlastní firmu. Podnikání také nikdo nezačíná s tím, že po 4 letech svoji činnost ukončí.
Není nutné reagovat na všechen šum, který se na finančních trzích vygeneruje. Nezapomínejme na to, že mediální společnosti žijí z reklamy a čím vyšší je návštěvnost, tím vyšší příjmy z reklamy mají. Každý den se někde něco děje a zkušený prodejce finančních služeb má vždy připravených 10 důvodů proč nějakou investici nakoupit nebo prodat. Pro běžné investory je ale nejdůležitější držet se dlouhodobých ekonomických vztahů a šumu si nevšímat.
Pro investory zaměřené na stabilní výsledky máme připravené Výukové balíčky s dlouhodobě platnými myšlenkami.
24.1.2018
5 min.
Mohlo by Vás zajímat:
Akciový index S&P 500: 10 z 11 sektorů je výrazně nadhodnocených
Ohodnocení US akcií podle poměru ceny a očekávaných zisků ukazuje, že při dalším nárůstu cen o cca ...
Více informací20.11.2024
4 min.
Seznam akcií, kterým analytici věří a zvyšují u nich odhady zisků
Podívejte se na seznam akcií firem, kterým analytici věří a v posledním měsíci u nich výrazně zvedly ...
Více informací19.11.2024
3 min.
Warren Buffett vs. trhy: Proč investiční legenda hromadí hotovost?
Warren Buffett, ikona investičního světa, sází na opatrnost. Namísto honby za dalšími velkými ...
Více informací19.11.2024
4 min.
Napsat komentář