Rozmach čínského internetového průmyslu
11.1.2018
4 min.
Jak velký potenciál má čínský internetový průmysl? Který segment je zajímavý? Kolik procent Číňanů by mělo v roce 2025 používat internet?
Čínský internetový průmysl raketově roste. Internetové aktivity Číny představují 6,9 % na HDP, což je druhé nejvyšší procento na světě hned po Jižní Koreji. Rodící se segmenty jako umělá inteligence, reklama na sociálních sítích a internetové finance rostly za poslední tři roky o 50-100 % a více. Patrně toto odvětví má velký předpoklad stát se v příštím desetiletí dlouhodobým tahounem internetového průmyslu.
Podle dostupných dat zhruba 52 % čínské populace využívá internet a do roku 2025 se odhaduje nárůst na 100 %. Růst uživatelů bude především pocházet z venkovské Číny, kde je zatím využívání internetu stále nízké. Tržby z další penetrace internetu budou nižší, disponibilní příjem lidí na vesnicích je 1/3 disponibilního příjmu ve městech. Čínský internetový průmysl má hodnotu 60 miliard USD a roste kompaktním ročním tempem o neuvěřitelných 30 %.
Čínská ekonomika přechází k růstovému modelu založeném na spotřebě a službách, kdy se spotřebitelé přesouvají z offline do online spotřeby. Vzhledem k tomu, že Čína ještě z internetu nevydělává tolik peněz jako USA, tak se pro investory stává zajímavým potenciálním trhem v této oblasti.
Atraktivním segmentem je e-commerce. Eshopy mají jen 12 % podíl na celém maloobchodu, nicméně e-commerce roste ročně o 22 %. Číňané utratí v e-shopech 4 biliony juanů ročně. To je způsobeno rostoucí spotřebou, která významně překonává celkový ekonomický růst.
Obrovský prostor pro růst má online inzerce. Výdaje na reklamu jsou pouze 0,4 % na HDP, v rozvinutých zemích jsou výdaje na reklamu 0,7 % – 0,9 % na HDP. Vzhledem k tomu, že se ekonomika stává tržněji orientovaná, tak se očekává růst o 25 %.
Čínský internetový průmysl ovládají především společnosti Baidu, Alibaba a Tencent, jež rychle rozšiřují svou síť služeb, které se zaměřují na každodenní život člověka. Například aplikace WeChat od společnosti Tencent umožňuje uživatelům rezervovat si lékařské prohlídky, objednávat si potraviny, platit účty atd..
Investoři mohou do internetových společností investovat přímo anebo pomocí ETF. Obecně by si investoři měli dát pozor na čínské společnosti, o kterých předtím nikdy nic neslyšeli a jejich produkty ani neviděli. V minulosti se totiž stalo především u čínských společností, že jejich vlastníci nebo management jednak zamlčovali důležité informace pro investory anebo rovnou podváděli. Nepochybně, u čínských společností by investoři měli klást ještě větší důraz na precizní analýzu a diverzifikaci.
Určitě se přihlaste do našeho newsletteru. Myslíme si, že rok 2018 bude velmi zajímavý. Odběratelé newsletteru dostanou podrobnější rozbory a analýzy. Pokud používáte Twitter, tak nás můžete sledovat zde.
11.1.2018
4 min.
Mohlo by Vás zajímat:
Jak na pasivní příjem z kryptoměn v roce 2024?
Pasivní příjem inspiruje mnoho lidí, a to nejenom investorů do kryptoměn. Systém pasivního příjmu si ...
Více informací21.6.2024
5 min.
Cenové rozdíly nemovitostí jsou čím dál tím vyšší. Roli hraje i několik kilometrů
Ceny nemovitostí se stále mění. Čím dál větší roli hraje lokalita. Rozdíl v cenách je patrný i u ...
Více informací13.6.2024
3 min.
Festival Jeden svět 2024: 7 nejlepších dokumentů o lidských právech
Tento týden začíná mezinárodní festival dokumentárních filmů Jeden svět, který se věnuje ...
Více informací18.3.2024
10 min.
Napsat komentář