Fundlift a Zebra: pokoří 11 odvážlivců trh?
30.10.2017
7 min.
Na platformě Fundlift mohou teď investoři najít projekt Zebra Group. Společnost poptává až 6 milionů korun a investorům nabízí 3leté dluhopisy s výnosností 8 % p.a.. Úroky budou spláceny čtvrtletně. Společnost je nejmladší automobilka v České republice. Vyrábí víceúčelová užitková vozidla s širokou škálou nástaveb a využití. Na trhu působí značka od roku 2014. Jaký je potenciál této společnosti? Dokáže oslovit takový počet zákazníků, aby měla dostatečné tržby a zisk na splacení dluhopisů? Na které rizikové faktory si investoři musí dát pozor?
Fundlift vs. Bondster: boj o místo pod sluncem
Před samotným rozborem projektu Zebra uděláme odbočku do oblasti českých P2P sítí. V létě byla spuštěna P2P síť Bondster, které jsme se věnovali i v naší analýze. To přineslo do celého českého P2P sektoru nový vítr. Mnoho investorů totiž začalo přecházet právě na tuto platformu ze starších P2P sítí, jako jsou Zonky a Fundlift. Bondster totiž nabídla investorům velmi vysoké výnosy vzhledem k podstupovanému riziku. Srovnání můžeme udělat kupříkladu na projektu Zebra, kde se investorům nabízí na nezajištěných dluhopisech úrok 8 %. Podíváme-li se na Bondster, tak tam najdeme hned několik nabídek s úrokovou sazbou 7,5% a 8 %, ovšem tyto úvěry jsou zajištěny nemovitostí s nízkým LTV a zároveň mají buyback garanci od spolupracující nebankovní instituce. Asi nemusíme zdůrazňovat, že při stejné očekávané výnosnosti je riziko u nabídek na platformě Bondster nižší.
Samozřejmě, český P2P trh se ještě jenom vyvíjí, ale už teď lze odlišit určité trendy. Některé platformy (kupříkladu Bondster) se snaží zaměřovat na podporu investorů a dávají jim vyšší výnosy. Na druhé straně dlužníci se tady dostávají do horšího postavení. Naopak jiná skupina platforem, jako jsou Zonky nebo Fundlift, jdou cestou podpory dlužníků pomocí nižších úroků. Investoři zde logicky získávají nižší rizikově očištěné výnosy. Obě skupiny platforem jsou důležité, jelikož to vytváří konkurenci. Ta by měla vyvolat postupnou konvergenci úrokových sazeb. Uvedený vývoj podle našeho názoru sledujeme už u projektu Zebra, kde je úroková sazba relativně vysoká vzhledem k minulým minibondům nabízeným na platformě Fundlift. A naopak na platformě Bondster určitě zaznamenáme tlak na mírné snižování úrokových výnosů pro investory.
Zebra navazuje na vozidla Magma
ZEBRA navázala na původní českou platformu svého předchůdce – vozidla MAGMA, která na automobilovém trhu působila od začátku 90. let. Po zásadním vylepšení a získání schválení k sériové výrobě v roce 2015 je o vozech a značce ZEBRA dle vyjádření společnosti výborné povědomí zejména u odborných uživatelů. Momentálně je ve svém segmentu jediným sériovým výrobcem nejen v Čechách, ale i na Slovensku, v Maďarsku nebo v Polsku.
Cílem emise dluhopisů prostřednictvím platformy Fundlift je získání dodatečného financování pro dokončení prací směřujících k rozšíření produktové nabídky o vozidlo ZEBRA s alternativním – tedy elektrickým pohonem. Získané prostředky budou využity na vývoj a zdokonalení elektromotoru, na homologaci vozidla a na přípravu jeho sériové výroby.
Mezi zákazníky společnosti patří zejména municipality, stavební společnosti, správci areálu či firmy zaměřené na odpadové a komunální služby. Trh je tedy dostatečně velký i v samotné ČR. Podle statistických dat byl celkový počet všech typů užitkových vozidel do 3,5 tuny v ČR ke konci roku 2015 zhruba 15 tisíc a z toho 11 tisíc vozidel bylo starších než 15 let. Subkategorie komunálních a užitkových vozidel (vozidel ZEBRA) představuje přibližně 45 % z tohoto celkového počtu vozidel. Ve starém vozovém parku užitkových vozidel tkví značný potenciál. Je zřejmé, že vozový park bude postupně obnovován, díky čemuž by prodeje Zebra Group mohly relativně rychle stoupat. Samozřejmě, konkurence je také připravená kvalitně obsloužit zákazníky.
Bude tým o jedenácti lidech stíhat?
Ve společnosti působí několik lidí z dlouhodobými zkušenostmi z automobilového průmyslu, což je určitě pozitivní signál. Na druhé straně se stále jedná o velmi malou firmu. Společnost tvoří 11 zaměstnanců, jejichž pracovní pozice lze zařadit do kategorií elektrikář motorových vozidel, montážní dělník, svářeč, automechanik, skladník, konstrukční specialista, vedoucí nákupu, výrobní a obchodní specialista, technický specialista a marketingový specialista. Kdyby se vozidla jenom přeprodávala, tak by relativně nízký počet zapojených lidí nevadil. Nicméně firma vyrábí vozidla z dodávaných komponentů, což si vyžaduje mnohem vyšší zapojení různých specialistů.
Teď je roční produkce vozidel na úrovni 20 kusů ročně, ale už příští rok se společnost chce přehoupnout přes hranici 30 aut ročně. Z výrobních linek by tedy každé dva týdny mělo sjet jedno auto. Klíčovým výrobním zaměstnancům se jednoduše nesmí nic přihodit.
Firma chce rychle expandovat díky elektrovozům
V následující tabulce je odhad prodaných vozů a tržeb. Letos by se tržby měly vyšplhat na 30 milionů korun. Příští rok by se zejména díky dražším elektrovozům mohly tržby přiblížit dle odhadu managementu k hranici 70 milionů korun. Významný nárůst prodejů by měl nastat zejména díky tomu, že firma působí v segmentu malých nákladních vozidel do 3,5 tunu, k jejíchž řízení stačí řidičský průkaz „B“.
Velmi zajímavý je odhad firmy, že už v roce 2019 bude prodávat stejný počet elektroaut jako aut na klasický pohon. Momentálně směřuje téměř polovina prodaných aut k zákazníkům, kteří využili dotační tituly. Zdá se, že management Zebra Group vkládá velké naděje právě do schopnosti firem a municipalit získat různé ekologické dotace na pořízení především elektrických vozidel. Pokud tedy nakoupíte dluhopisy a máte možnost požádat o dotaci na vozový park užitkových vozidel, určitě můžete Zebra Group se svojí poptávkou kontaktovat. Vyšší tržby firmy díky evropským penězům přispějí k splacení dluhopisů.
Prognóza prodaných automobilů se nám k velikosti celého trhu obecně nezdá být přehnaná, ale finální prodeje budou hodně záviset na prodejních dovednostech firmy a kontaktech na „správných místech“. 55 % podíl na trhu mají Multicary dovážené z Německa od Hako Group. Další dvě pětiny trhu pak mají pod sebou výrobci z Itálie, Rakouska a Španělska. Možná právě fakt, že Zebra Group je ryze česká společnost, dokáže pak přesvědčit zejména municipality a lokální společnosti o nákupu.
Zebra Group je zatím každý rok v zisku
Zajímavou skutečností je informace, že společnost je schopná každá rok generovat alespoň malý zisk, což je důsledek bedlivého hlídání nákladů. Odhad finančních výsledků na nejbližší roky je dle našeho názoru navržen až příliš optimisticky. Obáváme se, že zejména Osobní a Ostatní provozní náklady budou značně vyšší oproti předpokladům.
Investoři by z důvodu bezpečnosti měli raději počítat se scénářem, že roční zisky se budou v nejbližších letech pohybovat nanejvýš v nízkých jednotkách milionů korun. I to by ale mělo stačit na splacení dluhopisů. Peníze na splacení se sice s velkou pravděpodobností nevygenerují ze zisků, ale pokud by firma zůstala jenom na úrovni tržeb a zisku z roku 2017, tak v roce 2020 při splatnosti dluhopisů by byla schopná refinancovat Fundlift dluhopisy jinou emisí dluhopisů, případně bankovním úvěrem.
15 milionů už do firmy vložili členové týmu
Na společnosti Zebra Group je velmi zajímavá struktura pasiv. Ke konci roku 2017 se očekává celková výše pasiv 31,5 milionu korun. Z toho 15 milionů jsou závazky vůči členům týmů, které jsou časově podřízeny dluhopisům na Fundliftu. Takto management vysílá signál, že svému projektu dlouhodobě věří. Základní kapitál je 200 tisíc korun. Rozběhnutí malé automobilky je rozhodně kapitálově náročná činnost, která vyžaduje nemalou finanční injekci. Firma už využívá i bankovní úvěry ve výši 4,5 milionu korun, přičemž větší část je ve formě úvěru na financování zásob a zbytek je kontokorent.
Co by se stalo, pokud by se nenaplnila prognóza tržeb? Nejdříve by společnost musela splatit bankovní úvěry, jelikož jsou velmi pravděpodobně zajištěny majetkem, a to konkrétně zásobami. Jejich velikost ke konci roku 2017 by měla být 13,7 milionu korun. V případě nesplácení bankovního úvěru by se banka mohla uspokojit ze zástavy, což by zastavilo výrobu a tím pádem by firma nemohla dodat vozidla zákazníkům. Ochrana zájmů banky je celkem vysoká. Pak po uspokojení banky by přišli na řadu investoři do Fundlift dluhopisů a zároveň ostatní věřitelé včetně členů týmu. V prospektu se sice mluví o tom, že jejich pohledávky jsou časově podřízeny splacení dluhopisů, ale tato informace by v případě insolvence byla docela diskutabilní. Při insolvenci by se totiž posuzovala věcná podřízenost: zajištěné závazky nejdříve a pak všechny nezajištěné závazky najednou nebo dle jejich podřízenosti domluvené v emisních podmínkách (viz. komentáře pod článkem). A na konci by byli uspokojení majitelé podílů ve firmě.
Závěr: 8 % úroková sazba je motivační
Dluhopisy Zebra Group nevypadají díky nabízené výnosnosti 8 % špatně. Taktéž dosavadní výkonnost a hlavně obrovský objem investovaného kapitálu managementu jsou pro externí investory povzbuzující. Personální obsazení je také dobré a vypadá funkčně. Na druhé straně už teď je dle našeho názoru vysoce pravděpodobné, že představený finanční plán se jenom stěží podaří naplnit. Riziko finančních problémů bychom určitě nepodceňovali.
Rozhodnutí o tom, jestli jsme do tohoto projektu investovali, mají k dispozici předplatitelé služby PORTFOLIO MANAŽER.
Disclaimer:
Investice v sobě obsahují riziko a není zaručena návratnost původně investované částky. Vysoké riziko je především u produktů, které využívají finanční páku. Současná ani očekávaná výkonnost nezaručuje výkonnost budoucí. Veškeré informace uvedené v tomto článku nebo na portále Finlord.cz mají pouze informační charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování informací čerpá skupina Finlord údaje z veřejných, důvěryhodných zdrojů a vynaložila přiměřenou péči, aby informace nebyly nepravdivé či zavádějící, nicméně nikterak nezaručuje jejich správnost a neměnnost. Zde uvedené informace neslouží jako nabídka nebo výzva k nákupu či prodeji finančních instrumentů ani nejsou návrhem na uzavření smlouvy.
30.10.2017
7 min.
Mohlo by Vás zajímat:
Rozbor BTC strategie Microstrategy: co vygenerovalo výnos 930 % za 1 rok
Akcie Microstrategy posílily za rok o 930 %. Jakou strategii má společnost? Co to jsou konvertibilní ...
Více informací21.11.2024
7 min.
Akciový index S&P 500: 10 z 11 sektorů je výrazně nadhodnocených
Ohodnocení US akcií podle poměru ceny a očekávaných zisků ukazuje, že při dalším nárůstu cen o cca ...
Více informací20.11.2024
4 min.
Seznam akcií, kterým analytici věří a zvyšují u nich odhady zisků
Podívejte se na seznam akcií firem, kterým analytici věří a v posledním měsíci u nich výrazně zvedly ...
Více informací19.11.2024
3 min.
Pro upřesnění – insolvenční zákon počítá s možnou podřízeností i mezi nezajištěnými pohledávkami (viz § 172), pokud tedy z emisních podmínek nebo něčeho jiného vyplývá podřízenost půjček zakladatelů vůči pohledávkám držitelů dluhopisů, v insolvenčním řízení by toto pořadí mělo fungovat (samozřejmě případné zajištěné pohledávky banky jsou jinde, jak píšete).
Děkujeme za doplnění. Právěže v emisních podmínkách není o případné nadřazenosti/podřízenosti ani zmínka. Jenom je ta jedna věta v prospektu.
Dotaz jsem na Váš popud vznesl, ale asi jsem píchnul do vosího hnízda..do dneška nebylo odpovězeno a emise už je naplněna, takže už mi asi ani nikdo neodpoví.
Děkuji za jako vždy za velmi výstižnou recenzi!