FUNDLIFT A BRUNIO: NAKRMÍME ŽOFÍKA
27.2.2017
8 min.
Na platformě Fundlift je momentálně v nabídce investice do projektu Brunio. Společnost chce od investorů získat 4 mil. Kč pomocí čtyřletého konvertibilního certifikátu s úrokovou sazbou 10 % p.a.. Úrok bude splacen kumulativně při splatnosti, kdy také může nastat konverze do podílu ve společnosti. Financování bude použité zejména na marketing a pak v horizontu dvou let na rozšíření produktového portfolia.
Když jsme poprvé shlédli nabídku projektu Brunio, vzpomněli jsme si na knížku Boženy Němcové a pozdější film V zámku a podzámčí. V příběhu si bezdětná kněžna zavolá na zámek doktora, aby vyšetřil jejího pejska Žofíka, kterému přestala chutnat libová paštička. Doktor zná bídu ve vesnicích a raději by od kněžny slyšel, že dá peníze na podporu lidí než na prémiové jídlo pro psíka.
Historie se pořád dokola opakuje, jenom technické prostředky se mění. Feudalismus už v ČR není, nahradil jej mnohem silnější systém – kapitalismus. Navzdory politické změně ale zůstává základní ekonomická myšlenka stejná. Máte-li peníze, tak si můžete koupit cokoliv a nemusíte se starat o lidi, kteří majetkem nedisponují.
Brunio dělá pro psy super-prémiovou stravu
Základem služby je vaření velmi kvalitní stravy z čerstvých surovin pro psy. Všichni víme, že od stravy závisí náš zdravotní stav. Pokud budeme jíst tučné jídla plné chemikálií, masných kyselin a éček a k tomu se nebudeme hýbat, tak si s vysokou pravděpodobností zaděláme na pořádné problémy v pozdějším věku. Brunio chce lidi vzdělávat, že i zvířata mají právo na kvalitní stravu. A no, je to pravda. Pokud bude náš domácí mazlíček požírat chemický odpad, tak se mu neudělá nejlíp. Otázkou je hranice, kterou lidí při nákupu žrádla miláčkům dopřejí. Někdo dá za krmivo 50 korun měsíčně, někdo 200 korun a někdo je ochotný dát v průměru za jídlo (pojem žrádlo už nebudeme používat, jelikož produkty Brunio by klidně mohli jíst i lidé) od Brunio 2500 korun za jednoho psíka.
Zakladatelé společnosti Brunio si nápad vařit super-prémiové krmivo pro psy přivezli z USA, kde už několik takovýchto firem funguje. Společnost Conference Board uvádí, že od roku 2015 do roku 2025 by výdaje na starostlivost o domácí mazlíčky v USA měly stoupnout o více než 8 %. Výdaje na lidské zdravotnictví by měly stoupnout o 14 %. Na druhé straně výdaje na vzdělání by měly růst jenom o 2 %.
Uvedený graf s výhledem je poměrně logický. Americká populace stárne a bude potřebovat zvýšenou zdravotní péči. Výdaje na domácí mazlíčky v USA by se také měly zvýšit díky tomu, že staří lidi se většinou cítí o samotě a často si pořídí nějakého chlupatého (v případě Sphynx kočky nechlupatého) mazlíčka.
Jak je na tom ČR? Demografický vývoj je i zde neúprosný. Populace stárne a babičky s dědečky si budou pořizovat psíky a kočičky. Jenže v ČR je oproti USA velmi nízká úroveň starobních důchodů a výdaje ve výši 2500 Kč měsíčně za stravu pro domácí zvíře se tak budou řadě důchodců jevit jako přemrštěné.
Produkty od Brunio jsou zaměřené na pracující movitou klientelu, případně vyšší střední třídu. To je pořád celkem velký segment zákazníků. Jen se k nim musí nabídka prémiové stravy dostat.
Marketing Brunio pokulhává ve výsledcích
V prospektu k nabídce Brunio je i marketingový plán, který je dle našeho názoru celkem dobře sestaven. Tady je určitě přínosem, že jedním ze spoluinvestorů je i Radek Stavinoha, spoluzakladatel cestovní kanceláře Invia a bývalý ředitel Edua Group. Na těchto pozicích určitě nabral mnoho zkušeností. V roce 2017 by hlavním marketingovým kanálem měla být spolupráce s veterináři, kteří dostanou za doporučení krmiva provizi. Druhou nohou marketingu pak bude Online marketing s PR články. Od roku 2018 dále by pak hlavním tahounem měla být online reklama. Proč tato změna? Do dvou let chce Brunio oslovit většinu movitějších klientů přes kvalitní, ale drahý kanál (veterináře). Pak, když už zákazníci budou mít povědomí o značce, tak na udržování pozornosti stačí online reklama pomocí levných retargeting kampaní.
Teoreticky je tedy současný marketingový koncept dobrý. Na druhé straně výsledky praktického prodeje pokulhávají. Společnost Brunio funguje už dva roky. V roce 2016 měla tržby 527 tisíc Kč, v roce 2015 byly tržby 404 tisíc Kč. Průměrně si zákazníci dle údajů v prospektu měsíčně objednaní krmivo za 2500 Kč, z čehož nám vychází, že firma měla v roce 2016 kolem 18 zákazníků (527/12/2,5). V roce 2014 pak mohla mít 13-14 zákazníků. Možná byl počet o několik lidí vyšší. V prospektu přesný údaj není. Nicméně pořád je to malý okruh lidí, kteří se spíše dají zařadit mezi kamarády zakladatelů a ty největší nadšence pro službu.
Společnost pálí hotovost rychleji než parní lokomotiva uhlí
Brunio se snažit prorazit na stojaté české trhy s krmivem a rychle pálí hotovost investorů. Do firmy už společníci nalili 7 milionů korun (2,8 mil. do základního kapitálu a 4,2 mil. do kapitálových fondů). Navzdory tomu v posledních letech vygenerovala firma kumulativní ztrátu téměř 7 mil. Kč. Vlastní kapitál tak ke konci minulého roku byl prakticky nulový (95 tisíc Kč). Společnost musela loni udělat i personální změny a zredukovat svůj tým. Teď, v době psaní analýzy už je základní kapitál společnosti pravděpodobně v negativním teritoriu.
Management společnosti plánuje taktiku „uděláme marketingový kanón a buď zeď nezájmu prorazíme anebo umřeme v naší snaze“. Tomu odpovídají i finanční plány. V roce 2017 by se na marketing měly vypálit 4 mil. Kč, přičemž dle vyjádření zakladatelů plánují spustit kampaň ještě v prvním čtvrtletí 2017.
Pokud taktika marketingového kanónu zabere a v roce 2017 začne produkty Brunio pravidelně nakupovat dalších 170 zákazníků, tak by se v roce 2018 mohla firma při dalším nárůstu počtu zákazníků o 350 lidí dostat na vyrovnaný výsledek hospodaření. Jinými slovy v horizontu dvou let chce společnost zvýšit počet zákazníků ze současných 18 na 561.
Společnost se zaměřuje především na Prahu, kde by dle informací uvedených v prospektu mělo být 100 tisíc psů. 0,56 % (561 ze 100 tisíc) pražských psů by mohla společnost dle plánu do dvou let stravovat, pokud nebude expandovat do jiných měst a zahraničí. Je to reálně dosažitelný cíl vzhledem k super-prémiovému zacílení? No, zakladatelé se budou muset každé ráno modlit ke všem marketingovým bohům, aby jim pomohli.
Úspěšná kampaň na Fundlift je stěžejní
Zakladatelé si vysoké riziko celého projektu uvědomují a společně s Fundliftem nastavili pro investory vyšší potenciální podíl na firmě. Ten by měl být přibližně pětinový. Do úvahy ale musíme vzít současnou situaci firmy. Pokud Brunio nezíská kapitálovou infuzi, tak ji současná hotovost ve výši 1,4 mil. Kč vystačí po úsporných opatřeních přibližně do poloviny roku.
Z finančních údajů tak získáváme pocit, že management se na Fundliftu chytá posledního stébla naděje. Také nám pořád vrtá hlavou, jak je možné, že se už propálilo 7 milionů korun bez výraznějšího výsledku. Přitom produkt vůbec není v kategorii high-tech, kde by byly obrovské vstupní technologické náklady.
Víme, že mistrem udržování přízně investorů navzdory soustavným obrovským výdajům je automobilka Tesla. Firma Elona Muska je ale spíše geniální výjimka s vizionářským produktem. Proto se ptáme: je i drobné české Brunio schopné ustát silný finanční protivítr?
Rozhodnutí o tom, jestli jsme do tohoto projektu investovali, mají k dispozici předplatitelé služby PORTFOLIO MANAŽER.
Disclaimer:
Investice v sobě obsahují riziko a není zaručena návratnost původně investované částky. Vysoké riziko je především u produktů, které využívají finanční páku. Současná ani očekávaná výkonnost nezaručuje výkonnost budoucí. Veškeré informace uvedené v tomto článku nebo na portále Finlord.cz mají pouze informační charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování informací čerpá skupina Finlord údaje z veřejných, důvěryhodných zdrojů a vynaložila přiměřenou péči, aby informace nebyly nepravdivé či zavádějící, nicméně nikterak nezaručuje jejich správnost a neměnnost. Zde uvedené informace neslouží jako nabídka nebo výzva k nákupu či prodeji finančních instrumentů ani nejsou návrhem na uzavření smlouvy.
27.2.2017
8 min.
Mohlo by Vás zajímat:
Akcie: výsledková sezóna v USA za Q3 2024 prokázala odolnost
Výsledková sezóna v USA za Q3 2024 je prakticky u konce vzhledem k tomu, že 95 % společností z S&P ...
Více informací2.12.2024
4 min.
Recenze Taxomat: daňové výkazy na pár kliknutí a s úsporou peněz
Patříte mezi aktivnější investory a daňovou optimalizací byste mohli ušetřit nemalé peníze? V tom ...
Více informací29.11.2024
6 min.
10 akcií, které přinesly investorům štědré zhodnocení
Podívejte se na 10 akcií, které přinesly investorům štědré zhodnocení a jak se firmám daří zvyšovat tržby.
Více informací29.11.2024
4 min.
Napsat komentář