Finlord Sněmovna financí

FUNDLIFT A SIZEID: NA VELIKOSTI ZÁLEŽÍ

10.11.2016

12 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page
SizeID

Na platformu Fundlift se dostal zajímavý projekt SizeID. Společnost chce od investorů získat 3 mil. Kč pomocí čtyřletého konvertibilního investičního certifikátu s úrokovou sazbou 10 % p.a.. Emise může být navýšena až o 70 % na 5,1 mil. Kč. S největší pravděpodobností tato událost nastane. Služba SizeID posouvá zážitek z nákupu módy na úplně novou úroveň, jelikož usnadňuje spotřebiteli výběr správné velikosti nejenom pro sebe, ale i pro své blízké nebo kamarády. Z toho má radost nejenom samotný spotřebitel, ale i e-shop, který nemusí následně řešit výměnu prodaného zboží. Ne vždy je ale skvělý nápad i výbornou investicí. Je to i tento případ? Pojďme se podívat na bližší informace.

 

SizeID udělá pořádek ve velikostech módních značek

 

Určitě znáte věčný problém při nákupu oblečení a bot. Výrobci mají různé velikosti, takže někdy vám velikost M přijde spíše jako L a naopak jindy si říkáte, že ta velikost je spíše pro děti. Výrobci holt používají různé střihy a rozměry, takže nám nezůstává nic jiného jenom pořád zkoušet a zkoušet. E-shopy s módou tak řeší věčný problém – výměnu zboží z důvodu velikosti. Mnoho zákazníků se dokonce e-shopům vyhýbá jenom kvůli tomuto problému s velikostmi, což je škoda, jelikož při online nákupu by zákazníci mohli ušetřit nemalé prostředky. Ale co kdyby existovala služba, která by nám dokázala vybrat přesně pasující oblečení podle několika parametrů, které máme uložené v aplikaci a vždy dostupné? Zde přichází na scénu SizeID.

 

SizeID na jednoduchém principu propojuje uživatele s již existujícími velikostními tabulkami oblečení. Ty sice na stránkách e-shopů často jsou, ale mnoho zákazníků je nepoužívá. Jsou nejednotné, nepřehledné, lidé jim příliš nerozumí a neumí je používat. SizeID funguje na webových stránkách i jako mobilní aplikace a službu je možné integrovat přímo do internetových obchodů. Příjemné je, že služba běží online a uživatel má k ní přístup odkudkoliv.

 

Záměrem je vytvořit rozsáhlou databázi standardizovaných velikostních profilů, které lidé mohou použít při nákupu oblečení, pořizování oblečení známým nebo při šití oblečení na míru.  Rozšíření tohoto standardu a zavedení trendu „mít své SizeID“ je krokem k překonání nutnosti vědět, jaké velikosti je třeba vybírat u které značky. Rozhodování o výběru vhodné velikosti, tak jak je známe dnes, již nebude nutné. Využít lze SizeID rodiny a kamarádů a nechat si tak doporučit správnou velikost i pro ně. Aktuálně obsahuje databáze SizeID více než 360 značek oblečení a módy (díky více než 2 500 standardizovaných velikostních tabulek).

 

Aktuálně službu využívá více než 13 tis. registrovaných uživatelů a dle údajů společnosti ji desetitisíce dalších využívají bez registrace. Tyto desetitisíce vznikly tak, že u e-shopů si mohou velikost oblečení nechat doporučit i neregistrovaní návštěvníci e-shopu. Kvalita takových interakcí je tedy z hlediska SizeID velmi nízká. Pokud e-shopy nenabídnou zákazníkům, aby se k SizeID přihlásili, tak se klienti pravděpodobně neregistrují a jenom „proplují“ kolem služby.

 

Co nabízí SizeID spotřebiteli a co e-shopu?

 

V současnosti SizeID dokáže spotřebiteli doporučit vhodnou velikost u konkrétní značky. Do budoucnosti se připravuje personalizovaná nabídka zboží dle velikostí, což by při správném nastavení mohla být užitečná funkce. Pro spotřebitele je SizeID zdarma.

 

Platit budou e-shopy. Pro ně je SizeID for Business.

SizeID for Business

 

SizeID Advisor je základní forma integrace do e-shopu v podobě tlačítka „doporučit velikost“. SizeID Business API je už pokročilejší funkcionalita, která umožňuje využít platformu SizeID pro implementaci základních i velmi pokročilých funkčností využívajících služby SizeID, zejména možnosti doporučování vhodné velikosti oblečení a související personalizace nabídky.

 

Jak jsme uvedli u spotřebitele, do budoucna chce SizeID umožnit personalizovaný marketing, který by e-shopy nastavovaly v rozhraní aplikace. Tato funkce by v budoucnosti mohla pomoct zvednout tržby nad současný plán.

 

E-shopy by integrací služby měly zaznamenat nárůst spokojenosti zákazníků při výběru oblečení pro sebe, ale i při výběru pro své blízké. V důsledku toho by se měl snížit objem vráceného zboží. Případová studie uvedená v Prospektu ukazuje, že úspora pro e-shop může být výrazná.

 

Konkurence ve světě už existuje, ale problém výběru oblečení řeší jinak, většinou docela složitě. SizeID by se tak díky své jednoduchosti mohla rychle rozšířit alespoň v ČR a SR.

 

Tým je sestavený dobře

 

Největší podíl na firmě má Adam Bičiště, který má rozsáhlé zkušenosti s programováním. O rozvoj firmy se pak starají společníci Jakub Šindelář a Tomáš Pešek, kteří se spíše soustředí na marketing a rozvoj. U Peška nás trochu zarazila věta: „Aktivně se také podílí na celkové strategii společnosti, povětšinou odněkud zpoza polárního kruhu, kde se oddává snowkitingovým radovánkám.“ Takovéto vyjádření sice působí „cool“, ale u investorů to spíše vyvolá otázku, jestli se dokáže naplno věnovat projektu. Když investujeme do nějaké společnosti, tak od lidí ve firmě očekáváme plné pracovní nasazení, ne vítr ve vlasech.

 

Firma uzavřela strategické partnerství se Simonou Kijonkovou, která založila známou logistickou firmu Zásilkovna.cz a do SizeID také investovala. Toto partnerství může odstartovat silný růst firmy. Zásilkovna.cz spolupracuje s 13 tisíci e-shopy a bude spolu se svými službami nabízet i SizeID.

 

Finanční plán SizeID má reálné očekávané tržby

 

Ceník služby je pro e-shopy docela příznivý. Nicméně firma se dle našeho názoru svojí cenovou politikou připravuje o příjmy. Podívejme se do následující tabulky. S rostoucí velikostí tarifu klesá cena.

 

SizeID cenik

 

K tomu je ještě nutné dodat, že tarif lze měnit operativně každý měsíc.

SizeID cenik2

 

Při takovémto druhu služby je zbytečné mít rychle klesající cenu za požadavky nad limit tarifu. Dokonce bychom klidně snížili počet úrovní na čtyři. Proč?

 

Když se nějaký e-shop dostane na úroveň Profi a výš, tak už má s největší pravděpodobností docela vysoké tržby a zisky. A také zákazníci si u takého e-shopu už asi zvykli na SizeID. Jinými slovy e-shop je „zaháčkovaný“ a SizeID bude využívat pořád. Vůbec není nutné zvýhodňovat jej při požadavcích nad limit. Naopak podporovat by se měli drobné e-shopy, aby se rychleji dostaly na vyšší úrovně a tím pádem na paušálu platily více. Jo a možnost úpravy paušálu se klidně může změnit na pololetní nebo alespoň kvartálně. Příjem peněz tak bude stabilnější a e-shopy to bez problémů přežijí.

 

Finanční plán ukazuje, že v příštím roce by tržby měly být 554 tisíc Kč, což je v průměru na jeden e-shop kolem 730 Kč měsíčně. Výpočet: (554 000/((120+7)/2)/12. V roce 2020 by průměrná tržba z jednoho e-shopu měla být kolem 980 Kč měsíčně. Z údajů tedy vyplývá, že SizeID bude směrovat k tomu, aby e-shopy měly v průměru tarif Standard, kde je v ceně 3000 požadavků na Advisora. Tarif Ultimate proto lze klidně zpřísnit. SizeID bude v nejbližších letech i tak živená z malých a středně velkých e-shopů.

 

SizeID plán

 

Jsou odhadované počty zapojených e-shopů reálné? Jenom v ČR by dle odhadu Zoot mohlo být kolem 6080 tisíc módních e-shopů. Globálně pak SizeID odhaduje počet potenciálních klientů na 400 tisíc. V tomto okamžiku je důležité, s kolika módními e-shopy spolupracuje Zásilkovna.cz, která bude stěžejním distribučním kanálem. Pokud použijeme 16 % poměr módních e-shopů na všech e-shopech v ČR, tak by Zásilkovna.cz mohla mít 16 % * 13 000 = 2080 potenciálních klientů pro SizeID. Odhad, že do roku 2019 se podaří získat 900 e-shopů, tak vůbec není nereálné. Stačilo by zaujmout méně než polovinu módních e-shopů v portfoliu Zásilkovna.cz. K tomu si musíme uvědomit, že služba může snadno expandovat do zahraničí.

 

Samotná společnost přiznává, že výši odhadovaných příjmů stanovila konzervativně a záměrně podhodnotila obchodní potenciál. Tento přístup se nám líbí. Spíš můžeme očekávat překvapení směrem nahoru než dolů. V minulosti jsme projekty na Fundliftu kritizovali za nadměrný optimismus, ale odhad tržeb u SizeID je dle našeho názoru reálný.

 

Pozor na ty náklady

 

Tabulka s finančním plánem ukazuje, že v následujících třech letech dosáhne společnost kumulativní EBITDA ztrátu kolem 4,5 milionu Kč. Jinými slovy propálí téměř celou hotovost, kterou získá od investorů na Fundliftu (při zvýšení emise na maximum). Vlastní kapitál na konci roku 2015 byl 764 tis. Kč. V letošním roce se počítá s EBITDA ztrátou 1,4 mil. Kč, takže vlastní kapitál se vypaří. V Prospektu je uvedeno, že společníci jsou ochotní podpořit firmu dalším vlastním kapitálem, ale žádná záruka teď na stole není.

 

Zajímavé je, že na svých stránkách inzeruje SizeID hned 4 pracovní pozice. Přitom mzdové náklady na příští rok odhaduje ve výši 1,3 mil. Kč, tedy 108 tisíc měsíčně. Už teď má firma 4 zaměstnance včetně zakladatelů. Tady přichází na pomoc Wavevision, kterou založil Adam Bičiště. Značná část provozních nákladů je hrazena z prostředků Wavevision a ve finančním plánu se nezobrazuje. Sousedská výpomoc je určitě pěkná, ale co když se nebude Wavevision dařit? Náklady se pak přesunou na SizeID.

 

Závěr: SizeID balancuje na ostří nože

 

Majitelé neplánují zatím prodat projekt strategickému partnerovi a chtějí své dítko postupně rozvíjet. Tento záměr je koneckonců zaznamenán i ve finančním plánu. V roce 2020 chce firma splatit certifikát i s naběhlými úroky. I proto teď neřeší podíl na společnosti nabízený Fundlift investorům. Jako investoři to ale řešit musíme, protože podíl je teď relativně zajímavý oproti předchozím projektům na Fundliftu.

 

Valuation cap je 24 mil. a vybírá se teď 3 mil. Kč. S největší pravděpodobností bude emise zvýšena minimálně na 4 mil. Kč a možná až na 5 mil. Kč. Podíl investorů by tak po započtení naběhlých úroků mohl stoupnout nad 25 %. A to už rozhodně stojí za zmínku, pokud by společnost měla velké globální ambice. Jenom připomeneme, že konverzi certifikátu a podíl ve společnosti může nastat, pokud to odsouhlasí alespoň 20 % majitelů certifikátu. Samozřejmě, úvahy o konverzi jsou teď předčasné.

 

SizeID je rozhodně velmi užitečná služba, zlepšuje nákupní zážitek spotřebitelů a redukuje náklady e-shopům. Představený finanční plán je realizovatelný, tedy pokud nebudou zaměstnanci nahánět draky za polárním kruhem. Starosti nám dělají očekávané náklady a ztráta v nejbližších třech letech. Navzdory nákladové rezervě není moc velký prostor pro chybu. Možnost propálení hotovosti před začátkem tvorby dostatečného provozního zisku není zanedbatelná.

 

Projekt bude určitě velmi zajímavý pro lidi, kteří jsou teď v něm zainteresovaní. Na své výplaty si vydělají a získají spoustu zkušeností. Ale co investoři? Je 10 % roční výnos dostatečný za podstupované riziko a možnost nenávratné ztráty kapitálu? Firma prakticky nemá žádný majetek, takže v likvidaci by moc nezůstalo.

 

10 % ročně dokážeme s nižším rizikem vydělávat i na jiných aktivech, o kterých pravidelně píšeme. Každopádně budoucnost je nevyzpytatelná a není možné ji předpovídat. Jistí jsme si jenom tím, že diverzifikace snižuje riziko portfolia. Do projektu SizeID proto investujeme menší část našeho kapitálu a budeme této mladé společnosti držet palce, ať se ji rychle rozjede spolupráce s e-shopy.

10.11.2016

12 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Mohlo by Vás zajímat:

Komentáře

    bules napsal:

    dobry den,
    da se jestě hovorit o diverzifikaci pri investovane castce 3000Kč? skoro mi to prijde jako platba za informaci o funkcnosti fundliftu a vysledku Sizeid, nez jako o investovani do mozneho budouciho podilu z firmy. vzdyt je to pouze 0,001 poptavane castky.

    admin napsal:

    Dobrý den, jasně, námi investovaná částka do tohoto projektu není nijak vysoká, ale to je proto, že máme řadu dalších investičních příležitostí. Pokud se podíváte do měsíčního shrnutí za říjen, tak tam je tabulka našich investic i screenshoty z platforem. Co se týče podílu na SizeID, i kdybychom investovali 100 tisíc, tak by se naše relativní pozice ve firmě nezměnila. Pořád bychom byli jenom okrajoví investoři. Zisk (nebo ztráta) vyjádřený v % bude v obou případech stejný. Nezapomínejme na to, že Fundlift musí v průměru aranžovat alespoň 2 emise měsíčně, aby se to z podnikatelského hlediska oplatilo. To znamená, že ročně by se na platformu mělo dostat minimálně 24 projektů. Pokud polovinu zamítneme, tak nám pořád zůstane 12 projektů. Dáme-li do každého 3000, tak ročně zainvestujeme 36000 Kč. A další rok lze očekávat to samé. Po 4 letech, kdy se nejdřív začnou peníze reinvestovat, bychom při takovémto tempu měli na platformě 140 tisíc korun.

    bules napsal:

    dekuji za rozumnou odpoved.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

9 % DLUHOPIS NA VYBUDOVÁNÍ ZÁZEMÍ ROSTOUCÍ POTRAVINÁŘSKÉ SPOLEČNOSTI