Fastfood byznys a McDonald’s: jak se mění stravování?
26.9.2018
3 min.
Jak se mění stravovací návyky v USA? Jak se daří McDonald’s? A proč dokázal generovat tržby a čistý zisk i v období krize?
Americké stravovací návyky se značně začínají měnit. Počet návštěv restaurací na osobu se v USA propadl letos na 28 leté minimum. Za tímto obratem stojí jednak trend zdravého stravování, ale také hlavně zdražování restaurací. Těm totiž rostou vstupní náklady, které pak přenáší na své zákazníky. Podle výzkumu NPD Group Inc. se až 82 % amerických jídel připravuje doma, což je více než bylo před 10 lety. Nejvíce Američanů jedlo v restauracích v roce 2000, kdy průměrný Američan jedl v restauraci 216 krát v roce. Dle posledních údajů z února 2018 průměrný Američan jedl v restauraci 185 krát v roce.
Následující graf od agentury Bloomberg nádherně ilustruje inflaci jídla připravovaného doma a inflaci restaurací. Jak je z grafu patrné, tak nůžky se v posledních letech rozevřely a lidem v USA (ale platí to obdobně i v Evropě) se oplatí připravovat si jídlo doma.
Tržby amerických restaurací sice rostou, ale je to v důsledku zvyšování cen a nikoliv v důsledku zvýšení počtu zákazníků. Červenec byl 29. měsíc v řadě, kdy nastal pokles počtu zákazníků.
Pokud chcete získat dlouhodobé myšlenky, na kterých je postaven i náš hedgeový fond Slavic Capital, tak se přihlaste do newsletteru.
Jak se daří McDonald’s Corporation?
Patrně neznámější a nejoblíbenější fastfood restaurace je McDonald’s Corporation (ticker: MCD). McDonald’s generuje nejvíce tržeb v USA, konkrétně se jedná o podíl 35 %. Společnosti však tržby v USA od roku 2013 pozvolna klesají. V roce 2017 činily tržby 8 miliard USD, přičemž v předchozím roce činily tržby 8,2 miliardy USD. Globální tržby rovněž vykazují klesající tendenci od roku 2013. V roce 2017 činily celkem tržby McDonaldu 22,8 miliardy USD, přičemž v roce 2016 činily 24,6 miliardy USD. EBITDA a čistý zisk společnosti vzrostly v roce 2017.
Pokud se zaměříme na druhé čtvrtletí 2018, tak v USA klesá počet zákazníků, ale mimo USA naopak počet zákazníků roste. Globálně tedy nastal pokles tržeb o 0,3 % ve druhém čtvrtletí 2018.
Od počátku roku akcie společnosti znehodnotily o 6,5 %. P/E McDonaldu je 20,7 a forward P/E 19,6. ROA je 16,4 %, nicméně díky skupování vlastních akcií má společnost záporný vlastní kapitál, což se odráží na záporném ROE – 126 %.
Obecně se dá říct, že restaurace podnikají v cyklickém odvětví. Nicméně u některých států, jako jsou třeba USA, to neplatí, neboť významně závisí na inflaci restaurací. Kupříkladu zmíněný McDonald’s dokázal v období poslední krize zvyšovat tržby i čistý zisk a právě to bylo způsobeno tím, že inflace jídla připravovaného doma a inflace restaurací byla prakticky stejná.
26.9.2018
3 min.
Mohlo by Vás zajímat:
Akciový index S&P 500: 10 z 11 sektorů je výrazně nadhodnocených
Ohodnocení US akcií podle poměru ceny a očekávaných zisků ukazuje, že při dalším nárůstu cen o cca ...
Více informací20.11.2024
4 min.
Seznam akcií, kterým analytici věří a zvyšují u nich odhady zisků
Podívejte se na seznam akcií firem, kterým analytici věří a v posledním měsíci u nich výrazně zvedly ...
Více informací19.11.2024
3 min.
Warren Buffett vs. trhy: Proč investiční legenda hromadí hotovost?
Warren Buffett, ikona investičního světa, sází na opatrnost. Namísto honby za dalšími velkými ...
Více informací19.11.2024
4 min.
Napsat komentář