Finlord Sněmovna financí

BUSINESS MODEL AEROLINEK VÁS PŘEKVAPÍ

18.4.2017

5 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page
American Airlines

U aerolinek většina lidí očekává, že jejich stěžejním centrem zisku je prodej letenek a doprovodních služeb pro cestovatele. Zejména u hlavních amerických leteckých společností je realita trochu jiná. Ziskovou marži si značně vylepšují díky programům pro loajální zákazníky (frequent flyer programy). Bez nich by pro investory pravděpodobně nebyly kvůli vysokým nákladům zajímavé.

 

U amerických aerolinek, jako jsou American Airlines nebo Delta Airlines, se velmi často můžeme setkat s tím, že svým zákazníkům nabízí bonusové letecké míle za nákup letenek a dalších služeb od třetích stran. Dokonce vzniklo mnoho blogů, které se touto problematikou zabývají a aktivně vyhledávají nejlepší nabídky. Při jejich odhalování se ale často sklouzne k nabídkám od finančních společností, které za používání kreditních karet dávají svým zákazníkům tisíce až desetitisíce volných mil. Pro low cost cestovatele lze skutečně najít zajímavé kombinace bonusů.

 

Nicméně kreditní společnosti nemají s aerolinkami tuto spolupráci proto, aby podporovali cestování. Důvod je čistě marketingový a je podložený velmi kvalitní statistikou. Mnoho zákazníků, kteří si pořídí kreditní kartu s cílem využít bonusové míle, nakonec buď zapomene na volné míle a nechá je propadnout anebo na poplatcích za kartu zaplatí více, než získá. Taktéž nesmíme zapomínat na to, že provozovatelé karet a finanční společnosti získávají od obchodníků transakční poplatky při přijímání karet. Nabídka kreditních karet s volnými mílemi je tak pro finanční společnosti v průměru celkem zisková aktivita.

 

Proto banky rády nakupují od aerolinek volné míle. A nákupy jsou tak skutečně obrovské. Analytici Stifel Financial vypočetli hodnotu business modelu aerolinek založeného čistě na prodeji mil a srovnali ho s aktuální tržní hodnotou celých leteckých společností na burze. Kupříkladu u American Airlines je hodnota programu kolem 37 miliard USD, přičemž hodnota celé firmy na burze je jenom 21 miliard USD.

 

ohodnocení aerolinek

 

Samozřejmě letecké společnosti nemohou business model prodeje mil oddělit od letecké přepravy, nicméně investoři alespoň mají představu o tom, jaké příležitosti a rizika při investici do aerolinek hrozí.

 

Velkým problémem by pro aerolinky bylo ekonomické zpomalení, kvůli kterému by poklesl nejenom objem přepravy, ale i počet vydaných kreditních karet (a tedy nakoupených mil). Údaje centrální banky ukazují, že objem dluhu na kreditních kartách se v USA vyhoupl nad 1 bilion USD, což už je téměř na stejné úrovni jako v rekordním roce 2007. Od roku 2010 se objem dluhu zvýšil o přibližně 20 %, jelikož Američani jsou ochotní zadlužovat se v období ekonomického rozmachu.

 

úvěry na kreditních kartách v USA

 

V Evropě mají letecké společnosti trochu odlišný business model a raději vsadily na nižší ceny letenek, nenabízí volné míle a tlačí své náklady co nejníže. To platí zejména pro nízkonákladové společnosti. Investoři tak musí podrobně prozkoumat výhody/nevýhody obou modelů.

18.4.2017

5 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Mohlo by Vás zajímat:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

VŠECHNY ANALÝZY K PLATFORMĚ PORTU