Elektroauta: prodeje v Evropě už přesahují 20 %
8.1.2021
6 min.
Elektroauta se v posledních měsících stávají mezi zákazníky automobilek velmi populární. Na hlavních trzích, jako jsou Německo, Velká Británie nebo Francie se v prosinci zvýšil jejich podíl na prodejích nových osobních vozidel nad 20 %. Přitom před rokem byl podíl méně než 5 %. V Norsku pak elektroauta dosahují už podíl téměř 90 %. Ještě razantnější nástup brzdí dva faktory: relativně vyšší cena pro zákazníky a nízká marže pro prodejce.
Přihlaste se do newsletteru a získejte nejenom novinky, ale i seriál dalších podrobných analýz. Sledujte nás také na Twitteru a Facebooku, ať nezmeškáte žádnou novinku.
Elektroauta berou západní Evropu útokem
Následující obrázek ukazuje podíl na prosincových prodejích nových aut dle typu pohonu ve Francii. Mezi elektroauta (podíl 19,2 %) se statisticky zařazují vozidla s čistě bateriovým pohonem (podíl 11,1 %), ale i plug-in hybridy (podíl 8,1 %). Hybridy pak tvořily dalších 13,6 %, naftová vozidla měly podíl 26,5 % a benzínová 39,6 %. V prosinci 2019 byl podíl elektroaut jenom 3,4 %. Nejprodávanější je v posledních měsících Renault Zoe, nicméně rychle vyskočily nahoru i prodeje VW ID.3. Na třetím místě byl Peugeot e-208, na čtvrtém Tesla Model 3 a na pátém Hyundai Kona.
Ve Velké Británii byl v prosinci podíl elektroaut 23,4 %. Před rokem byl podíl 6,6 %. Naftová vozidla mají na prodejích nových aut podíl už jenom 11,9 % a podíl benzínových aut byl 44,1 %. Nejprodávanějším vozem mezi všemi automobily byl Tesla Model 3. Model VW ID.3 se pak umístil na čtvrtém místě.

V Německu se v prosinci zvedl podíl na prodejích nových aut u elektroaut na 27 %, přičemž čistě bateriové vozidla měly podíl 14 %. Před rokem byl podíl elektroaut na úrovni 4 %. Podíl naftových aut byl 21,7 % a podíl benzínových 37,6 %. V prodejích vedou Renault Zoe, VW e-Golf, VW ID.3, Tesla Model 3 a Hyundai Kona.
Jednoznačnou jedničkou v prodejích elektroaut je Norsko. 87,1 % nových vozidel využívá elektropohon. Podíl naftových aut byl jenom 4,8 % a podíl benzínových vozidel byl 2,7 %. Neprodávanějšími vozy zde byly Audi E-tron, Tesla Model 3, VW ID.3 a Nissan Leaf.
V roce 2021 se očekává další nárůst podílu elektroaut na prodejích nových vozidel. Důvodem jsou pochopitelně velmi přísné emisní limity. Dealeři ale nemají z požadavku na vyšší prodeje elektroaut velikou radost. Greenpeace zjistila a uniklé interní dokumenty VW to potvrzují, že průměrná marže prodejců je v Německu a Francii na úrovni 6 %, co se týče modelu ID.3. Průměrná marže při prodejích benzínových a naftových vozidel je přitom 14 %. U vozidla ID.4 je průměrná marže jenom 4,5 %. K tomu musíme započíst i fakt, že servisní údržba elektroaut je nižší, což znamená také nižší budoucí příjem pro prodejce se servisem.
Do elektromobility lze investovat hned pomocí několika ETF nebo pomocí nákupu akcií firem z tohoto sektoru. Nákup ETF a akcií lze realizovat u brokerů, kterým jsme se věnovali v analýzách. LYNX (analýza ZDE), Saxo Bank (analýza ZDE) či XTB (analýza ZDE).
Disclaimer:
Investice v sobě obsahují riziko a není zaručena návratnost původně investované částky. Vysoké riziko je především u produktů, které využívají finanční páku. Současná ani očekávaná výkonnost nezaručuje výkonnost budoucí. Veškeré informace uvedené v tomto článku nebo na portále Finlord.cz mají pouze informační charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování informací čerpá skupina Finlord údaje z veřejných, důvěryhodných zdrojů a vynaložila přiměřenou péči, aby informace nebyly nepravdivé či zavádějící, nicméně nikterak nezaručuje jejich správnost a neměnnost. Zde uvedené informace neslouží jako nabídka nebo výzva k nákupu či prodeji finančních instrumentů ani nejsou návrhem na uzavření smlouvy. Portál finlord.cz má uzavřené partnerství s některými společnostmi, které jsou zmíněné v obsahu portálu. Pokud čtenář použije odkaz směřující na web partnera, můžeme získat provizi, která ale čtenáře nic nestojí. Provize slouží pro další zvýšení kvality obsahu. Skupina důsledně dbá na to, aby provize nijak neovlivnila objektivitu prezentovaných informací.
8.1.2021
6 min.
Mohlo by Vás zajímat:
Money Maker 20. listopadu: vystoupí Čupr, Semotan, Žabža či Čech
Čtvrtý ročník konference Money Maker letos proběhne ve čtvrtek 20. listopadu. Největší byznysová a ...
Více informací13.10.2025
4 min.
Politické sliby versus realita: Kdo zaplatí evropský “superrozpočet”?
Evropská unie plánuje největší rozpočet ve své historii – téměř 2 biliony eur. Jenže – ví EU ...
Více informací10.10.2025
4 min.
Pražský trh s byty opět ožívá: Malometrážní byty v čele růstu cen
Pražský trh s byty zažívá dynamické oživení. Rok 2025 přináší návrat silné poptávky, přičemž ...
Více informací15.7.2025
3 min.











Napsat komentář