Jak moc špatné jsou scénáře pro letecký průmysl?
1.5.2020
5 min.
Letecký průmysl je současnou krizí zasažen obzvláště negativně, jelikož kvůli restriktivním opatřením je letecký provoz ve světě minimální. Aerolinky uzemnily letadla a zatím neví, kdy opět vzlétnou. Výrobci letadel, opravny a subdodavatelé komponentů mají pochopitelně strach, co s nimi bude. Jaké jsou scénáře?
Přihlaste se do newsletteru a získejte nejenom novinky, ale i seriál dalších podrobných analýz. Sledujte nás také na Twitteru a Facebooku, ať nezmeškáte žádnou novinku.
Negativní scénář pro letecký průmysl: 5leté zotavování
Poradenská společnost Roland Berger vytvořila několik scénářů obnovení letecké dopravy a dopadu na letecký průmysl. V optimistickém scénáři, kdy by omezení v letecké přepravě trvaly jenom 2 měsíce, by se objem letů vrátil na předkrizovou trajektorii už v průběhu roku 2021. Pravděpodobnost tohoto scénáře je už ale mizivá. Ve druhém scénáři by restrikce trvaly 4 měsíce a „nový normál“ by byl dosažen v létě 2021 s tím, že by se létalo o 10 % méně než před krizí. V roce 2022 by pak byla dosažena předkrizová úroveň a v následujících letech by už objem přepravy osob letadly opět stoupal na nové rekordy. V negativním scénáři recese by restrikce trvaly 6 měsíců a „nový normál“ by se stanovil v roce 2022, a to o 20 % níže. Na předkrizovou úroveň by se objem letů dostal až v roce 2025.
Poslední scénář by měl obrovský dopad na celý letecký průmysl a způsobil by řadu bankrotů.
Následující obrázek ukazuje poptávku po letadlech, se kterou se počítalo ještě před krizí. Se současné flotily 22 250 letadel by nastal do roku 2030 nárůst na 35 300. Výrobci letadel by musely vyrobit 21 760 strojů, které by jednak nahradily dosluhující letadla a pak zvýšily přepravní kapacitu.
Ve druhém scénáři by poptávka po nových letadlech poklesla ze zmíněných 21 760 o 27 % na 15 840. A ve třetím scénáři by poptávka poklesla o téměř 50 %, protože by jednak zůstaly letadla déle ve službě a zároveň by byla nízká poptávka v důsledku menšího navýšení kapacity přepravy.
Jaká opatření lze v sektoru očekávat?
Konsolidace dodavatelů komponentů a firem zaměřených na údržbu či opravy je nevyhnutelná. Tyto společnosti nemají dostatečné kapitálové rezervy, aby překonaly špatné scénáře. Zároveň se k nim tolik státní pomoci nedostane. Velcí výrobci letadel také mohou koupit několik menších subdodavatelů, aby si zajistili stabilní přísun komponentů. Růst akviziční aktivity bychom měli pozorovat spíše až ve druhé polovině roku a příští rok.
V květnu a červnu bude podobně jako v jiných průmyslových odvětvích probíhat racionalizace produkce s cílem ušetřit co nejvíce hotovosti. Manažeři dobře vědí, že důležitější je teď vůbec přežít, než se snažit o větší expanzi.
Co se týče investování do akcií burzovně obchodovaných firem z tohoto sektoru, tak je na místě zvýšená opatrnost. Ceny akcií letos propadly i o více než 60 % (kupříkladu Boeing), ale tento propad je skutečně opodstatněn významným zhoršením finanční situace. Další zhoršení ještě může přijít, pokud se rychle neobnoví letecký provoz. Investoři, kteří už sází na obrat globální ekonomiky k lepšímu, se určitě mohou poohlédnout po investičních příležitostech z jiných sektorů.
1.5.2020
5 min.
Mohlo by Vás zajímat:
Pracovní příležitosti v sousedních zemích České republiky: Kde se vyplatí pracovat

Prozkoumejte pracovní příležitosti v Německu, Rakousku, Polsku a na Slovensku. Najděte si ideální ...
Více informací23.10.2024
3 min.
Jak na pasivní příjem z kryptoměn v roce 2024?

Pasivní příjem inspiruje mnoho lidí, a to nejenom investorů do kryptoměn. Systém pasivního příjmu si ...
Více informací21.6.2024
5 min.
Cenové rozdíly nemovitostí jsou čím dál tím vyšší. Roli hraje i několik kilometrů

Ceny nemovitostí se stále mění. Čím dál větší roli hraje lokalita. Rozdíl v cenách je patrný i u ...
Více informací13.6.2024
3 min.
Napsat komentář