Finlord Sněmovna financí

8 % dluhopis Bejbynet: financování ziskového e-shopu s hračkami

Společnost Midea, s.r.o. v současnosti poptává od investorů kapitál 25 mil. Kč pomocí tříletého dluhopisu (splatnost 31. 12. 2022) s úrokovou sazbou 8,0 % p.a. Úrok je vyplácen kvartálně. Minimální investice je 50 tisíc Kč. Na společnosti se nám líbí, že je zisková prakticky od počátku svého fungování. A taktéž je významné osobní ručení jediné majitelky a jednatelky společnosti. Při nákupu dluhopisů neplatí investoři žádný poplatek.

 

Zanechte nám na sebe kontakt a my Vám odešleme Emisní podmínky, Smlouvu o upsání a koupi dluhopisů, ručitelské prohlášení, případně další důležité dokumenty.


Jméno a příjmení

Email

Telefonní číslo

Souhlasím se zpracováním osobních údajů

 

Získané prostředky z emise plánuje tato firma využít na pořízení skladových zásob pro svůj e-shop s hračkami Bejbynet.cz. Společnost provozuje svůj webový portál s hračkami od roku 2010. Z pohledu obratu se internetový obchod Bejbynet.cz drží ve své kategorii v ČR na druhém místě. Společnost se snaží na svém e-shopu neustále rozšiřovat sortiment a skladem mívá e-shop na 60 tisíc produktů. U prodeje hraček si musíme uvědomit, že více než polovina tržeb se realizuje o Vánocích. Midea potřebuje prostředky, aby v průběhu léta a podzimu naskladnila co nejvíce atraktivního zboží, které v posledních týdnech roku rozprodá zákazníkům.

 

Vedle internetového obchodu www.bejbynet.cz má společnost Midea také jednu kamennou prodejnu na Praze 3 a centrální sklad na Praze 9. O provoz společnosti se stará 15 stálých zaměstnanců a v hlavní sezoně dalších 5 až 10 brigádníků. V posledních dvou letech Midea intenzivně rozšiřuje své informační systémy o umělou inteligenci, která zajišťuje optimalizaci objednávek a ukládání zboží do skladu, což jí umožňuje rychlou expedici (do druhého dne) a úsporu lidské práce.

 

Češi utrácí za hračky čím dál tím víc peněz

 

Češi na svých dětech rozhodně nešetří. To platí dvojnásobně o Vánocích, kdy výdaje na hračky představují značnou část nákladů na vánoční dárky. Z údajů společnosti Wormelen Group vyplývá, že během jednoho nákupu vánočních dárků nechá zákazník v kamenné prodejně v průměru kolem 800 Kč, což je o 100 % více, než kolik by zde utratil během roku. Na e-shopu dosahuje průměrný vánoční nákup dokonce 1500 Kč. Zhruba 10 % Čechů je schopných se kvůli dárkům i zadlužit. To jsou samozřejmě výborné informace pro prodejce a výrobce hraček.

 

Podle údajů Sdružení pro hračku a hru se ročně utratí v ČR za hračky kolem 7 miliard korun. V posledních letech zde prodeje hraček rostou tempem ve vyšších jednotkách procent. Loňské Vánoce byly rekordně štědré. Romantici by řekli, že to bylo tím, že české děti v roce 2018 moc nezlobili, takže je ježíšek bohatě odměnil. Ekonomičtí pragmatici vědí, že štědrá vánoční nadílka byla způsobená rekordně vysokými příjmy českých domácností. V posledních letech rostou mzdy, podnikatelské příjmy i výnosy z držby aktiv. Tak proč dětem nedopřát více, když je peněz dostatek.

 

V roce 2019 nastane v ČR další ekonomický rozmach a příjmy domácností opět porostou. A i když tuto analýzu asi děti nečtou, tak máme pro ně malou radu: buďte i letos hodné a maminka s tatínkem vám to nadupané Lego či domeček pro panenky za několik tisíc korun koupí.

 

Vzhledem k rozmachu e-commerce rostou zejména prodeje v e-shopech, a to dvojciferným tempem. Kamenné prodejny mají sice na prodejích hraček stále nejvyšší podíl, ale do budoucnosti se bude jejich význam snižovat právě ve prospěch e-shopů.

 

Na tento trend naskočila i společnost Midea se svým portálem Bejbynet.cz. Kamennou prodejnu v Praze na Žižkově spíše používá jako výdejnu, případně poradenské místo pro náročnější a nerozhodné klienty.

 

Tržby Bejbynet.cz letí vzhůru

 

V emisních podmínkách najdeme i stručný popis ekonomické situace. Od roku 2015 se tržby společnosti zvýšily ze 48 milionů na loňských 248 milionů Kč. Nárůst tedy významně překonává celý trh s hračkami v ČR. Letos Midea očekává tržby na úrovni 290 milionů Kč.

 

Dluhopisy Bejbynet tržby a zisky

 

Jenomže tržby nejsou všechno. Řada firem s vysokými tržbami nepřežila. Proč? Jednoduše nedokázaly generovat zisk. To ale vůbec není případ společnosti Midea. Loni měla zisk kolem 5,1 milionu Kč, rok předtím byl zisk 4 miliony Kč a v předešlých letech se zisk pravidelně pohyboval nad 2 miliony Kč. Vedení firmy dbá na to, aby se zboží v e-shopu prodávalo s dostatečným ziskem. Tato strategie je velmi úspěšná.

 

S úspěchem ale také přichází závist konkurence, která by chtěla dosahovat podobně dobrých výsledků. Midea proto nezveřejňuje finanční výkazy. My jsme samozřejmě měli možnost nahlédnout do výkazů a standardně jsme údaje detailně prozkoumali. Jen nemůžeme náhledy do výkazů publikovat veřejně.

 

Pro investory máme potěšující zprávu. Finanční výkazy ukazují zdravý organický růst společnosti. Díky němu se od roku 2015 vlastní kapitál více než zdvojnásobil, přičemž prakticky 100 % vlastního kapitálu tvoří naakumulované zisky minulých let.

 

Pro svůj provoz využívá společnost kontokorentní úvěry od České spořitelny, Unicredit Bank a Komerční banky, přičemž celkem je revolvingový limit nastaven na 30 milionů korun. Zároveň má pořízené 4 vozidla na leasing v objemu 3 miliony Kč. Jelikož si společnost chce pomocí dluhopisů půjčit 25 milionů Kč, tak využití cizích zdrojů stoupne na téměř 60 milionů Kč.

 

S růstem cizích zdrojů nastane také odpovídající zvýšení zásob a tedy i celkových aktiv. V emisních podmínkách nalezneme prognózu vývoje tržeb aktiv a zisku až do roku 2022 (pozor: řádek zisk před zdaněním má správně být zisk po zdanění). Uvedené prognózy jsou dle našeho názoru dosažitelné, ale samozřejmě se musíme zamyslet i nad možností negativního scénáře.

 

Midea Bejbynet prognóza tržeb a zisku

 

Bejbynet musí vykrýt sezónnost ve finančních tocích

 

Sezónnost prodejů je faktor, se kterým zápasí všechny obchody zaměřené na vánoční zboží. Dodavatelé ale chtějí zaplatit hned, ne až po Vánocích. Pokud chce mít jakýkoliv obchod v prosinci dostatečnou nabídku, tak už od září musí svůj sklad plnit a tím pádem musí svým dodavatelům platit faktury. Provozovatel kamenného obchodu či e-shopu si tedy musí dobře propočítat své finanční možnosti a dostupnost cizích zdrojů.

 

Doposud společnost Midea využívala pro vykrytí potřeby peněz bankovní kontokorenty. Banky jsou ale extrémně opatrné a při poskytování úvěrů si kladou řadu podmínek, které podnikatelům mohou svazovat ruce zejména při další expanzi. Emise dluhopisů je z hlediska podnikatelské flexibility lepší. Dlužník pořád musí splácet kupóny a pak jistinu, ale může směle rozvinout svůj podnikatelský nápad bez toho, aby mu bankéř koukal přes rameno a kontroloval každý jeho krok.

 

U emitovaných dluhopisů se společnost zavázala k některým restriktivním podmínkám, zejména pak k tomu, že do splatnosti dluhopisů nevyplatí společníkovi zisk a že zadluženost nepřesáhne 30 % ročního obratu.

 

Podívejme se na nejvýznamnější rizika. Obecně pro všechny maloobchody platí, že při ekonomickém zpomalení se sníží jejich tržby a zisky. Letos se očekává další rozmach ekonomiky, ale v příštích letech se může dostavit zpomalení. Midea dokázala generovat zisk i při nízkých tržbách, což je pozitivní signál. Nicméně větší propad tržeb by byl nepříjemný zejména v tom, že by zbylo méně prostředků pro splácení půjček.

 

Nesmíme zapomenout ani na riziko refinancování v prosinci 2022, kdy je splatnost dluhopisů. V uvedené prognóze se počítá s nakumulováním nevyplacených zisků. Nicméně společnost bude vygenerovaný zisk spíše reinvestovat. Splatnost dluhopisů je nastavena na konec roku, tedy po Vánocích, což je určitě rozumné, protože po vánočních nákupech bude na účtech logicky nejvíce peněz. Ale i tak bude pravděpodobně potřebovat refinancování alespoň na část jistiny. Refinancování může být provedené pomocí emise dluhopisů nebo bankovním úvěrem. To teď určit nelze, jelikož v roce 2022 mohou být podmínky na finančním trhu diametrálně odlišené oproti současnosti.

 

Riziko pro investory spojené s možnosti nesplacení jistiny emitent snižuje tak, že za závazky společnosti se osobně zaručila majitelka Lucie Horáková a taktéž se za závazky zaručila její druhá společnost 3D FOTO PRODUKCE s.r.o..

 

Závěr: dluhopisy Midea pro e-shop Bejbynet umožní vydělat na radosti dětí

 

U těchto firemních dluhopisů se nám líbí konzistentnost finančních výsledků společnosti a schopnost dlouhodobě prodávat zboží se ziskem. Dle našeho názoru to je do značné míry způsobené specializací na hračky. Rodiči své děti milují a při nákupu vánočních dárků jim chtějí udělat radost. Proto nehledí až tak na cenu. Ziskové marže jsou tedy při prodeji hraček relativně vysoké a kupříkladu eshopy zaměřené na prodej elektroniky mohou jenom tiše závidět.

 

S hračkami je pak spojená i spokojenost zákazníků. Bejbynet má na Heuréce 4,9 z 5 hvězdiček. A 98 % zákazníků doporučuje nákup na e-shopu. Když se podíváme na některé komentáře, tak ty vyloženě vystihují dobrý pocit zákazníků s nákupem. Bejbynet má velmi široký sortiment, prakticky všechno zboží má na skladě a umí hračky dodat do druhého dne. Kombinace, která je v předvánočním nákupním šílenství extrémně výhodná.

 

8% kupón pokrývá dle našeho názoru podstupovaná rizika. Společnost sice už využívá bankovní kapitál, ale i po emisi dluhopisů bude přijatelný jak poměr vlastního kapitálu k dluhu, tak i poměr provozního zisku k placeným úrokům.

 

Zanechte nám na sebe kontakt a my Vám odešleme Emisní podmínky, Smlouvu o upsání a koupi dluhopisů, ručitelské prohlášení, případně další důležité dokumenty. Při nákupu dluhopisů neplatí investoři žádný poplatek.


Jméno a příjmení

Email

Telefonní číslo

Souhlasím se zpracováním osobních údajů

 

Žádná informace nebo názor v tomto textu nepředstavuje doporučení k uskutečnění nákupu nebo prodeje investičního nástroje nebo provedení jiného obchodu a slouží výhradně k informativním a vzdělávacím účelům. Další informace o rizicích naleznete zde.