Finlord Sněmovna financí

Bezkontaktní platby uchvátily v pandemii svět

16.10.2020

3 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page
bezkontaktní platby koronavirus Eva Mahdalová Finlord

Pandemie koronaviru zapříčinila velmi rychlý přesun spotřebitelů i firem do online prostředí. Přesun do online prostředí, který měl podle údajů McKinsey trvat 5 až 10 let, nastal už nyní během pandemie.

 

Přihlaste se do newsletteru a získejte nejenom novinky, ale i seriál další podrobných analýz. Sledujte nás také na Twitteru a Facebooku, ať nezmeškáte žádnou novinku.

 

Společnost Selligent provedla průzkum u 5 000 spotřebitelů v USA a Evropě a zjistila, že 36 % respondentů nakupuje minimálně 1x týdně online, oproti 28 % před propuknutí pandemie koronaviru.

 

Níže na grafu je podíl digitálních interakcí na aktivitě spotřebitelů dle jednotlivých regionů. Je patrné, že ve všech regionech prudce vzrostla aktivita lidí v online prostoru na úkor offline. Ve své podstatě pandemie urychlila digitalizaci o 3 roky a v Asii dokonce o 4 roky. Samozřejmě do budoucnosti lze očekávat další růst pro online aktivity.

digitalizace koronavirus Eva Mahdalová Finlord

 

Digitalizace je patrná i z rozložení sil ve finančních službách. Na grafu níže je podíl tržní kapitalizace 500 největších světových bank, platebních společností a fintechu. Z grafu je patrné, že banky mají nyní podíl 72 %, v roce 2010 měly podíl 96 %. Trend je zcela jasný. Mladé a dravé fintechové společnosti berou bankám jejich tržní podíl. V posledních letech můžeme tento trend sledovat i pomocí vzestupu P2P platforem.

 

bezkontaktní platby Eva Mahdalová Finlord

 

Během pandemie se podíl bezhotovostních transakcí globálně zvýšil na úroveň, jejíž dosažení odborníci očekávali až za 2 až 5 let. V USA v dubnu tohoto roku vzrostl provoz mobilního bankovnictví o 85 % a online registrace v bankách se zvýšily o 200 %. Kupříkladu u společnosti Venmo (součást PayPal) vzrostly digitální platby o 52 % a u latinskoamerického platebního systému Mercado Pago vzrostly digitální platby o 142 %.

 

Nedávný průzkum společnosti 451 Research ukázal, že od počátku pandemie se používání hotovosti výrazně snížilo a lidé více využívali bezkontaktní platby. Pokles používání hotovosti nastal zejména u domácností s příjmem více než 150 tisíc USD. Z této skupiny 64 % respondentů uvedlo, že hotovost používá méně a výrazně méně hotovosti (54 % respondentů) používá také generace X (38-53 let).

 

Pandemie vedla řadu spotřebitelů k tomu, aby vůbec poprvé vyzkoušeli bezkontaktní platby. Průzkum ukázal, že více než 1 ze 6 respondentů uskutečnil během pandemie první bezkontaktní transakci. Nová bezkontaktní adopce byla nejvyšší u generace Z (25 %) a mileniálů (23 %), také 1 z 10 generace babyboomers provedl vůbec první bezkontaktní platbu v tomto roce.

 

Pokud jde o stávající uživatelé bezkontaktních plateb, tak během pandemie ještě více využívali bezkontaktních plateb. Konkrétně 29 % respondentů uvedlo, že během pandemie zvýšili používání bezkontaktních plateb, přičemž největší nárůst byl zaznamenán u mileniálů (40 %) a generace X (39 %).

 

86 % respondentů, kteří používají bezkontaktní platby, uvedlo, že i nadále plánují pokračovat v bezkontaktních platbách. To tedy ukazuje jasný trend přesunu od hotovosti k bezkontaktním platbám, který nahrává nejenom bankám a hráčům, jako jsou American Express, Discover, MasterCard a Visa, ale kupříkladu i technologickým společnostem jako Apple, Samsung, Google nebo Amazon atd. Apple už nabízí svým klientům Apple Card a možnost platit kupříkladu hodinkami. Amazon dokonce už využívá ve dvou svých obchodech Amazon Go v Seattlu novou biometrickou technologii čtečku dlaní nazvanou Amazon One.
Pro společnosti není důležité jenom samotné zpracování plateb, ale především je důležité získat data o klientech. Na datech lze dělat analýzu a pak upravovat nabídku tak, aby byla tržba ze zákazníka co nejvyšší. Samozřejmě za určitý „komfort“ a technologické vychytávky se platí v podobě ztráty soukromí. Výborně to deklaruje úžasný dokument Silicon Valley: Neznámý příběh, kde se přesně hovoří o tom, jak technologické společnosti už dokáží díky uživatelským datům predikovat, co udělají.

 

Disclaimer:

Investice v sobě obsahují riziko a není zaručena návratnost původně investované částky. Vysoké riziko je především u produktů, které využívají finanční páku. Současná ani očekávaná výkonnost nezaručuje výkonnost budoucí. Veškeré informace uvedené v tomto článku nebo na portále Finlord.cz mají pouze informační charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování informací čerpá skupina Finlord údaje z veřejných, důvěryhodných zdrojů a vynaložila přiměřenou péči, aby informace nebyly nepravdivé či zavádějící, nicméně nikterak nezaručuje jejich správnost a neměnnost. Zde uvedené informace neslouží jako nabídka nebo výzva k nákupu či prodeji finančních instrumentů ani nejsou návrhem na uzavření smlouvy.

16.10.2020

3 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Mohlo by Vás zajímat:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

VŠECHNY ANALÝZY K P2P PLATFORMĚ MINTOS