Finlord Sněmovna financí

Aerolinky nemají peníze a už odepisují i zimu

13.10.2020

4 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page
aerolinky počítají obrovské ztráty

Aerolinky ve světě patří mezi nejvíce postižené společnosti v dôsledku současné pandemie koronaviru. International Air Transport Association (IATA) upozorňuje, že ve druhém pololetí 2020 propálí společnosti ze sektoru 77 miliard dolarů, tedy 300 000 USD za minutu. I příští rok bude situace v sektoru zoufalá, kdy se očekává propálení dalších 60 až 70 miliard dolarů. IATA uvedla, že dosavadní vládní pomoc je globálně na úrovni 160 miliard dolarů. Tato pomoc pomohla zpomalit útlum, ale nebude to stačit. Jaký je aktuální vývoj a k jakým krokům musí jednotlivé letecké společnosti přistoupit, aby přežily?

 

Přihlaste se do newsletteru a získejte nejenom novinky, ale i seriál dalších podrobných analýz. Sledujte nás také na Twitteru a Facebooku, ať nezmeškáte žádnou novinku.

 

Aerolinky – zmařené léto a strach z kruté zimy

 

Následující obrázek od IATA ukazuje změnu srpnové přepravy oproti minulému roku dle jednotlivých regionů. RPK (revenue passenger kilometers) ukazuje objem přepravy lidí. SK (available seat kilometers) pak ukazuje kapacitu. PLF (passenger load factor) ukazuje obsazenost letadel.

 

aerolinky ve světě přeprava

 

Globálně propadl v srpnu objem přepravy pasažérů o 75 %. Na Středním východě byl propad až o 91 %. Aerolinky sice uzemnily řadu letadel, ale s cílem zachovat provoz a dodržet přepravní smlouvy byla redukce v počtu sedadel nižší než pokles zájmu cestujících. Tím pádem se obsazenost letadel prudce snížila o čtvrtinu na průměrných 59 %. S takto nízkou obsazeností ale nemohou aerolinky dlouhodobě operovat.

 

Značně byla zasažena zejména mezinárodní přeprava osob, která tvoří 64 % celkové světové letecké přepravy osob. V srpnu byl její objem meziročně nižší až o 88 %. V některých regionech je mezinárodní přeprava téměř nulová. Kupříkladu v Asii je o 96 % nižší. Srpnová čísla trochu zachránila Evropa, kde v létě nastalo rozvolnění opatření. Tím pádem nastalo zlepšení v mezinárodní přepravě z červencového propadu o 87 % na srpnových 80 %. Jak ale všichni víme, teď v říjnu se hranice opět ve velkém zavírají, takže v Evropě lze očekávat zhoršení situace aerolinek.

 

U přepravy nákladu také nastal pokles, ale ten byl výrazně nižší. CTK (cargo tonne kilometers) se v srpnu globálně snížilo o 12,6 %. V Severní Americe dokonce nastal nárůst o 1,7 %. S uzemněním letadel pro pasažéry výrazně propadla nabízená kapacita (ACTK), a to až o 29 %. Přibližně polovina všeho leteckého nákladu se totiž přepravuje v podpalubí letadel pro pasažéry.

 

aerolinky ve světě přeprava nákladu

 

Z finančního hlediska bude zima pro mnohé aerolinky krutá. Řada společností proto nečeká a už připravují úsporné kroky. American Airlines propustí 19 000 zaměstnanců, United Airlines 13 000, Lufthansa 22 000, Emirates 9 000. EasyJet musí propustit 4500 lidí, prodává letadla, půjčila si od vlády a navyšuje kapitál od akcionářů, protože v nejbližších měsících očekává jenom 25 % normálního objemu (v létě dokázala zvýšit objem přepravy na 38 % normálního provozu). Ryanair, největší evropský nízkonákladový přepravce, naplánovala na říjen redukci přepravní kapacity na 40 % běžného objemu. Také musí šetřit, kde se dá. Společnost se proto domluvila s piloty na dočasném snížení platů o 20 %. Objem přepravy v uplynulých měsících a obsazenost letadel u společnosti Ryanair je v následující tabulce. Při plánované redukci kapacity a jejím využití na úrovni 70 % se dá vypočítat, že v říjnu očekává objem přepravy kolem 4 mil. lidí. A pokud budou přísná restriktivní opatření v Evropě nadále trvat, tak bude trend poklesu přepravy osob pokračovat až do února příštího roku. Únor je typicky nejslabším měsícem v roce.

 

Ryanair přeprava

 

Disclaimer:

Investice v sobě obsahují riziko a není zaručena návratnost původně investované částky. Vysoké riziko je především u produktů, které využívají finanční páku. Současná ani očekávaná výkonnost nezaručuje výkonnost budoucí. Veškeré informace uvedené v tomto článku nebo na portále Finlord.cz mají pouze informační charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování informací čerpá skupina Finlord údaje z veřejných, důvěryhodných zdrojů a vynaložila přiměřenou péči, aby informace nebyly nepravdivé či zavádějící, nicméně nikterak nezaručuje jejich správnost a neměnnost. Zde uvedené informace neslouží jako nabídka nebo výzva k nákupu či prodeji finančních instrumentů ani nejsou návrhem na uzavření smlouvy.

13.10.2020

4 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Mohlo by Vás zajímat:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

JAK SE INVESTUJE NA RONDA INVEST DO ÚVĚROVÝCH PARTICIPACÍ?