Ferrari: jak vydělává na síle své značky?
25.5.2020
5 min.
Ferrari je nejenom mezi motoristy kultovní značka. Jaké výdělky dokáže automobilka generovat díky síle své značky? Jak to vypadá s konkurencí? Jak se vyvíjely prodeje sportovně-luxusních aut v posledních letech?
Přihlaste se do newsletteru a získejte nejenom novinky, ale i seriál dalších podrobných analýz. Sledujte nás také na Twitteru a Facebooku, ať nezmeškáte žádnou novinku.
Tržní podíl Ferrari stabilně roste
Následující obrázek ukazuje srovnání prodejů vozidel Ferrari s prodeji celého trhu luxusních a výkonných aut (auta od Aston Martin, Audi, Bentley, BMW, Ferrari, Ford, Honda/Acura, Lamborghini, McLaren, Mercedes Benz, Porsche a Rolls-Royce s výkonem alespoň 500 koní a cenovkou alespoň 150 tisíc USD).
Prodeje Ferrari stabilně rostou, i když v letech 2009 a 2014 nastalo zpomalení prodejů. Celý relevantní trh zaznamenal významnější propady v obdobích útlumu. V roce 2004 měla společnost na celkovém trhu podíl cca 14 %, teď už má podíl 23 %. A je velmi pravděpodobné, že i díky současné krizi se letos zvedne podíl na čtvrtinu. V Číně měla už loni podíl 30 % na celkovém trhu.
Automobilka dokázala zvýšit prodeje i letos v prvním čtvrtletí, a to meziročně o 5 %. Nicméně management už připravil akcionáře na možnost horších finančních výsledků ve zbytku roku.
Zisková marže Ferrari doslova drtí konkurenci
Na Ferrari je pozoruhodné to, že svoje prodeje a tržní podíl dokáže zvyšovat bez toho, aby se zákazníkům podbízela nízkou cenou aut. Automobilka má obrovskou hrubou i čistou ziskovou marži. Za pocit unikátnosti jsou zákazníci značky schopni připlatit si miliony korun navíc oproti vozům jiných značek se stejnými výkonovými parametry.
Hrubá prodejní marže ve výši 52 % je mnohem vyšší, než má Aston Martin (36 %), Daimler (29 %), Porsche (25%) či BMW (17%). Srovnání hrubé marže s lidovými automobilkami, jak jsou třeba Toyota, Fiat (Fiat částečně vlastní Ferrari), Ford či General Motors, je na následujícím grafu. Auta pro chudší lidi se jednoduše prodávají s mnohem menším ziskem.
Silná značka je na druhé straně omezující závazek. Ferrari nemůže rychle zvednout výrobu, protože pak by značka začala ztrácet nálepku unikátnosti. Do budoucnosti samozřejmě chce management uvádět nové modely a postupně zvedat produkci. Jak ale management naznačuje ve svých komentáři, tak zvyšování prodejů bude v souladu s tempem růstu počtu majetných lidí. Dokonce by tempo růstu prodejů mohlo být záměrně trochu pomalejší, ať se ulice Monaka nehemží vzpínajícími se koni.
Akcie Ferrari si mohou koupit i drobní investoři. Jen je nutné myslet na to, že ohodnocení společnosti je už celkem vysoké. K tomu nezapomínejme na omezenou škálovatelnost tržeb a zisků kvůli požadavku na unikátnost. Pokud hledáte další Apple, Microsoft či Amazon, které doslova zaplavili svět svými produkty a službami, tak u Ferrari nepochodíte. Srovnání EBITDA marže Ferrari s technologickými giganty vypadá následovně:
25.5.2020
5 min.
Mohlo by Vás zajímat:
Money Maker 20. listopadu: vystoupí Čupr, Semotan, Žabža či Čech
Čtvrtý ročník konference Money Maker letos proběhne ve čtvrtek 20. listopadu. Největší byznysová a ...
Více informací13.10.2025
4 min.
Politické sliby versus realita: Kdo zaplatí evropský “superrozpočet”?
Evropská unie plánuje největší rozpočet ve své historii – téměř 2 biliony eur. Jenže – ví EU ...
Více informací10.10.2025
4 min.
Pražský trh s byty opět ožívá: Malometrážní byty v čele růstu cen
Pražský trh s byty zažívá dynamické oživení. Rok 2025 přináší návrat silné poptávky, přičemž ...
Více informací15.7.2025
3 min.











Napsat komentář