Finlord Sněmovna financí

Fundlift a Mladý Kokos: kokosové impérium?

3.1.2018

6 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page
Mladý Kokos

Na platformě Fundlift mohou teď investoři najít projekt Mladý Kokos. Společnost poptává 5 milionů korun a investorům nabízí podíl ve výši 16,4 %. Pokud by se podařilo upsat 8,5 mil. Kč, tak by byl podíl Fundlift investorů 27,88 %. Pokud pravidelně sledujete naše analýzy Fundlift projektů, tak už určitě tušíte, v čem jsou největší problémy, na které se zaměříme v našem rozboru.

 

Mladý Kokos chce Čechy naučit jíst a pít kokosy

 

Coolcoco s.r.o. (dále jen „Mladý Kokos“, „Společnost“ nebo „Emitent“) je společnost, která pod značkou Mladý Kokos v roce 2014 uvedla na český trh mladé kokosy.  Společnost postupně rozšiřovala portfolio a dnes nabízí jednu z nejširších nabídek kokosových produktů v Evropě. Společnost provozuje vlastní e-shop s edukativním přesahem, vytvořila první knihu o mladých kokosech, představila metodu kokosové očisty a ve spolupráci s Institutem Experimentální Botaniky ČR uskutečnila odborný výzkum o anti-aging  látce cytokinin, obsažené v kokosové vodě.

 

V roce 2014 začal Mladý Kokos do Česka dovážet mladé kokosy. Z Thajska, kde roste nejsladší odrůda Nam Hom, tak již několik let dováží kromě celých mladých kokosů také kokosovou vodu a dužinu. Naopak olej ze zralých kokosů je ze Srí Lanky. Másla, pomazánky, jerky nebo chipsy jsou vyráběny dle vlastních receptur v Čechách.

 

Kokosy patří bezpochyby mezi zdravá jídla, což se ale dá říct i o jiných druzích ovoce a zeleniny s mnohem lepší dostupnosti pro Čechy a Slováky. Třeba takové švestky lze dopěstovat i v našich končinách, přitom jejich zpracování do tuhého i kapalného koncového produktu je mezi spotřebiteli velmi oblíbené. Projekt Mladý Kokos tak bude vždy narážet na silnou konkurenci, která bude útočit jak atraktivnější cenou, tak i jiným zpracováním substitutů.

 

Komoditně orientované společnosti malého rozsahu mají celkem často velké problémy s přežitím, jelikož musí pracovat s nízkou ziskovou marží. S tímto problémem si neporadí ani nejlepší manažeři světa. Jedinou možností, jak výrazně zvednout zisk u komoditně orientovaných firem, je co největší penetrace mezi zákazníky. Tady vyvstává otázka, jestli úzce zaměřené kokosové portfolio dokáže ovládnout spotřebitelský trh. Silně o tom pochybujeme a v těchto pochybnostech nás utvrzuje podnikatelská historie samotného spoluzakladatele projektu Filipa Říhy.

 

Hluboké ztráty firmy Freshbedýnky jsou velkou výstrahou

 

CEO projektu Filip Říha dříve založil firmu Freshbedýnky, která se stala největším českým elektronickým obchodem s kvalitními čerstvými biopotravinami. V prospektu je uvedeno, že se jednalo o úspěšnou firmu. Jelikož je v Obchodním rejstříku možné dohledat výkazy firmy (Yesfresh s.r.o), tak jsme se na ten úspěch podívali. V roce 2016 měla firma tržby 33 milionů Kč, rok předtím 35 milionů. To jsou pěkné údaje na specializovanou společnost. Obrovský problém je v tom, že po odečtení nákladů byla v roce 2016 čistá ztráta Yesfresh s.r.o téměř 5,9 mil. Kč, rok předtím 5,8 mil. Kč. Problém je právě ve zmiňované nízké prodejní marži. Český zákazník je pořád velmi citlivý na cenu a raději si půjde koupit o polovinu levnější zboží do diskontní prodejny. Aby specializované obchody vůbec něco prodaly, tak musí cenu nasadit tak nízko, že pak neutáhnou režijní náklady.

 

Filip Říha svůj podíl v Yesfresh prodal před dvěma roky (2015). Nicméně ono to prakticky nebyl ani tak prodej, jako převzetí bankrotující firmy ze strany externího investora. V roce 2014 vstoupil do firmy Martin Ducháček z RSJ a dle rozhovoru pro časopis Forbes nalil do společnosti více než 10 milionů korun za podíl ve výši 2 % (s opcí na navýšení podílu) a cílem nezasahovat do chodu společnosti. Jelikož v roce 2014 byla ztráta firmy 6 milionů a v roce 2015 se špatné výsledky zopakovaly, tak Ducháčkovi rychle opadlo nadšení (ztratit za 2 roky 100 % investice není moc velká sranda) a po několika měsících převzal celou firmu.

 

Fundlift investoři do projektu Mladý Kokos musí jenom doufat, že se „úspěch“ Freshbedýnek nezopakuje.

 

Ach jo, opět ten šíleně vysoký nehmotný majetek

 

V roce 2016 společnost investovala do vývoje nových produktů a receptur a také do marketingové oblasti. V roce 2017 byla hodnota nehmotného majetku (který zahrnuje kompletně celý IT a webový systém) navýšena o nový e-shop a vylepšené webové stránky společnosti. Hodnota těchto investic je účtována jako dlouhodobý nehmotný majetek, jehož odepisování je započato v roce 2017.

 

Kolik nehmotného majetku si firma vytvořila? Za 2,7 milionu Kč, což je 57 % aktiv k 30. září 2017. Ano, účetně jde nový web dát do dlouhodobého majetku. Jako investoři ale posuzujeme marketingové prezentace (brožury, letáky, internetové stránky, inzeráty, atd) spíše jako provozní náklady, ne aktivum. Pokud by šla společnost do bankrotu, tak by takovýto majetek měl velmi nízkou likvidační hodnotu.

Mladý Kokos rozvaha

 

Finanční projekce tržeb na nejbližší tři roky je značně optimistická. V prospektu je uvedeno, že kokosové produkty byly vyčleněny z projektu Freshbedýnky jako samostatný produkt. Jak jsme uvedli, tržby Freshbedýnek jsou teď ročně kolem 30 milionů korun. U vyčleněných kokosových produktů management plánuje dosáhnout podobné tržby v neutrálním i optimistickém scénáři už za dva roky, přičemž letos by tržby měly být 7,5 milionu korun. Je takovéto radikální zlepšení za 24 měsíců realizovatelné?

 

Mladý Kokos projekce tržeb

 

Co s nelikvidním podílem?

 

Investování do malých startupů má nevýhodu v tom, že investice je pak nelikvidní řadu let. Kompenzací za to by měla být vyšší očekávaná výnosnost. Pokud budeme uvažovat neutrální prognózu společnosti, tak by v roce 2020 měla být EBITDA kolem 6,4 milionu korun. Při konzervativním prodejním násobiteli na úrovni 8 by takovouto firmu mohl strategický investor koupit za 50 mil. Kč. Hodnota firmy je teď nastavena na cca 30 mil. Kč. Zhodnocení za tři roky by bylo cca 20 %. Je to dostatečná kompenzace za podstupované riziko nenaplnění uvedeného scénáře? A co s podílem, když se strategický investor neobjeví?

 

Závěr: pozor na nepodložené sliby

 

Na stránkách Mladý Kokos na nás hned v úvodu vyskočí tento text: „Investuj do našeho projektu v crowdfundingové kampani na Fundliftu. Získáš trvalou slevu na kokosy a zhodnotíme tvou investici!“. Text „zhodnotíme tvou investici!“ není moc vhodný. Nadšenci z Mladého Kokosu nepracují ve finančnictví, takže jim tento úlet můžeme částečně prominout. Ale každého pracovníka Compliance z finanční instituce ihned přejde mráz po zádech. Projekt je značně rizikový a není u něj možné slibovat jakékoliv zhodnocení. Pokud někdo slibuje zhodnocení u rizikových projektů bez řádného upozornění na rizika, tak se pohybuje na velmi tenkém regulatorním (i morálním) ledu.

 

Překoná mládí a nadšení Mladého Kokosu podnikatelské překážky? To ukáže až budoucnost. Idea prodávat zdravé jídlo není špatná, jenomže od ideji k úspěšné realizaci je velmi dlouhá cesta. Sami investoři si musí určit, jestli jsou ochotní toto dobrodružství podstoupit.

 

Rozhodnutí o tom, jestli jsme do tohoto projektu investovali, mají k dispozici předplatitelé služby PORTFOLIO MANAŽER.

3.1.2018

6 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Mohlo by Vás zajímat:

Komentáře

    Stanik napsal:

    Čekal jsem na tento článek. Z projektu jsem nebyl nadšený a tohle mě utvrdilo.

    Filip napsal:

    Nápodobně, díky za článek, něco mi na tom nesedělo a potvrdili jste to.

    Michal napsal:

    Také děkuji! už jsem se bál že Fundlift už nerecenzujete:)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

NEZAPOMEŇTE SI ZDARMA STÁHNOUT INVESTIČNÍ VÝUKOVÝ BALÍČEK