Kdy ovládnou elektroauta silnice?
25.9.2017
4 min.
Elektroauta získávají stále silnější postavení na trhu s přepravními prostředky. Nový francouzský prezident Emmanuel Macron představil ambiciózní plán: po roce 2040 se už ve Francii nebudou prodávat auta spalující benzín a naftu. Británie nechtěla zůstat pozadu a také zakáže od roku 2040 prodej aut, které spalují benzín a naftu. V roce 2050 by pak na britských silnicích měly jezdit jenom vozidla s nulovými emisemi. Norsko, kde jsou tradičně nejvyšší prodeje elektrických aut na osobu, by k zákazu benzinových a naftových motorů u nově registrovaných aut mohlo přistoupit už v roce 2025. Jaký je výhled na nejbližších 20 let a co to bude znamenat pro běžného člověka a investora?
Podle odhadu Bloomberg New Energy Finance by se počet aut na silnicích měl globálně zvednout do roku 2040 na 1,6 miliardy vozů ze současných 1,1 miliardy. Podíl elektroaut (a plugin hybridů) by ale měl stoupnout z 0 % na 33 %. Ve vyspělých zemích by podíl elektroaut měl dokonce stoupnout nad 50 %. V roce 2016 se globálně prodalo 600 tisíc elektroaut. V roce 2021 by jejich prodeje měly překonat hranici 3 milionů kusů.
Elektroauta jsou momentálně dražší než vozidla spalující benzín a naftu. Důvodem jsou zejména náklady na baterie. Nicméně technologický vývoj jde neúprosně dopředu, což výrobu baterií zlevňuje. Do roku 2030 se očekává propad cen baterií o 60 až 70 %. Podle odhadů by už v horizontu 10 až 15 let mohly pořizovací ceny elektroaut poklesnout na srovnatelné úrovně s auty na konvenční pohon.
Elektroauta jako příležitost pro český průmysl
Postupná elektrifikace vozového parku a dalších běžných aktivit s sebou přinese významný nárůst spotřeby elektrické energie. Investoři a vlády si tento trend uvědomují. Údaje Mezinárodní energetické agentury ukazují, že loni se do elektráren a transportní soustavy investovalo globálně téměř 750 miliard dolarů. Do těžby a zpracování ropy a zemního plynu se investovalo kolem 650 miliard, což bylo výrazně méně oproti předchozím rokům. Tento údaj podtrhuje rostoucí význam elektřiny v globální ekonomice.
Rozmach elektřiny bude mít dopad i na Českou republiku. Zdejší průmysl je závislý na automobilkách. Ty budou při přechodu na elektroauta potřebovat jiné komponenty a navážou spolupráci s jinými subdodavateli. Nástup elektřiny si také vyžádá velké investice do přenosové soustavy, což jsou stožáry, transformátory, ale i méně viditelné zařízení, jako jsou kupříkladu pojistky v domácnosti. V této oblasti mohou čeští podnikatelé hledat příležitosti pro rozvoj v nejbližších desítkách let. U ropy a zemního plynu se rozvoj koncentroval zejména do zemí, které tyto komodity těžily. U elektřiny se na rozvoji odvětví mohou podílet i menší podnikatelé z různých oblastí světa. Taktéž české školy by měly připravit vyšší počet odborníků na elektrická zařízení. Už teď je patrné, že poptávka po takovýchto specialistech bude velmi vysoká.
Přihlaste se do newsletteru a získáte tříměsíční seriál s našimi postupy, analýzami a hloubkovými rozbory.
25.9.2017
4 min.
Mohlo by Vás zajímat:
Money Maker 20. listopadu: vystoupí Čupr, Semotan, Žabža či Čech
Čtvrtý ročník konference Money Maker letos proběhne ve čtvrtek 20. listopadu. Největší byznysová a ...
Více informací13.10.2025
4 min.
Politické sliby versus realita: Kdo zaplatí evropský “superrozpočet”?
Evropská unie plánuje největší rozpočet ve své historii – téměř 2 biliony eur. Jenže – ví EU ...
Více informací10.10.2025
4 min.
Pražský trh s byty opět ožívá: Malometrážní byty v čele růstu cen
Pražský trh s byty zažívá dynamické oživení. Rok 2025 přináší návrat silné poptávky, přičemž ...
Více informací15.7.2025
3 min.









Napsat komentář