Grafy, které ukazují dominanci Apple
20.7.2017
3 min.
Společnost Apple se stala synonymem úspěšné technologické firmy, která má řadu loajálních zákazníků. Dlouhodobě dosahuje relativně vysokou ziskovou marži a své akcionáře odměňuje nádherným zhodnocením. Podívejme se na několik údajů o úspěchu Apple a produktů této firmy.
Dle výpočtu Wall Street Journal je rychlost prodejů ikonického telefonu iPhone mnohem vyšší než rychlost prodejů jiných významných produktů. iPhone byl představen v roce 2007. Od té doby, tedy za 10 let, se už prodalo přes 1,2 miliardy kusů, což vygenerovalo tržby přes 800 miliard dolarů. Kupříkladu panence Barbie trvalo téměř 60 let, než dosáhla hranici 1 miliardy prodaných kusů, a to je její cena mnohonásobně nižší.
IPhone je jednoznačně tahounem tržeb společnosti Apple. Momentálně tvoří tržby z jeho prodejů celkem 63,4 % tržeb celé společnosti. Počítače Mac tvoří jenom 10,6 %. V roce 2006 tvořily Macy 38,2 % a hudební přehrávač iPod tvořil 39,7 % tržeb.
Co je přímo neskutečné, tak to je schopnost Applu udržet si ziskovou marži. V roce 2016 byla hrubá marže 29 %, v loňském roce ale byla marže 39,1 %. Roční tržby stouply od roku 2006 z 19,32 na 215,64 miliard dolarů a roční zisk se zvýšil z 1,99 na 45,69 miliard dolarů. Ve světě prakticky nenajdete podobně velkou firmu s tak vysokou ziskovou marži. Obecně platí, že s velikostí firmy se snižuje i provozní efektivita, což se nakonec ukáže v propadu ziskové marže.
Letos bude na trh uveden netrpělivě očekávaný model iPhone 8, od kterého se očekává zvýšení tržeb celé společnosti na nový rekord. Velkou zásluhu by na tom měla mít loajalita zákazníků. Dle průzkumu společnosti eMarketer se až čtvrtina majitelů iPhonů v USA chystá udělat upgrade na nový model. A to by se cena nového modelu mohla ve Spojených státech dle analytiků vyšplhat až na 1000 dolarů (23 tisíc Kč). Další čtvrtina pak udělá upgrade na iPhone 7 nebo iPhone 6, které by měly mírně zlevnit. Zajímavé je, že jenom 2 % respondentů plánují přesedlat na konkurenční operační systém Android.
Apple jednoznačně umí pracovat se zákazníky, s jejich potřebami, pocity a očekáváními. To se v konečném důsledku projevuje i v zlepšujících se finančních ukazatelích firmy. Nicméně i Apple měl několik slepých vývojových uliček, jak jsme si ukázali ZDE. Neúspěšným produktům se nevyhne žádná firma, ale jenom ty úspěšné se dokážou ze svých chyb poučit.
20.7.2017
3 min.
Mohlo by Vás zajímat:
Money Maker 20. listopadu: vystoupí Čupr, Semotan, Žabža či Čech
Čtvrtý ročník konference Money Maker letos proběhne ve čtvrtek 20. listopadu. Největší byznysová a ...
Více informací13.10.2025
4 min.
Politické sliby versus realita: Kdo zaplatí evropský “superrozpočet”?
Evropská unie plánuje největší rozpočet ve své historii – téměř 2 biliony eur. Jenže – ví EU ...
Více informací10.10.2025
4 min.
Pražský trh s byty opět ožívá: Malometrážní byty v čele růstu cen
Pražský trh s byty zažívá dynamické oživení. Rok 2025 přináší návrat silné poptávky, přičemž ...
Více informací15.7.2025
3 min.











Napsat komentář