Jak Amazon drtí svoji konkurenci
28.7.2017
4 min.
Hodnota společnosti Amazon se vyšplhala na 500 miliard dolarů a zakladatel Jeff Bezos se na chvíli stal nejbohatším člověkem planety s majetkem přes 90 miliard dolarů. Amazon se stal synonymem úspěšného e-commerce projektu a mnoho začínajících start-upistů se u něj inspiruje. Na druhé straně obchody „staré ekonomiky“ vůbec nemají ze vzestupu Amazonu radost. Výkonnost kamenných obchodů je v posledních letech čím dál horší a zlepšení je v nedohlednu.
Poradenská agentura Bespoke vytvořila index „Death By Amazon“, který je sestavený z firem zaměřených na maloobchod. Společnosti v indexu mají zejména kamenné prodejny, spoléhají na prodej výrobků třetích stran a v online prostoru nejsou moc aktivní. Všechny akcie v indexu (počet členů je 54) mají stejnou váhu, což eliminuje dopad velkých firem na index. V indexu najdeme nejenom známé americké firmy jako Wal-Mart, Macy´s nebo Foot Locker, ale i menší společnosti jako Haverty Furniture nebo Ascena Retail.
Kumulativní výkonnost uvedeného indexu od počátku roku 2012 je kolem 17 %. Pro srovnání index S&P 1500, který sleduje akcie 1500 největších burzovně obchodovaných firem v USA, si ve stejném období polepšil o 89 %. Akcie společnosti Amazon pak v grafu ani nejsou, jelikož jejich kumulativní výnosnost se v posledních letech pohybuje ve stovkách procent. Výrazné zhoršení výkonnosti kamenných prodejen sledujeme zejména od poloviny roku 2015.
Firemní džungle je neúprosná a nové inovativní firmy požírají ty staré. Amazon a další e-shopy dokážou levněji prodat výrobky třetích stran a spotřebitelům se určitě líbí i zvyšující se komfort při online nakupování. Výhled na dalších 20 let je tedy celkem jednoznačný. Pokud se kamenné prodejny nedokážou významně etablovat i v online prostoru, tak s největší pravděpodobností nepřežijí.
Stačí se podívat na růst podílu e-shopů na celkových maloobchodních prodejích. Dle údajů BI Intelligence a amerického statistického úřadu je zejména v případě médií, sportovního a hobby zboží podíl online prodejů na celkových prodejích už více než 50 %. V případě elektroniky, nábytku a oblečení je podíl kolem 25 %. Nízký podíl mají e-shopy při prodeji jídla, zdravotnických produktů a produktů osobní péče.
Přihlaste se do našeho newsletteru a kromě informací o stěžejní trendech na finančních trzích získáte i tříměsíční seriál s dlouhodobě platnými investičními myšlenkami a postupy.
28.7.2017
4 min.
Mohlo by Vás zajímat:
Money Maker 20. listopadu: vystoupí Čupr, Semotan, Žabža či Čech
Čtvrtý ročník konference Money Maker letos proběhne ve čtvrtek 20. listopadu. Největší byznysová a ...
Více informací13.10.2025
4 min.
Politické sliby versus realita: Kdo zaplatí evropský “superrozpočet”?
Evropská unie plánuje největší rozpočet ve své historii – téměř 2 biliony eur. Jenže – ví EU ...
Více informací10.10.2025
4 min.
Pražský trh s byty opět ožívá: Malometrážní byty v čele růstu cen
Pražský trh s byty zažívá dynamické oživení. Rok 2025 přináší návrat silné poptávky, přičemž ...
Více informací15.7.2025
3 min.









Komentáře