Finlord Sněmovna financí

Jak Amazon drtí svoji konkurenci

28.7.2017

4 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Hodnota společnosti Amazon se vyšplhala na 500 miliard dolarů a zakladatel Jeff Bezos se na chvíli stal nejbohatším člověkem planety s majetkem přes 90 miliard dolarů. Amazon se stal synonymem úspěšného e-commerce projektu a mnoho začínajících start-upistů se u něj inspiruje. Na druhé straně obchody „staré ekonomiky“ vůbec nemají ze vzestupu Amazonu radost. Výkonnost kamenných obchodů je v posledních letech čím dál horší a zlepšení je v nedohlednu.

 

Poradenská agentura Bespoke vytvořila index „Death By Amazon“, který je sestavený z firem zaměřených na maloobchod. Společnosti v indexu mají zejména kamenné prodejny, spoléhají na prodej výrobků třetích stran a v online prostoru nejsou moc aktivní. Všechny akcie v indexu (počet členů je 54) mají stejnou váhu, což eliminuje dopad velkých firem na index. V indexu najdeme nejenom známé americké firmy jako Wal-Mart, Macy´s nebo Foot Locker, ale i menší společnosti jako Haverty Furniture nebo Ascena Retail.

 

Amazon ničí konkurenci

 

Kumulativní výkonnost uvedeného indexu od počátku roku 2012 je kolem 17 %. Pro srovnání index S&P 1500, který sleduje akcie 1500 největších burzovně obchodovaných firem v USA, si ve stejném období polepšil o 89 %. Akcie společnosti Amazon pak v grafu ani nejsou, jelikož jejich kumulativní výnosnost se v posledních letech pohybuje ve stovkách procent. Výrazné zhoršení výkonnosti kamenných prodejen sledujeme zejména od poloviny roku 2015.

 

Firemní džungle je neúprosná a nové inovativní firmy požírají ty staré. Amazon a další e-shopy dokážou levněji prodat výrobky třetích stran a spotřebitelům se určitě líbí i zvyšující se komfort při online nakupování. Výhled na dalších 20 let je tedy celkem jednoznačný. Pokud se kamenné prodejny nedokážou významně etablovat i v online prostoru, tak s největší pravděpodobností nepřežijí.

 

Stačí se podívat na růst podílu e-shopů na celkových maloobchodních prodejích. Dle údajů BI Intelligence a amerického statistického úřadu je zejména v případě médií, sportovního a hobby zboží podíl online prodejů na celkových prodejích už více než 50 %. V případě elektroniky, nábytku a oblečení je podíl kolem 25 %. Nízký podíl mají e-shopy při prodeji jídla, zdravotnických produktů a produktů osobní péče.

 

podíl online prodeje v USA

 

Přihlaste se do našeho newsletteru a kromě informací o stěžejní trendech na finančních trzích získáte i tříměsíční seriál s dlouhodobě platnými investičními myšlenkami a postupy.

 

28.7.2017

4 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Mohlo by Vás zajímat:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

VŠECHNY ANALÝZY K PLATFORMĚ PORTU