Jak Amazon drtí svoji konkurenci
28.7.2017
4 min.
Hodnota společnosti Amazon se vyšplhala na 500 miliard dolarů a zakladatel Jeff Bezos se na chvíli stal nejbohatším člověkem planety s majetkem přes 90 miliard dolarů. Amazon se stal synonymem úspěšného e-commerce projektu a mnoho začínajících start-upistů se u něj inspiruje. Na druhé straně obchody „staré ekonomiky“ vůbec nemají ze vzestupu Amazonu radost. Výkonnost kamenných obchodů je v posledních letech čím dál horší a zlepšení je v nedohlednu.
Poradenská agentura Bespoke vytvořila index „Death By Amazon“, který je sestavený z firem zaměřených na maloobchod. Společnosti v indexu mají zejména kamenné prodejny, spoléhají na prodej výrobků třetích stran a v online prostoru nejsou moc aktivní. Všechny akcie v indexu (počet členů je 54) mají stejnou váhu, což eliminuje dopad velkých firem na index. V indexu najdeme nejenom známé americké firmy jako Wal-Mart, Macy´s nebo Foot Locker, ale i menší společnosti jako Haverty Furniture nebo Ascena Retail.
Kumulativní výkonnost uvedeného indexu od počátku roku 2012 je kolem 17 %. Pro srovnání index S&P 1500, který sleduje akcie 1500 největších burzovně obchodovaných firem v USA, si ve stejném období polepšil o 89 %. Akcie společnosti Amazon pak v grafu ani nejsou, jelikož jejich kumulativní výnosnost se v posledních letech pohybuje ve stovkách procent. Výrazné zhoršení výkonnosti kamenných prodejen sledujeme zejména od poloviny roku 2015.
Firemní džungle je neúprosná a nové inovativní firmy požírají ty staré. Amazon a další e-shopy dokážou levněji prodat výrobky třetích stran a spotřebitelům se určitě líbí i zvyšující se komfort při online nakupování. Výhled na dalších 20 let je tedy celkem jednoznačný. Pokud se kamenné prodejny nedokážou významně etablovat i v online prostoru, tak s největší pravděpodobností nepřežijí.
Stačí se podívat na růst podílu e-shopů na celkových maloobchodních prodejích. Dle údajů BI Intelligence a amerického statistického úřadu je zejména v případě médií, sportovního a hobby zboží podíl online prodejů na celkových prodejích už více než 50 %. V případě elektroniky, nábytku a oblečení je podíl kolem 25 %. Nízký podíl mají e-shopy při prodeji jídla, zdravotnických produktů a produktů osobní péče.
Přihlaste se do našeho newsletteru a kromě informací o stěžejní trendech na finančních trzích získáte i tříměsíční seriál s dlouhodobě platnými investičními myšlenkami a postupy.
28.7.2017
4 min.
Mohlo by Vás zajímat:
Pracovní příležitosti v sousedních zemích České republiky: Kde se vyplatí pracovat
Prozkoumejte pracovní příležitosti v Německu, Rakousku, Polsku a na Slovensku. Najděte si ideální ...
Více informací23.10.2024
3 min.
Jak na pasivní příjem z kryptoměn v roce 2024?
Pasivní příjem inspiruje mnoho lidí, a to nejenom investorů do kryptoměn. Systém pasivního příjmu si ...
Více informací21.6.2024
5 min.
Cenové rozdíly nemovitostí jsou čím dál tím vyšší. Roli hraje i několik kilometrů
Ceny nemovitostí se stále mění. Čím dál větší roli hraje lokalita. Rozdíl v cenách je patrný i u ...
Více informací13.6.2024
3 min.
Komentáře