Finlord Sněmovna financí

ANALÝZA AKCIÍ Č. 3: MICHAEL KORS JAK HO NEZNÁTE

7.2.2017

10 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page
michael kors

V módním světě platí jedno, kdo nezná Michaela Korse jako by nebyl. Ale co z pohledu investičního? Platí to také?! Michael Kors je především přední americký módní návrhář, který pod svou módní značkou kombinuje stylovou eleganci s prvky sportovního stylu. Jedná se zejména o konfekční oblečení, obuv a doplňky pro muže a ženy, kteří mají rádi moderní a vkusné oblečení a kvalitní provedení za vyšší cenu.

michael kors

 

Kariéra tohoto umělce připomíná horskou dráhu. První kolekce Michaela Korse vznikla již před 35 lety. V roce 1990 spustil Michael Kors svou značku, nicméně v roce 1993 zkrachoval. Pak přišel rok 1997, kdy Kors sebral odvahu a opět obnovil činnost, přičemž se nejprve zaměřil na dámskou módu a až v roce 2002 začal produkovat pánskou módu. V současné době společnost Michael Kors působí ve více než 100 zemí.

 

Nejvíc za módu bude utrácet Čína

 

Módní průmysl je cyklická záležitost. S ekonomickou expanzí roste i chuť spotřebitelů utrácet peníze za módní kousky. Celkové výdaje na oblečení rostou především v Asii. Výdaje za módu v Asii by měly ročně stoupnout o 10 %. V roce 2018 by pak třetinu asijské poptávky po módě měla představovat právě Čína. Podle údajů společnosti McKinsey by měl v Asii růst výdajů za módu pokračovat až do roku 2025.

výdaje za módu

 

Pokud se podíváme na jednotlivé segmenty společenských tříd, tak zjistíme, že nejvíce za oblečení a obuv utrácí střední třída (Middle) 8,1 % výdajů, na druhém místě je pak v tomto případě nejbohatší třída (Higher) 7,4 %. A na třetím místě je třída s nízkým příjmem, která za oblečení a obuv utrácí 6,9 %.

Průměrně všechny třídy utrácí za oblečení a obuv 7,2 % výdajů.  Průměrně tento sektor tvoří pátou největší výdajovou složku ze všech uvedených sektorů.

 

Graf č. 2: Podíl spotřeby dle sektoru a společenských tříd (zdroj: Světová banka)

společenské třídy

 

Produkty společnosti Michael Kors

 

Jednoduchost, elegance a čisté linie jsou dominantní charakteristiky značky Michael Kors. Mezi produkty této společnosti patří oblečení (dámské, pánské), boty, kabelky, šperky, brýle, pouzdra na tablet a parfémy. Kousky této značky si mohou zamilovat ženy či muži prakticky v každém věku. Michael Kors obléká také celebrity, jakožto Jennifer Lopez, Michelle Obama, Heidi Klum. Jeho černé šaty bez rukávků si rovněž oblékla Michelle Obama na své první focení v Bílém domě jako První Dáma USA.

 

Video: Malá ochutnávka z jarní kolekce 2017

 

Mezi největší konkurenty Michaela Korse patří především Burberry, Ralph Lauren, Hermes, Louis Vuitton, Gucci, Marc Jacobs, Chloe, Tory Burch, Prada, Kate Spade, Tommy Hilfiger a Calvin Klein. Na rozdíl od celé řady svých konkurenčních kolegů, jako jsou např. Versace nebo Roberto Cavalli, se Kors nesnaží oslňovat a vytvářet kýč. Pro módní nadšence anebo jen pro ty, co hledají kvalitní oblečení za dobrou cenu je Kors úžasný v tom, že si jeho oblečení a doplňky může dovolit téměř kdokoliv, jelikož je cenově dostupný. A to je určitě jeho velké plus mezi spotřebiteli.

 

 

Segmenty prodeje značky Michael Kors

 

Michael Kors se zaměřuje na tři hlavní geografické trhy, jimiž jsou Severní a Jižní Amerika (také Karibik a Kanada), Evropa a Asie. Byznys společnosti je strategicky rozdělen do třech segmentů: maloobchod, velkoobchod a poskytování licence.

Ve fiskálním roce 2016 segment maloobchodního prodeje představoval zhruba 50,8 % celkových tržeb. K 2.4.2016 maloobchodní segment zahrnoval:

390 maloobchodních prodejen v Severní a Jižní Americe, včetně koncesí. 278 mezinárodních maloobchodních prodejen, včetně koncesí, v Evropě a Asii. E-commerce weby v USA a Kanadě.

Ve fiskálním roce 2016 velkoobchodní segment představoval na celkových tržbách 45,5 %.

V Americe měla společnost uzavřené smlouvy s 1532 obchodními centry a s 929 specializovanými obchody. Naopak na mezinárodní úrovni měla společnost uzavřené smlouvy s 1222 specializovanými obchody a s 206 obchodními centry. Čisté prodeje největším velkoodběratelům činily 25,8 % z celkových tržeb za fiskální rok 2016, přičemž za fiskální rok 2015 tyto čisté prodeje představovaly 26,3 %. Jak je z čísel patrné, tak společnost snižuje závislost na několika málo odběratelích. Největší velkoodběratel Michaela Korse je Macy´s. Prodeje přes Macy´s tvoří 12,7 % z celkových tržeb. Ještě v minulém fiskálním roce činily prodeje přes Macy´s 13,7 %.

Zbytek tržeb pocházel ze segmentu licenčních smluv. Ve fiskálním roce 2016, licenční segment představoval přibližně 3,7 % z celkových tržeb a sestával především z licenčních poplatků získaných z licencovaných produktů.

 

Společnost Michael Kors expanduje především do Asie

 

Podle údajů managementu se maloobchodní i velkoobchodní prodej včetně poskytování licence rozrostl do Jižní Koreji, kde je zatím 36 obchodů. Management má rovněž v plánu v prvním čtvrtletí fiskálního roku 2017 získat region Číny. Jak ukazují data, tak plán expanze se rovněž promítá i do nasmlouvaných kontraktních dodávek v objemu 815 milionů USD. Management si velmi dobře uvědomuje spotřebitelský potenciál Asie, kdy s rostoucí životní úrovní bude čím dál tím víc Asiatů utrácet za módu, potažmo za stylové kousky od Michaele Korse. Tržby na všech strategických trzích v posledních pěti letech rostou. Prozatím nejvíce táhnou prodeje v Americe (Severní, Jižní Americe a Kanadě) s tržbami 3,5 miliardy USD v roce 2016, přičemž v roce 2015 byly tržby 3,4 miliardy USD. Za Amerikou dělá největší tržby společnosti Evropa s 990 miliony USD, oproti 884 milionů USD v minulém roce. Největší meziroční nárůst tržeb byl zaznamenán v Asii, kde se tržby zvýšily z 68 milionů USD na 215 milionů USD.

 

Finanční stránka společnosti Michael Kors

 

 

Tržby společnosti Michael Kors vykazují od roku 2011 solidní růst. V roce 2016 činily tržby společnosti Michael Kors celkem 4,7 miliardy USD, přičemž v předchozím roce činily tržby 4,4 miliardy USD. Meziročně ovšem došlo ke zpomalení nárůstu tržeb oproti ostatním letem.

 

Hrubá marže se meziročně snížila z 60,6 % na 59,4 %. Klesající hrubá marže indikuje, že společnost není neschopna přenést přímé výrobní náklady na zákazníky. EBITDA v posledních dvou letech stagnovala na úrovni 1,4 miliard USD. EBITDA marže meziročně poklesla z 31,9 % na 29,1 %. Tu ovlivnilo zejména to, že společnosti Michael Kors rostou administrativní náklady s tím, jak se snaží expandovat. Čistý zisk od roku 2011 do roku 2015 vzrostl z 56,9 milionů na 881 milionů USD. Ovšem v roce 2016 čistý zisk lehce poklesl na 839 milionů USD.

 

Graf č. 3: Tržby společnosti Michael Kors, v milionech USD (zdroj: Michael Kors, Finlord)

tržby michael kors

 

Společnost Michael Kors je stabilní společnost, která nemá prakticky žádné dlouhodobé závazky. Vlastní kapitál společnosti činí 2 miliardy USD. Dlouhodobé závazky společnosti jsou 2,3 milionu USD. Michael Kors až do fiskálního roku 2016 neměl žádné dlouhodobé závazky. Nicméně expanze si částečné financování dluhem vyžádala.

 

FCF yield společnosti vykazuje rostoucí tendenci. Nutno také podotknout, že FCF výnosnost nebyla od roku 2011 záporná, což je velmi pozitivní, jelikož společnost Michael Kors dokáže generovat peníze pro akcionáře a management.

 

Graf č. 4: FCF yield, v % (zdroj: Michael Kors, Finlord)

FCF yield michael kors

 

 

V současnosti se cena akcií Michael Kors pohybuje na úrovni 35 USD za akcii. P/E poměr je 9,4 a forward P/E 9,2. Společnost nevyplácí žádnou dividendu.

 

Graf č. 5: Vývoj ceny akcií Michael Kors, v USD (zdroj: Google finance)

michael korse price stock

 

Závěr

 

 

Nevýhoda společnosti Michael Kors spočívá v tom, že podniká v cyklickém odvětví. Jakmile přijde ekonomické zpomalení či recese, tak módní průmysl nebude u spotřebitelů preferovaný. Spotřebitelé by ve zhoršeném ekonomickém prostředí rozhodně omezili nákupy „hadříků“ a módních doplňků. V současné době mnoho zemí prochází ekonomickou expanzí a spolu s ní se spotřebitelé nebojí utrácet peníze za módu. Celkové výdaje na oblečení rostou hlavně v Asii. Navíc se předpokládá, že růst výdajů za módu by měl v Asii pokračovat minimálně do roku 2025.

Konkurence ze strany e-shopů je silná, což zhoršuje výsledky prakticky všech společností, které využívají zejména kamenné prodejny. Tento problém ukazují i čtvrtletní údaje. V uplynulém čtvrtletí (skončilo 31. 12.) se objem prodejů v prodejnách Michael Kors propadl o téměř 7 %, přičemž se očekávalo snížení o přibližně 5 %. Společnost musela výrazně zredukovat i výhled pro současné čtvrtletí. Management stojí v současnosti před nelehkým úkolem transformovat firmu více do online světa.

Na druhou stranu expanze společnosti Michael Kors do Asie a především do Číny je dobrým krokem, který by se měl pozitivně promítnout do finančních výsledků společnosti. Firma navíc nemá prakticky žádné dlouhodobé dluhy. FCF yield společnosti roste a je stálý, což je pozitivní signál pro akcionáře a management, jelikož Michael Kors jim dokáže generovat peníze.

Michael Kors má velkou výhodu oproti konkurenci v tom, že jeho produkty jsou kvalitní, jednoduché a současně cenově dostupné. A to je to kouzlo, kterým si bude nadále získávat srdce spotřebitelů.

 

Naše rozhodnutí o tom, jestli jsme investovali, mají k dispozici předplatitelé služby PORTFOLIO MANAŽER.

 

Žádná informace nebo názor v tomto textu nepředstavuje doporučení k uskutečnění nákupu nebo prodeje investičního nástroje nebo provedení jiného obchodu a slouží výhradně k informativním a vzdělávacím účelům. Další informace o rizicích naleznete zde.

7.2.2017

10 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Mohlo by Vás zajímat:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

VŠECHNY ANALÝZY BROKERA XTB