Finlord Sněmovna financí

Trh s luxusním zbožím: možný propad až o 35 %

11.6.2020

3 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page
trh s luxusním zbožím koronavirus

Globální trh s luxusním zbožím, jenž zahrnuje kosmetiku, oblečení a doplňky, rostl od 90. let 20. století tempem 6 % p.a.. V roce 2019 činila hodnota trhu s osobním luxusním zbožím na celém světě 308 miliard USD.

 

Roky růstu trhu s osobním luxusním zbožím lze v drtivé většině přičíst čínským spotřebitelům. Tento geografický trh totiž představoval v roce 2019 90 % celkového růstu prodejů. Po Číně pak následovala Evropa a Amerika.

 

Přihlaste se do newsletteru a získejte nejenom novinky, ale i seriál dalších podrobných analýz. Sledujte nás také na Twitteru a Facebooku, ať nezmeškáte žádnou novinku.

 

V době před koronavirem měli zejména mladí čínští spotřebitelé značnou spotřební sílu, přičemž průměrný výdaj na osobu činil 6 tisíc USD (přibližně 141 000 Kč).

 

Trh s luxusním zbožím

 

S příchodem koronaviru a omezení ekonomické aktivity v podobě snížení spotřebitelských výdajů a dopravy byl maloobchod tvrdě zasažen.

 

Níže je vyobrazen potenciální dopad dle délky uzavření obchodů. V grafu můžeme vidět rozdělení na žádné náznaky problémů a náznaky problémů. Před krizí 66 % společností z oblasti prodeje luxusního zboží nečekalo žádné problémy, naopak pokud by uzavření prodejen trvalo 3 měsíce, tak by jenom 16 % společností nevykázalo finanční problémy a naopak 84 % by finanční problémy mělo.

luxusní zboží

 

Bain & Company vytvořila 3 scénáře. V optimistickém scénáři by letos trh s luxusním zbožím mohl poklesnout o 15 až 18 %. Návrat zákazníků by nastal ve 3. a 4. kvartále. V nejpravděpodobnějším scénáři očekává pokles trhu o 22 až 25 % a v nejhorším scénáři by mohl být propad o 30 až 35 %, což by odpovídalo snížení prodejů o 92 až 108 miliard USD. Byť nastane určité zotavení, tak návrat na předkrizové úrovně se očekává až v roce 2022.

 
Další obrázek ukazuje důvody odkladu nákupů luxusního zboží. 40 % dotázaných uvedlo, že počkají na slevové akce. 23 % se poohlédne po jiných variantách od levnějších značek, 23 % se podívá po levnějších alternativách od oblíbených značek, 15 % je ochotno koupit zamýšlenou věc za plnou cenu.

koronavirus luxusní zboží

 

Podle údajů Světové banky by měla letos globální ekonomika zaznamenat propad o 5,2 %. To by byl největší propad od druhé světové války. Pro příští rok Světová banka ve svém výhledu předpokládá růst o 4,2 %. Nicméně banka ve svém výhledu upozorňuje, že okolo ekonomických vyhlídek panuje stále velká nejistota. Podle ní je možný ještě horší ekonomický scénář, pakliže bude trvat déle, než se zdravotnická krize dostane pod kontrolu. V tomto kontextu nezapomínejme na slova šéfa Fedu Powella, který uvedl, že plné oživení bude možné až tehdy, kdy bude k dispozici vakcína na Covid-19. Zároveň si připomeňme, že odborníci z USA odhadují vývoj vakcíny na rok až rok a půl, načež někteří odborníci uvádí, že i toto časové období je velmi smělý odhad, jelikož se vakcína proti tomuto typu nikdy nevyvíjela. Jde o to, že nestačí vakcínu jen vytvořit, ale bude potřeba čas na testování, jestli je vakcína bezpečná a vůbec účinná, a právě tento proces se nedá zjednodušit.

 

Díky pozitivním zprávám ohledně znovuotevření ekonomik šly v posledních dnech akcie z cyklických sektorů, kde je zahrnuto i luxusní zboží, nahoru. Z toho však mohou investoři velmi snadno vystřízlivět, jakmile se realita promítne do tvrdých čísel, že zotavení nebude tak rychlé, jak si mysleli.

 

Trh s luxusním zbožím to bohužel nebude mít v nejbližší době jednoduché. Jedná se o velmi cyklický sektor. Krize zkrátka postihne i zákazníky luxusních butiků. Problém u luxusních značek je také v tom, že v drtivé většině u starší bohaté klientely nefunguje úplně prodej přes internet. Zejména starší klientela luxusních značek je specifická a nakupování bere jako jakýsi druh zážitku, s nímž je spojen i patřičný servis a pocit. Řada luxusních butiků je závislá na turismu, avšak tento rok může být turismus značně narušen.

11.6.2020

3 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Mohlo by Vás zajímat:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

V ČEM JE UNIKÁTNÍ NÁŠ FOND SLAVIC CAPITAL?