Finlord Sněmovna financí

Koronavirus a automobilky: ztráta ve výrobě 1,5 mil.

10.4.2020

4 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page
automobilky Eva Mahdalová Finlord

Koronavirus napříč kontinenty doslova ochromil automobilový průmysl. Dopad koronaviru na automobilový průmysl je tak bezprecedentní. Produkce automobilů se v Evropě zastavila a spolu s ní se prakticky zastavil i prodej automobilů. Škody jsou značné a nyní jsou také v sázce pracovní místa v tomto sektoru.

 

Přihlaste se do newsletteru a získejte nejenom novinky, ale i seriál dalších podrobných analýz. Sledujte nás také na Twitteru a Facebooku, ať nezmeškáte žádnou novinku.

 

V celé Evropské unii provozují producenti automobilek 229 montážních a výrobních závodů, kteří přímo zaměstnávají 2,6 milionu Evropanů ve výrobě.

 

Podle údajů Evropské asociace výrobců automobilů koronavirová krize zapříčinila v důsledku odstávky 18 pracovních dní (k 9.4.2020) ztrátu v produkci téměř 1,5 milionu motorových vozidel (osobní automobily, nákladní auta, dodávky, autobusy a autokáry). Pokud bude odstávka trvat dalších 18 dní a více, tak se dá říct, že ztráta v produkci může překonat hranici 3 milionů motorových vozidel.

 

Největší ztrátu v produkci motorových vozidel zaznamenalo pochopitelně Německo a to 456 977. Druhou největší ztrátu v produkci zaznamenalo Španělsko (264 384 vozidel) a třetí největší ztrátu v produkci zaznamenalo Spojené království a to 127 310 vozidel. Francie pak zaznamenala ztrátu v produkci vozidel na úrovni 114 354. Česká republika se řadí na páté místo se ztrátou v produkci vozidel na úrovni 90 379. Po České republice ihned zaznamenalo největší ztrátu v produkci vozidel Slovensko a to 80 721. Celkem Evropská unie a Spojené království zaznamenali ztrátu v produkci vozidel na úrovni 1 465 415.

 

Tabulka: ztráta v produkci automobilek podle zemí, zdroj: Evropská asociace výrobců automobilů, Finlord.cz

automobilový průmysl produkce

 

Pokud se podíváme na údaje EUROSTATU na přímé pracovní místa, tak nejvíce pracovních míst v automobilovém průmyslu v EU má Německo a to 870 tisíc. Na druhém místě je Francie s 223 tisíci přímými pracovními místy v automobilovém průmyslu. Za Francií je pak Polsko s 203 tisíci pracovními místy. Český automobilový průmysl pak napřímo zaměstnává 177 tisíc zaměstnanců a Slovensko zaměstnává 77 tisíc zaměstnanců.

automobilový průmysl zaměstnanost

 

Ztráta produkce a poptávkový šok se samozřejmě odrazily i na cenách akcií automobilek. Ceny akcií německých automobilek propadly na několikaletá minima. Cena akcií BMW poklesla o 49 % na minima z roku 2010 a cena akcií Volkswagen poklesla o 52 % na minima z roku 2016. Největší propad zaznamenala automobilka Daimler, když cena akcií propadla o 56 % na minima z roku 2009. S poklesem cen se ohodnocení automobilek dostalo na zajímavé úrovně. Mysleme na to, že největší automobilky podobně jako největší banky jsou příliš velké na to, aby je vlády nechaly padnout. Z dlouhodobého hlediska také vidíme oligopolizaci trhu. Nové automobilky už prakticky nevznikají, výroba automobilů se koncentruje do několika málo nadnárodních koncernů. Tyto koncerny dodržují gentlemanskou dohodu, dle které nejsou mezi automobilkami velké cenové a produktové války. Proto se můžeme spolehnout na to, že budou stoupat ceny aut, což by i při nezměněných prodejích znamenalo nárůst tržeb. A při zachování ziskové marže pak i nárůst zisků.

10.4.2020

4 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Mohlo by Vás zajímat:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.