Elektromobilita a nejbližších 20 let
6.12.2019
7 min.
Elektromobilita je nezastavitelný trend nejenom ve vyspělých zemích, ale i v rozvíjejících se státech. Automobilky i země plánují v této oblasti masivní investice, které v průběhu několika let zcela zásadně změní silniční provoz a významně ovlivní i navazující odvětví. Dle údajů agentury Bloomberg se v roce 2018 prodaly globálně 2 miliony elektroaut včetně plug-in hybridů, přičemž ještě v roce 2010 to bylo jenom několik tisíc kusů. V roce 2025 by se už ročně mělo prodávat celosvětově 10 milionů elektroaut, do roku 2030 očekávají analytici agentury Bloomberg růst prodejů na 28 milionů a v roce 2040 by pak prodeje mohly dosahovat 56 milionů aut.
Přihlaste se do newsletteru a získejte nejenom novinky, ale i seriál dalších podrobných analýz. Sledujte nás také na Twitteru a Facebooku, ať nezmeškáte žádnou novinku.
Elektromobilita má pomoct ke snížení emisí
Dle studie poradenské agentury McKinsey plánují automobilky ve světě uvést na trh do roku 2023 až 400 nových modelů aut s čistě elektrickým pohonem či plugin-in hybridním pohonem. Jenom příští rok bude do prodeje uvedených přes 100 modelů. Řada novinek bude k mání i v ČR.
Proč se automobilky doslova „zbláznily“ do elektroaut? Důvodem jsou tvrdé emisní limity v Evropě, které začínají v mírnější podobě platit od počátku roku 2020 a pak v roce 2021 začnou platit v plném rozsahu.
Od 1. ledna 2021 je cíl emisí nových vozidel nastavený na 95g CO2/km. Pro srovnání v roce 2018 byly průměrné emise 120,4 g při limitu 130 g. V roce 2014 byly průměrné emise 123,4g CO2/km. Když si uvědomíme, že za čtyři roky se podařilo pomocí lepších motorů a dalších opatření snížit emise o 4g, tak je nemožné, aby se průměrné emise snížily v nejbližších dvou letech o 25g bez toho, aby automobilky intenzivně prodávaly elektroauta a hybridy.
Zpřísněním od ledna 2020 a ledna 2021 dekarbonizace evropské dopravy nekončí. Ještě přísnější limity pak budou na automobilky uvalené v roce 2025 (limit 81 g CO2/km) a následně v roce 2030 (limit 59 h CO2/km). Cílem Evropské komise je snížit do roku 2030 emise ze silniční přepravy na 23 % stavu dosahovaného v roce 2005. Oproti současnému stavu by mělo nastat snížení přibližně o pětinu. Také Spojené státy a asijské velmoci plánují snižování emisí.
Kdy budou elektropohony stejně nákladné jako konvenční pohony?
Od roku 2010 se cena lithiových baterií snížila po očištění o inflaci o 85 % na 176 dolarů za článek. A pokles bude pokračovat i v nejbližších letech, i když ne tak výrazným tempem. Agentura Bloomberg odhaduje, že kolem roku 2025 se cena elektropohonu srovná s cenou benzinových a naftových motorů. Následně by cena mohla ještě poklesnout. Až pak by měla nastat masivní generační obměna.
Dle výpočtu McKinsey zaznamenávají automobilky u elektroaut v průměru o 12 000 dolarů vyšší náklady než u srovnatelných aut s klasickým pohonem. Většinu navýšení pochopitelně způsobují drahé elektrobaterie. Pro srovnání nákladů je nutné další snížení cen baterií o přibližně 60 %, což se očekává právě kolem roku 2025.
Po světě jezdí přibližně 1 miliarda aut. Elektroauta tvoří kolem 0,5 % celkové flotily. Do roku 2040 by počet všech aut na silnicích měl stoupnout na 1,7 miliardy, a to zejména díky výraznému nárůstu prodejů v rozvíjejících se zemích. Z toho by 500 milionů (cca 30 %) měly tvořit osobní elektroauta a 40 milionů nákladní elektroauta. Co se týče nákladní dopravy, tak elektrifikace se zatím hodí zejména v přepravě na krátké či střední vzdálenosti. Typicky je elektropohon vhodný pro městskou autobusovou dopravu, naopak není vhodný na dalekou mezinárodní dopravu.
Následující obrázek ukazuje celkový počet aut v miliardách ve světě dle pohonu (PHEV – plugin hybridy, BEV – elektroauta, ICE – auta se spalovacím motorem):
Čína patří mezi lídry trhu s elektroauty
I když patří Čína mezi rozvíjející se země, tak paradoxně se zde prodává více elektroaut než v USA nebo v Evropě. Loni se zde prodalo 1,06 milionu kusů, přičemž v posledních pěti letech je růst na úrovni 69 % ročně. V Evropské unii to bylo 320 tisíc při průměrném ročním růstu tempem 28 % ročně a v USA 361 tisíc při průměrném tempu růstu 46 % ročně. Největšími producenty elektroaut jsou americká Tesla a čínské automobilky BYD a BAIC. Tento obrázek ukazuje krátkodobou a dlouhodobou prognózu podílu elektroaut na prodejích nových vozidel dle regionů.
Elektromobilita je velmi významná evoluční změna a probíhá poměrně rychle. Už za deset let budou elektroauta na silnicích zcela běžné. Transformace odvětví s sebou přinese nejenom řadu nečekaných problémů, ale i příležitostí v technologickém, pracovním či investičním světě. Těmto změnám se budeme věnovat i v dalších analýzách, tak se určitě přihlaste do newsletteru a sledujte nás i na Facebooku a Twitteru.
6.12.2019
7 min.
Mohlo by Vás zajímat:
Festival Jeden svět 2024: 7 nejlepších dokumentů o lidských právech
Tento týden začíná mezinárodní festival dokumentárních filmů Jeden svět, který se věnuje ...
Více informací18.3.2024
10 min.
Získejte zdarma vstupenky na investiční konferenci Money Maker
Už příští úterý 21.11.2023 se od 9:00 do 22:00 koná v Praze v centru CUBEX investiční konference ...
Více informací14.11.2023
3 min.
Evropský gambling rychle roste: online casino přináší lidem vzrušení
Evropský gambling průmysl zaznamenal v roce 2022 nárůst tržeb o 23 % na 108,5 miliard EUR v hrubých ...
Více informací31.10.2023
5 min.
Jen aby to ekošílenství nezpůsobilo další krizi.
V CR je aktualne produkce 443 g CO2/kWh (electricitymap.org). Ma li elektroauto spotrebu 20kWh/100km tak mame 88,6gCO2/km u elektroauta. To neni az o tolik min nez u spalovaku kde nejsou potreba „velmi ekologicke“ baterie. Muze me pak nekdo vysvetlit jak se prislo na bezemisnost techto aut?
Osobně si nemyslím, že elektroauta jsou budoucnost. Alespoň ne v dosavadní podobě. Automobilky nicméně investovali obrovské zdroje, takže náš teď několik let budou přes média masírovat, aby se jim tyto prostředky vrátily. Za mě je budoucnost jasná – palivový článek neboli vodík.