Finlord Sněmovna financí

Ceny kovů do baterií prudce padají

28.2.2019

5 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page
Kovy do baterií - lithium a kobalt

Výroba baterií do aut a dalších zařízení bude v nejbližších letech prudce stoupat. Ještě před několika měsíci se odhadovalo, že nabídka kovů, jako jsou lithium nebo kobalt, nebude stíhat pokrývat poptávku. Nové údaje o vývoji těžby kovů do baterií ale ukazují trochu jinou situaci.

 

Následující graf od Wall Street Journal ukazuje odhad analytiků Citigroup ohledně nabídky a poptávky po lithiu až do roku 2023. Už loni nabídka (zelené sloupce) mírně převyšovala poptávku (modré sloupce) a přebytek se v nejbližších pěti letech ještě více prohloubí.

 

kovy do baterií - lithium nabídka a poptávka

 

Další graf pak ukazuje odhad nabídky a poptávky po kobaltu. V roce 2018 byla poptávka mírně nad nabídkou. Nicméně od roku 2019 do roku 2022 by měl být přebytek kovu na trhu. Až v roce 2023 by opět mohl nastat deficit. I to je s otazníkem, neboť vývoj bude hodně záviset na Demokratické republice Kongo, která produkuje 70 % globální nabídky kobaltu. Politici v zemi jsou zatím nakloněni rozšiřování těžby.

 

kovy do baterií - kobalt nabídka a poptávka

 

Rostoucí nabídka obou kovů tlačí jejich ceny dolů. Index ceny lithia propadl loni o třetinu.

 

lithium cena

 

Cena kobaltu pak loni propadla o polovinu a momentálně se nachází na nejnižší úrovni za poslední 2 roky.

 

kobalt cena

 

Padající ceny kovů měly pochopitelně velmi negativní dopad na ceny těžebních firem. Kupříkladu Nemaska Lithium či First Cobalt ztratily loni 87 %. Akcie společností Cobalt 27 a Lithium Americas znehodnotily o přibližně 65 %.

 

Poptávka po kovech do baterií v nejbližších letech určitě proste. Hlavním tahounem bude samozřejmě elektromobilita. Dle odhadu Morgan Stanley se v roce 2017 spotřebovalo 224 tisíc tun lithia. Do roku 2027 by pak celosvětová spotřeba tohoto kovu měla stoupnout na 1,3 miliónu tun. Podíl elektroaut a elektromotorek na celkové spotřebě pak stoupne z 23 % na 83 %. Jak jsme ale napsali výše, tak strana nabídky nespí a těžba kovů rozhodně poroste se stoupající poptávkou.

 

lithium spotřeba

 

Nové technologie a zlevnění kovů do baterií jsou pro úspěšný nástup elektromobility klíčové. Zatím jsou stále mnohem ekonomičtější vozidla na klasický pohon. Od roku 2025, což není až tak vzdálená budoucnost, se ale situace začne značně měnit ve prospěch elektroaut.

 

Pro další analýzy se nezapomeňte přihlásit do newsletteru a sledujte náš Twitter a Facebook.

28.2.2019

5 min.

Pošlete informace kamarádům:Share on FacebookPin on PinterestShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page

Mohlo by Vás zajímat:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

8 % DLUHOPIS MIDEA PRO FINANCOVÁNÍ ZISKOVÉHO E-SHOPU BEJBYNET