PROVOZNÍ MARŽE: POROVNÁNÍ PODLE ODVĚTVÍ
9.12.2016
3 min.
Provozní marže je jeden z mnoha ukazatelů, který sledujeme při analyzování společností. Provozní marže je provozní výsledek hospodaření/tržby před zdaněním. Marže je typicky vyjádřena v procentech. Provozní zisk (provozní marže) ukazuje, jak společnost dokáže generovat zisk ve své podnikatelské činnosti. Její výše se odvíjí v závislosti na sektoru. Obecně však platí, že čím větší provozní marže je, tak tím je společnost pro investory atraktivnější.
Nyní se pojďme blíže podívat na provozní marže podle odvětví společností. Největší marži mají dle britské FCA společnosti, které jsou zaměřené na podnikání v realitách. Jejich provozní marže činí v průměru 55 %. Za realitami následuje s největší marží odvětví bankovnictví a těžba kovů s 35 %. Naopak nejhůře dopadl velkoobchod – zboží krátkodobé spotřeby, kde se marže dostala v průměru do záporu – 3 %. Oproti velkoobchodu je na tom o něco lépe maloobchod – zboží krátkodobé spotřeby.
Graf: Provozní marže podle odvětví, v % (zdroj: FCA, Finlord)
9.12.2016
3 min.
Mohlo by Vás zajímat:
Největší společnosti v indexu S&P 500 v průběhu let: Kdo vládl trhu?

Největší společnosti v indexu S&P 500 nejsou jen tahouny svých sektorů, často určují směr celého ...
Více informací16.4.2025
5 min.
Akcie neživotních pojišťoven: zisk 1000 % a i tak jsou levné

Akcie neživotních pojišťoven se dostaly díky výprodejům na velmi nízké ohodnocení. Přitom dlouhodobě ...
Více informací15.4.2025
4 min.
Nečekaný vítěz mezi akciovými indexy? Polsko poráží USA i Německo

Když se řekne „akciový trh roku 2025“, mnozí investoři si vybaví slovo chaos. Přesto se na scéně ...
Více informací14.4.2025
4 min.
Komentáře