REKORDNÍ PRODEJE AUT NÁM POMOHOU
8.4.2016
4 min.
Hlavní body:
2015 v USA: zvýšení prodejů osobních vozidel o 5,7 % na rekordních 17,4 milionu kusů. V krizovém roce 2009 se prodalo 10,4 milionu osobních aut.
Američané loni utratili na nové automobily 570 miliard USD (14 bilionů CZK).
Více než polovina prodaných aut byly SUV a terénní vozy.
Na leasing bylo nakoupeno rekordních 29 % aut. Automobilky v USA běžně nabízí financování s nulovým úrokem.
VW: pokles prodejů v USA v prosinci o 9,1 %. Za celý rok -4,8 % na 349 tisíc.
Celosvětové prodeje aut: 73 milionů kusů, tahounem je Čína s 22 miliony.
Celosvětová produkce v roce 2015 přibližně 73 milionů, v Číně 17 milionů.
Hlavní destinace evropského exportu aut: USA, Turecko, Čína.
Automobilový průmysl v ČR a SR bude dál prosperovat.
Jak se vyvíjely prodeje aut v USA
Obr. č 1: Prodeje aut v USA v milionech a zastoupení SUV, zdroj: Wardsauto
Prakticky všechny automobilky zaznamenaly v USA nárůst objemu prodejů. Velmi dobrých výsledků dosáhli zejména výrobci luxusnějších vozidel. Jaguar Land Rover zvedl své prodeje o 27 %, Porsche zaznamenalo nárůst o 10 %. Automobilky pro „běžné lidi“, jako jsou Ford, General Motors, Fiat, či Toyota, měly růst prodejů na úrovni 5 až 7 %. Výjimkou byla jenom společnost Volkswagen, která kvůli skandálu Dieselgate vykázala propad prodejů o 5 %.
Na krizové roky 2008 a 2009 si už žádná automobilka ani nevzpomene. Od roku 2009, kdy se v zemi prodalo 10,2 milionu osobních aut, se poptávka zvedla o 67 %. Série růstu prodejů je nejdelší od 20. let minulého století. Důležitý je opětovný návrat Američanů k nákupu SUV a terénních vozidel, které mají obecně nejenom vyšší cenovku, ale i vyšší spotřebu. V krizovém roce 2009 byl podíl takovýchto aut na celkových prodejích přibližně 49 %, v roce 2015 bylo v této kategorii až 56 % prodaných vozidel.
Vývoj celosvětových prodejů automobilů je optimistický
Údaje Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) a IHS za prvních devět měsíců 2015 indikují, že z globálního pohledu byl rok 2015 s největší pravděpodobností rekordní. V tomto období se globálně prodalo 53,2 milionu osobních aut, o 1 % více oproti předešlému roku. Údaje z USA a předběžné informace z Evropy a Asie ukazují, že v celém roce 2015 se prodeje mohly pohybovat v rozmezí 71 až 73 milionů kusů.
Největší podíl na globálních prodejích má Asie, a to 42 %. Samotná Čína je zodpovědná za čtvrtinu celosvětové poptávky po nových automobilech. Evropa a Severní Amerika mají shodný 24% podíl.
Obr. č 2: Regionální rozložení prodejů osobních aut, zdroj: ACEA
V Číně nadále platí daňová podpora malých aut s objemem motoru do 1,6 litru. Jelikož bude podpora ukončena až v prosinci a příjmy čínských domácností rostou, lze v zemi očekávat další nárůst poptávky i v roce 2016.
Kde se auta vyrábí?
Výroba aut se soustředí v Asii, která má na celosvětové produkci podíl 57 %. Evropa pak vyrábí o trochu víc, než spotřebovává, když má na globální výrobě podíl 28 %. Podíl Severní Ameriky je 11 %.
V České republice se vyrábí téměř 2 % a na Slovensku přibližně 1,5 % světové nabídky automobilů.
Obr. č 3: Regionální rozložení výroby osobních aut, zdroj: OICA
Do kterých zemí vyváží Evropa svá auta?
Obchodní přebytek Evropské unie v rámci automobilizmu roste. Zdejší vozidla se vyznačují vysokou kvalitou a pro sektor je příznivé i oslabení eura vůči americkému dolaru. Do Spojených států směřuje 21 % evropského automobilového exportu. Ve druhém Turecku pak skončí 10 % vývozu aut.
Výhled globálních prodejů automobilů je optimistický
V roce 2016 lze očekávat další nárůst celosvětových prodejů automobilů na nové rekordy. Důvodů je několik:
nízké ceny pohonných hmot
snadný přístup k úvěrům a k financování nákupu aut
výrazný nárůst příjmů domácností ve vyspělých zemích i rozvíjejících se státech
všeobecně dobrá ekonomická nálada
Česká a Slovenská republika se letos nemusí obávat kolapsu průmyslu
Závislost ČR a SR na automobilovém průmyslu je bezpochyby vysoká. V roce 2016 by sektor měl expandovat solidním tempem, i když jsou určité problémy, které budou rozmach brzdit. Tím největším problémem je pošramocená reputace koncernu Volskwagen z aféry Dieselgate. Aféra měla negativní vliv nejenom na továrnu Volkswagenu v Bratislavě, ale i na továrnu Škody. Nicméně Volkswagen rychle pracuje na zlepšení svého jména. Lze očekávat, že prodeje jeho automobilů se budou postupně zvedat na normální úrovně. Propouštění zdejších zaměstnanců koncernu Volkswagen je tedy nepravděpodobné.
Obě země by mohly do konce roku přilákat ještě několik zahraničních automobilových investic, ale spíš to budou projekty subdodavatelů než obrovské investice, jakou bylo nedávné rozhodnutí společnosti Jaguar umístit na Slovensku výrobní linku.
8.4.2016
4 min.
Mohlo by Vás zajímat:
Akcie: výsledková sezóna v USA za Q3 2024 prokázala odolnost
Výsledková sezóna v USA za Q3 2024 je prakticky u konce vzhledem k tomu, že 95 % společností z S&P ...
Více informací2.12.2024
4 min.
Recenze Taxomat: daňové výkazy na pár kliknutí a s úsporou peněz
Patříte mezi aktivnější investory a daňovou optimalizací byste mohli ušetřit nemalé peníze? V tom ...
Více informací29.11.2024
6 min.
10 akcií, které přinesly investorům štědré zhodnocení
Podívejte se na 10 akcií, které přinesly investorům štědré zhodnocení a jak se firmám daří zvyšovat tržby.
Více informací29.11.2024
4 min.
Napsat komentář