Sdílení aut může snížit prodeje o 436 milionů kusů
29.6.2017
3 min.
Sdílená ekonomika se velmi rychle vkrádá do našich životů a to nejenom v oblasti investic (P2P, crowdfunding, equity crowdfunding), ale i v oblasti jiných služeb např. sdílení movitého majetku (ubytování, nářadí, přeprava, spolujízda).
Jednou z rychle vyvíjejících se oblastí sdílené ekonomiky je sdílení automobilů. Tato oblast má nakročeno v příštích dvou desetiletí k tomu, aby se stala obrovským průmyslem. A není se čemu divit, když technologický pokrok je mimořádný a venture capital fondy pumpují peníze do start-upů jak zběsilé.
Automobilový průmysl si dlouho držel dominanci, jelikož bariéry při vstupu do odvětví jsou nemalé. Nyní tuto bariéru prolamují technologie.
Podle zprávy Bank of America v současné době existuje v oblasti automobilového sektoru více než 1700 start-upů, které se snaží narušit standardní automobilový průmysl. Nepochybně značná část z těchto mladých firem nepřežije, nicméně ty, co přežijí, mohou mít na svědomí obrovský posun v celém odvětví.
Spolujízda a sdílení aut mohou snížit celosvětově prodej automobilů o 436 milionů kusů
Podle nezávislého průzkumu může sdílení aut vytlačit 7 – 25 privátně držených vozidel. Jedno auto spolujízdy pak může vytlačit 5 – 10 aut.
Jelikož do start-upů zaměřených na spolujízdy bylo zainvestováno více než 35 miliard USD, tak je velmi pravděpodobné, že toto odvětví získá v nejbližších letech silné postavení na celkovém trhu dopravy.
Graf č. 1: odhadovaný počet využívaných aut v tisících
Nedávné průzkumy univerzity Berkeley a Carplus ukazují, že sdílení aut má přímý vliv na snížení počtu automobilů v osobním vlastnictví. Studie zjistila, že 3 % lidí, jež využili službu spolujízdy, se rozhodlo auto prodat a nenahradit ho jiným. 9 % pak odložilo nákup auta na později. 14 % zákazníků firem na sdílení aut se pak rozhodlo prodat své auto. 34 % z těchto zákazníků odložilo nákup auta na později.
Graf č. 2: Očekávaný celosvětový počet aut v oblasti spolujízdy a sdílení aut
Analytici Bank of America vypočetli, že při současném chování spotřebitelů by do roku 2030 mohl být počet prodaných aut nižší o 158 až 436 milionů vozidel oproti scénáři bez sdílení aut a spolujízd.
Je to otázka, zda se trend sdílených aut potažmo spolujízdy uchytí ve velkém. Aby se tak stalo, tak je nutné, aby firmy či lidé poskytující sdílení aut/spolujízdu měli opravdu lidové ceny. Myslíme si, že k tomu dojde až s nástupem autonomních vozů. K tomu, aby se toto odvětví řádně uchytilo, tak je nutná určitá změna myšlení lidí. To ovšem bude nějakou dobu trvat. Ekonomikám se daří, lidé bohatnou a s rostoucím bohatstvím roste také ego a chuť vlastnit…
29.6.2017
3 min.
Mohlo by Vás zajímat:
Pracovní příležitosti v sousedních zemích České republiky: Kde se vyplatí pracovat

Prozkoumejte pracovní příležitosti v Německu, Rakousku, Polsku a na Slovensku. Najděte si ideální ...
Více informací23.10.2024
3 min.
Jak na pasivní příjem z kryptoměn v roce 2024?

Pasivní příjem inspiruje mnoho lidí, a to nejenom investorů do kryptoměn. Systém pasivního příjmu si ...
Více informací21.6.2024
5 min.
Cenové rozdíly nemovitostí jsou čím dál tím vyšší. Roli hraje i několik kilometrů

Ceny nemovitostí se stále mění. Čím dál větší roli hraje lokalita. Rozdíl v cenách je patrný i u ...
Více informací13.6.2024
3 min.
Napsat komentář