Bude výroba aut v Evropě stoupat?
12.3.2019
5 min.
Počet aut, které jezdí po evropských silnicích, dlouhodobě roste. Není se čemu divit. Domácnosti i firmy nakupují dopravní prostředky, jelikož jejich příjmy stoupají. S tím pochopitelně roste i produkce aut v Evropě. Jaké jsou nejnovější odhady ohledně výroby v nejbližších letech a co to znamená pro ČR a SR?
Následující graf ukazuje odhad PricewaterhouseCoopers ohledně počtu najetých kilometrů dle druhu auta. Autonomní vozidla by se dle prognózy měly stát kolem roku 2030 pevnou součástí našich životů. Naopak zájem lidí o řízení a vlastnění aut bude klesat. Proč mít peníze zafixované v autě, když si ho budeme moci snadno pronajmout? A proč se trápit řízením, když to autonomní auto udělá za nás?
Prodeje nových aut v Evropě budou v nejbližších letech mírně stoupat. To nám signalizuje následující graf poradenské společnosti IHS Markit. Západní Evropa dosáhla vrchol v prodejích loni. Další nárůst už bude jenom ve střední a východní Evropě. Zajímavé je, že výroba by po roce 2025 mohla dostat další impulz díky nárůstu zájmu o autonomní vozidla. U těch bude životnost kratší a jednotlivé modely se budou častěji nahrazovat novými modely. Přeci jen budou zákazníci požadovat, aby je vozili co nejpokročilejší a nejmodernější roboti.
Pohled na celosvětovou situaci je pro automobilky celkem optimistický. Nákupy a tedy i produkce aut budou v nejbližších letech stoupat. Poslední graf ukazuje odhad změny produkce do roku 2025. Ze současných 96 milionů aut ročně by se globální výroba měla zvednout až na 110 milionů ročně. Nicméně nárůst v EU bude méně než 1 %. Naopak obrovský nárůst výroby nastane v Číně, Indii a v zemích jihovýchodní Asie.
Trendy ve výrobě aut a dopad na Česko-Slovensko
ČR a SR patří mezi světové velmoci v oblasti výroby automobilů, což nám v současnosti hodně pomáhá. Vysoká produkce aut bude u nás pravděpodobně i v následujících letech. Pak ale bude rozhodující nástup autonomních vozidel. U těch nebude důležité jenom hardwarové sestavení auta, ale i softwarová výbava. Češi a Slováci by se do budoucnosti rozhodně měli zajímat o programování řízení aut a jinou softwarovou obslužnost dopravy. Výborným signálem je, že kupříkladu BMW postaví u Sokolova testovací dráhu pro samořiditelná vozidla a zaměstná až několik set lidí, a to zejména technického charakteru. Testování začne v roce 2021 a polygon bude plně funkční v roce 2025. Tím pádem by se ČR mohla podílet na vývoji velmi kvalitního know-how.
Nástup autonomních vozidel v horizontu deseti let celkem významně změní dění na silnicích a tato změna se dotkne několika profesí. Taktéž se začne postupně měnit kompozice příjmů automobilek. Daimler a BMW už ohlásili, že investují 1 miliardu EUR do společné firmy na sdílení aut. Jejich očekávání jsou vysoké. Nová společnost ShareNow by se měla stát největším globálním provozovatelem vozů na sdílení aut. Poradenská Agentura McKinsey očekává, že tržby z nových služeb (kupříkladu sdílení aut) budou v roce 2030 tvořit až 25 % tržeb z dopravy, přičemž teď to je 1 %.
Přihlaste se do newsletteru a sleduje nás i na Twitteru a Facebooku, ať Vám neutečou další významné ekonomické trendy.
12.3.2019
5 min.
Mohlo by Vás zajímat:
Pracovní příležitosti v sousedních zemích České republiky: Kde se vyplatí pracovat
Prozkoumejte pracovní příležitosti v Německu, Rakousku, Polsku a na Slovensku. Najděte si ideální ...
Více informací23.10.2024
3 min.
Jak na pasivní příjem z kryptoměn v roce 2024?
Pasivní příjem inspiruje mnoho lidí, a to nejenom investorů do kryptoměn. Systém pasivního příjmu si ...
Více informací21.6.2024
5 min.
Cenové rozdíly nemovitostí jsou čím dál tím vyšší. Roli hraje i několik kilometrů
Ceny nemovitostí se stále mění. Čím dál větší roli hraje lokalita. Rozdíl v cenách je patrný i u ...
Více informací13.6.2024
3 min.
Napsat komentář